QueenK skrev 2011-01-19 02:50:21 följande:
Alltid haft det så. Otroligt jobbigt men jag försöker att acceptera mina sömnproblem. Precis som Vinyan skriver så blir det bara värre att sätta press på sig att man "måste" sova. Nu är det lättare för mig att hantera detta eftersom jag är sjukskriven men jag minns hur svårt det var under skolåren och senare när jag jobbade.
För mig spelar det ingen roll hur mycket jag försöker trötta ut mig under dagen, går inte sova ändå. Inte hjälper det att "vrida tillbaka dygnet" utan jag går automatiskt tillbaka till samma dygnsrytm.
Har ni hört talas om försenad sömnfas?
Jag hittade inte en bra beskrivning på svenska just nu men här förklaras det väldigt bra:
en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syn...
Jag tror definitivt att det är vad jag lider av.
Wow. Det känns klockrent som jag. Det är ju inte ett problem i sig, problemet är ju när man ska klara av att leva med ett dagjobb och anpassa sig till samhällets rytm.
Jahajaj skrev 2011-01-19 02:39:22 följande:
Tycker det hjälper att tänka att det inte är någon katastrof om man inte somnar...man överlever faktiskt utan en natts sömn. Pressen att man "måste" sova gör det hela ännu svårare tycker jag... Brukar heller inte ligga kvar i sängen, då blir det lätt att man ligger och grubblar i onödan...går hellre upp och bakar, lägger in en tvätt i maskinen o.s.v. om jag absolut inte kan sova... :)
nää..det är ju det man ska intala sig själv. Men när problemen pågår ett tag, så VET man ju hur pyton man mår dagen efter. Då är det svårt att försöka känna att det är ok.