Inlägg från: Stealth |Visa alla inlägg
  • Stealth

Jag kan inte SOVA - stödtråd för oss med sömnproblem?

Får ingen av er melatonin för att styra rätt på dygnsrytmen?

• Stealth
    karolina106 skrev 2011-01-19 18:58:34 följande:
    Jag har provat det och kan inte säga att jag märkte någon skillnad alls.
    Stealth skrev 2011-01-19 18:45:22 följande:
    Får ingen av er melatonin för att styra rätt på dygnsrytmen?
    Det vill jag ha!! Men fick information att det inte är godkänt som säkert läkemedel i Sverige??
    Det är det, finns depottabletter som heter circadin, finns kortidsverkande på recept med.
  • Stealth
    karolina106 skrev 2011-01-19 19:17:53 följande:
    HAr du provat? Hjälpte det?
    Ja, fast melatonin hjälpte bättre men det var så svårt tidigare att få det så jag får zolpidem istället, jag har iofs narkolepsi och då har man tro det eller ej, svårt att somna ordentligt på nätterna och att sova "i ett sträck"

Men melatonin fungerar,
  • Stealth
    Zur Farbenlehre skrev 2011-01-22 08:06:10 följande:
    Det kan hända mig ibland att man grubblar, kan inte sova då men vet att det bästa är nog att ändå att ligga kvar i sängen, då och då blunda och men ligga kvar och grubbla i sängen hur tråkigt det än må vara. Om man går upp och börjar göra något som använda datorn, titta på tv osv då kommer man att skapa sig praktiska vanor som inte stänger av hjärnan heller eftersom det stimulerar mer.
    Jag tror de hr i tråden har mer kroniska problem som inte är på grund av att de går upp och gör annat, jag har legat fram till 5-6 på morgonen utan att gå upp, men då kommer hallucinationerna med.
  • Stealth
    Billan27 skrev 2011-01-23 14:22:59 följande:
    Sömnsvårigheter är verkligen skit jobbigt och det gör att hela kroppen blir i dålig form. Man behöver verkligen sova för att ha en fungerande hjärna på dagarna och ha energi för att ta hand om sina barn m.m.
    Jag har Inte haft jätte svåra sömnsvårigheter men har i 3 månader sovit som en stock och är jätte pigg hela dagen. Började ta en ny produkt för 3 månader sedan men den finns dock inte in Sverige än tyvärr, men den kommer i februari.
    vad är det för medicin??
  • Stealth
    calla777 skrev 2011-01-25 06:13:20 följande:
    Är det bara jag som har så mycket mardrömmar förresten...? Har lite olika sorter, vissa förstår jag varför dom kommer, och jag försöker bli av med dom. Men en del är så vansinnigt obehagliga, konstiga och verkliga att dom mai skrämmer halvt ihjäl mig. Är nästan mest rädd för att jag över huvudtaget har dom...
    Nån som har det lite så?
    hm får jag ge ett lite ovanligt råd? Se filmen http://www.imdb.com/title/tt0484111/
    Den ger dig lite öppningar om hur du kan börja hantera ditt drömmande.... jag tycker hela grejen är så cool! Lucid dreaming, ta kontroll i dina egna drömmar.
  • Stealth
    shakira8 skrev 2011-01-25 18:00:09 följande:
    jag fick idag utskrivet stilnoct istället för propavan som jag haft förut o som jag blir så trött av. är det nån i församlingen som testat stilnoct o vad tyckte ni? Jag har inte tagit ut dem ännu o vill ju helst kunna sova själv förstås :)
    Jag äter stilnoct eller zolpidem varje natt och har gjort i över ett år nu, ja du kan få hallucinationer och kommer få det om du stannar uppe, men stilnoct är oslagbart för korttidsbehandling för att få in en sömnrytm. Bortse från att jag äter dom jämt, det är inte normalfallet.

Vitkigt är att när du tar stilnoct så ska du ligga i sängen och släcka lampan direkt, inget "jag ska bara" d kommer det bli problem.

DU blir inte trött dagen efter, det går ur kroppen väldigt fort.
  • Stealth
    Muriel skrev 2011-01-25 19:56:13 följande:
    Fast precis som med all annan medicin så är det väl individuellt hur den fungerar för olika personer. Jag gick alltid och lade mig på en gång men fick hallucinationer när jag låg i sängen och ibland blev jag tvungen att gå upp och kräkas.
    Såklart det är individuellt, sa jag annat? Jag har läst så¨många historier om stilnoct nu och väldigt få (faktiskt ingen förutom du) har sagt att det hänt när man använt dom korrekt. Det dumma är att en del då avråder från att ens prova innan man vet hur man själv reagerar, alla avrådde mig från lithium, hade jag lyssnat på det hade jag mått skit fortfarande.
  • Stealth
    Themis skrev 2011-01-25 21:00:05 följande:
    Jag hoppas verkligen alla härinne har slutat helt med koffeinintag.
    Och inget socker senare än tre timmar innan läggdags.

Fysisk aktivitet varje vecka, svalt i rummet, sängen ställd så man får morgonsolen på ögonlocken varje dag?

Finns nog tio saker till jag hade kunnat rekommendera innan jag hade tagit en sömntablett, men smaken är delad.
    Rekomendera på, rekomendationer och tips är bara bra, tyvärr är de där sakerna testade för länge sean för min del men andra kanske inte gjort det. Morgonsolen är svår på vintern och för alla som inte har sovrum där man får soluppgång, men då finns det wake up light (som inte gör skillnad för mig men kanske för andra )
  • Stealth
    andraadvent skrev 2011-01-30 03:17:11 följande:
    Hej
    Jag hade för ett par år sedan problem med att somna och det var ett problem för mig. Tror att många inte accepterar sitt tillstånd trots att år kan gå vilket jag tror vållar ännu större problem, uppenbarligen får ju inte alla hjälp.

Jag har fortfarande svårt att somna på beställning efter vad klockan råkar vara men det ser jag inte längre som något direkt problem,  jag ändrat min attityd gentemot det. 

Visst har jag en tillvaro med mestadels dagtid inplanerat men det gör liksom inget om jag är så trött när klockan ringer att jag skulle kunna betala en femhundring för att få sova kvar, jag går ju upp iallafall för jag vet ju att jag måste.
    Inom sju minuter, med lite starka lampor på och lite vatten i ansiktet så känns inte femhundringen för att sovit kvar inte lika lockande längre. Morgonen är sällan rolig ändå, hur pigg jag än må vara, Äta ostsmörgås och glo på nyhetsmorgon kräver inte fulla engagemanget direkt. Istället får jag försöka fokusera på det som var trevligt som jag gjorde kvällen innan.

Det är också lite saken, att alltid ha något som man gillar att sysselsätta sig med som finns tillgängligt dygnet runt. Jag hänger t.ex gärna här eller spelar poker på natten och tycker det är trevligt.

Sova på rasten på arbetet är väl ett annat tips i så fall. Du är fri under din rast, finns inget krav att alltid sitta och fika i personalrummet utan du kan gott gå undan någonstans och blunda några minuter och då ta igen lite av nattens ev förlorade sömn den gången du är riktigt trött. På högskolor finns vilorum man kan gå till annars funkar ju bilen om du har en sån, på ditt rum eller i värsta fall arbetets allmän soffa. 
    Även att våga sova någon gång ibland ett tag på eftermiddagen, inte för länge men ett tag så hjärnan får koppla av ett tag tror jag är nyttigt. Men här gäller precis som på morgonen diciplin! Så det inte blir för länge så man inte kan somna på natten om man verkligen måste vara pigg dagen efter.

Vara uppe på natten blir trist om man inte har någon direkt hobby att fylla tiden med. Att ha hobbies som funkar på natten är nummer ett, det tar bort rastlösheten av att vara uppe. Är man inne i något man gillar och är pigg så blir som som ett litet barn på nytt. Man vill inte gå och lägga sig även om man vet att man borde för att man inte ska bli trött, men det är ju skoj det man sysslar med. Det är iaf skönt att ha något backup när man inte kan sova som alltid finns där.

Fast det där låter som att bagatellisera tröttheten, "förhåll dig annorlunda" vad hjh'lper det när man måste upp? Jag kommer inte upp, det är en fysik omöjlighet liksom. Alla har inte raster, inte heller kan alla sova på dagen, jag kan inte.

Det är liksom inte 500 spänn det handlar om för mig, utan snarare att jag skulle betala en miljon minst för tt kunna gå upp. INget få rupp mig vid fel tid.

• Stealth
    Vit Lilja skrev 2011-01-31 11:16:29 följande:

Hej!

Jag har bara läst TS och vet ännu inte vilka sömnproblem ni andra har (men jag ska genast läsa igenom dom) men jag känner direkt att denna tråd måste vara något för mig.

Jag har enligt mig själv väldiga sömnproblem. Något jag haft i hela mitt liv (eller iaf så länge jag kan minnas). Det är ingenting som går i perioder eller från dag till dag utan det är alltid så. Väldigt tråkigt men känns skönt att jag inte är ensam. Det tar ca 4-5 timmar för mig att somna en bra natt, en dålig somnar jag inte alls. Sen ungefär 15 års ålder har jag en eller ett par gånger per år gått till läkare för att få hjälp men blir lika besviken varje gång, jag blir inte tagen på allvar. Till slut föreslog en av läkarna sömnterapi som jag skulle gå 1 gång/mån. Jag blev själaglad och tyckte det skulle bli underbart. Jag kan fortfarande än idag inte tänka mig att denna terapuet var sömnutbildad då varenda gång jag bara fick råden:

1) Drick inget kaffe innan du ska lägga dig
    2) Ha det mörkt omkring dig och stäng av tv, dator och andra media i sovrummet
    3) Gå på en promenad en timme eller två innan du går och lägger dig

DUUUH??! tack för dom oerhört bra tipsen, att jag inte tänkt på DET innan, det ska jag genast hem och prova. Jag kanske ska sluta dricka kaffe i sängen och att släcka lampan? Det var ett himla bra tips.

Efter ytterliggare ett par år fick jag Mirtazapin utskriven. Sov gjorde jag men mådde förskräckligt dagen efter. Illamående och kaskadspyor så det blev inget fast inslag på kvällarna direkt. När jag var gravid blev sömnproblemen katastrofala och jag fick utskrivet lergigan. Även om det inte funkar optimalt för mig då det tar ca 3 timmar att somna in och när man väl sover så är det i princip omöjligt att ta sig upp så är det på helgerna min absolut bästa vän. Jag har en bebis hemma som fortfarande äter ca 2-3 ggr per natt och kan därför inte ta lergigan på vardagarna (jag sover lätt 18 timmar med 4 lergigan och kan inte gå upp och ta hand om bebis vid 7,8tiden på morgonen).

Jag skulle gärna vilja hitta ett insomningsmedel där man somnar fort men det går snabbt ur kroppen, har ni några tips? Och hur sjutton får ni det utskrivet av läkare? Jag känner att jag får tjata mig röd i ansiktet för att något ska hända, men kanske ska tillägga att så klart vill jag allra helst somna själv på kvällarna.

Ska följa tråden med spänning :)

Zopliklon och Zolpidem och Stilnoct är bra för mig, jag nockas ganska omgående.
Svar på tråden Jag kan inte SOVA - stödtråd för oss med sömnproblem?