• karolina106

Jag kan inte SOVA - stödtråd för oss med sömnproblem?

Någon annan därute som kämpar med det eviga problemet att man inte kan stänga av hjärnan på kvällen? Kroppen vill sova och ögonen svider, men sömnen kommer inte. Sen tittar man på klockan och känner den välbekanta ångesten komma krypande i kroppen.

Känner mig så himla ensam i detta. Finns det någon annan därute? Som kan dela med sig av erfarenheter? Berätta vad som hjälpt/inte hjälpt osv.

En medmänniska mitt i natten helt enkelt.

• Svar på tråden Jag kan inte SOVA - stödtråd för oss med sömnproblem?
  • Eleonor b

Jag har precis samma problem. Inte kul alls..

• Rafael90

Jag har slutat gå och lägga mig vid "normala tider" för jag har legat vaken i flera veckor nu och bara vridit på mig, fram till 5-6 på morgonen. SEN kan jag sova. Nu sitter jag uppe och väntar på att sömnigheten ska komma och sen går jag och lägger mig, men snart börjar skolan igen och då kommer det inte funka att gå och lägga sig klockan 4 :(

• Jahajaj

Tycker det hjälper att tänka att det inte är någon katastrof om man inte somnar...man överlever faktiskt utan en natts sömn. Pressen att man "måste" sova gör det hela ännu svårare tycker jag... Brukar heller inte ligga kvar i sängen, då blir det lätt att man ligger och grubblar i onödan...går hellre upp och bakar, lägger in en tvätt i maskinen o.s.v. om jag absolut inte kan sova... :)

• QueenK

Alltid haft det så. Otroligt jobbigt men jag försöker att acceptera mina sömnproblem. Precis som Vinyan skriver så blir det bara värre att sätta press på sig att man "måste" sova. Nu är det lättare för mig att hantera detta eftersom jag är sjukskriven men jag minns hur svårt det var under skolåren och senare när jag jobbade.

För mig spelar det ingen roll hur mycket jag försöker trötta ut mig under dagen, går inte sova ändå. Inte hjälper det att "vrida tillbaka dygnet" utan jag går automatiskt tillbaka till samma dygnsrytm.

Har ni hört talas om försenad sömnfas?
    Jag hittade inte en bra beskrivning på svenska just nu men här förklaras det väldigt bra:
    en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome
    Jag tror definitivt att det är vad jag lider av.

We are what we think about, Having become what we thought.
  • Tigerliljaaa

Jag har sömnproblem i perioder... just nu är det illa...
    har sovit två hela nätter sen strax innan nyår.

blir kanske en halvtimme sen vaknar jag vid sex sen ligger jag i dvala tills dess att jag måste upp till skolan eller annat:( 

• Rafael90
    QueenK skrev 2011-01-19 02:50:21 följande:
    Alltid haft det så. Otroligt jobbigt men jag försöker att acceptera mina sömnproblem. Precis som Vinyan skriver så blir det bara värre att sätta press på sig att man "måste" sova. Nu är det lättare för mig att hantera detta eftersom jag är sjukskriven men jag minns hur svårt det var under skolåren och senare när jag jobbade.

För mig spelar det ingen roll hur mycket jag försöker trötta ut mig under dagen, går inte sova ändå. Inte hjälper det att "vrida tillbaka dygnet" utan jag går automatiskt tillbaka till samma dygnsrytm.

Jag hittade inte en bra beskrivning på svenska just nu men här förklaras det väldigt bra:
    en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syn...
    Det här stämmer in precis på mig!
  • QueenK
    Rafael90 skrev 2011-01-19 03:30:16 följande:
    Det här stämmer in precis på mig!
    Ja, jag tror nog att det stämmer in på en hel del människor med sömnproblem. Det konstiga är att det inte pratas om detta! Visst pratas det om "morgon" och "kvälls" -människor men inte detta. Har träffat flera läkare och även en psykolog och då pratat om mina sömnproblem (bland annat) men ingen av dessa har någonsin nämnt att jag skulle kunna ha försenad sömnfas. Riktigt konstigt.
    We are what we think about, Having become what we thought.
  • Muriel

Jag har haft sömnproblem så länge jag kan minnas. Det tar inte bara lång tid att somna utan jag sover ytligt och vaknar många gånger per natt. Är nästan alltid trött oavsett hur många timmar jag har legat i sängen.

För en vecka sen började jag prova en metod som heter sömnreduktion. Man utgår från den tid man tror att man faktiskt sover och får bara tillbringa så många timmar i sängen. Tanken är då att sömnen blir mer komprimerad och att kroppen tvingas sova djupare eftersom man inte kan ligga och småslumra under en längre tid som man kanske gör annars. När sömnen är bra på en viss tid (jag började med 5 1/2 timme) så ökar man sakta på med en kvart eller halvtimme per vecka tills man är uppe i en bra sömnmängd. Förhoppningsvis har man då fått bättre kvalitet på sömnen.

Jag har som sagt bara hållit på en vecka, men än så länge är jag imponerad. Jag är ju fruktansvärt trött på dagarna men hoppas att det ska gå över när jag ökar på tiden. Jag somnar nästan direkt när jag lagt mig istället för att som förut ligga och vrida på mig någon timme eller mer. Det har gjort att det här med att gå och lägga sig har fått en väldigt positiv laddning, förut tyckte jag att det var hemskt jobbigt eftersom jag visste att jag inte skulle somna snabbt. Nu blir jag jätteglad när jag äntligen får gå och lägga mig.

• karolina106
    QueenK skrev 2011-01-19 02:50:21 följande:

en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syn...
    Wow. Det känns klockrent som jag. Det är ju inte ett problem i sig, problemet är ju när man ska klara av att leva med ett dagjobb och anpassa sig till samhällets rytm.
    Jahajaj skrev 2011-01-19 02:39:22 följande:
    Tycker det hjälper att tänka att det inte är någon katastrof om man inte somnar...man överlever faktiskt utan en natts sömn. Pressen att man "måste" sova gör det hela ännu svårare tycker jag... Brukar heller inte ligga kvar i sängen, då blir det lätt att man ligger och grubblar i onödan...går hellre upp och bakar, lägger in en tvätt i maskinen o.s.v. om jag absolut inte kan sova... :)
    nää..det är ju det man ska intala sig själv. Men när problemen pågår ett tag, så VET man ju hur pyton man mår dagen efter. Då är det svårt att försöka känna att det är ok.
  • karolina106
    Muriel skrev 2011-01-19 07:45:20 följande:
    Jag har haft sömnproblem så länge jag kan minnas. Det tar inte bara lång tid att somna utan jag sover ytligt och vaknar många gånger per natt. Är nästan alltid trött oavsett hur många timmar jag har legat i sängen.

För en vecka sen började jag prova en metod som heter sömnreduktion. Man utgår från den tid man tror att man faktiskt sover och får bara tillbringa så många timmar i sängen. Tanken är då att sömnen blir mer komprimerad och att kroppen tvingas sova djupare eftersom man inte kan ligga och småslumra under en längre tid som man kanske gör annars. När sömnen är bra på en viss tid (jag började med 5 1/2 timme) så ökar man sakta på med en kvart eller halvtimme per vecka tills man är uppe i en bra sömnmängd. Förhoppningsvis har man då fått bättre kvalitet på sömnen.

Jag har som sagt bara hållit på en vecka, men än så länge är jag imponerad. Jag är ju fruktansvärt trött på dagarna men hoppas att det ska gå över när jag ökar på tiden. Jag somnar nästan direkt när jag lagt mig istället för att som förut ligga och vrida på mig någon timme eller mer. Det har gjort att det här med att gå och lägga sig har fått en väldigt positiv laddning, förut tyckte jag att det var hemskt jobbigt eftersom jag visste att jag inte skulle somna snabbt. Nu blir jag jätteglad när jag äntligen får gå och lägga mig.
    Det här provade jag förra året, och tyckte det gav goda resultat faktiskt. Det blir liksom ok att sitta uppe sent för man somnar är man väl lägger sig. Jag skulle köra detta igen, men eftersom jag väcks av bebis några gånger per natt så blir det ju fel.

En sak som verkligen inte hjälper är att fokusera sig på att gå och lägga sig tidigare, vilket man lätt gör. Det får snarare motsatt effekt.
Svar på tråden Jag kan inte SOVA - stödtråd för oss med sömnproblem?