Inlägg från: Vissla |Visa alla inlägg
  • Vissla

Legitimation krävs!!!!

Madick skrev 2011-01-19 15:24:00 följande:
    Men om det är så att de har order att alltid följa reglerna just för att inte någon ska lockas/hotas att ange någon som "känd" t.ex.
    Det är inte som en leg kontroll vid cigarett köp, inte bara att trycka på knappen "känd" för att det ska gå att få ut paketet, måste trycka in ett 10 siffrigt personnummer
  • Vissla
    PerG skrev 2011-01-19 15:24:42 följande:
    Det kanske är så att en Internetbutik tillämpar postförskott som en förskottsbetalning/delbetalning och resterande mot faktura t.ex.. Oavsett så vet ju inte posten hur uppgörelsen mellan kunden och butiken är gjord utan ser ju bara till att den person som hämtar ut paketet identifierar sig för att kunna spåras i händelse av någon form av bedrägeri...
    Kan du nämna en internetutik som gör så?
  • Vissla
    Madick skrev 2011-01-19 15:31:04 följande:
    Om jag har ett namn är det inte så svårt att hitta adress och sen vidare hela personnumret. Så att bara rabbla ett nummer är inte heller något bevis.
    Du tycker inte att det är lite konstigt att någon som ser ut som mig, har med sig mitt barn min telefon och mitt kontokort, kan mitt personnummer och min pinkod till kortet, skämtar och skrattar med personalen som jag känner men inte med de ny anställda som jag inte känner, försöker att hämta ut ett paket mot min vilja och vetskap?
  • Vissla
    Raskask skrev 2011-01-19 15:50:23 följande:
    Det var ju en lite onödigt hård tolkning de gjorde av reglerna. Jag vet inte om jag vågar skriva det, men det har hänt att jag glömt körkortet när jag har varit för att hämta något paket (förbetalt dessutom så jag har inte ens behövt dra något kort) och jag har fått hämta det ändå. Då har jag inte känt någon i personalen, men jag brukar hämta paket fler gånger i veckan för mitt företagsräkning på samma ställe så de har sagt att de känner igen mig ändå. Har bara behövt tala om mitt personnummer.
    Har inte haft några problem att hämta ut paket mot pf med smsavi förut, där personalen inte känner mig.
  • Vissla
    Reglementet skrev 2011-01-19 16:22:24 följande:
    Stoppa körkortet i plånboken till nästa gång.
    Har inget körkort, vill inte ha ett körkort, vägrar skaffa körkort
  • Vissla
    tingeling08 skrev 2011-01-19 16:45:25 följande:
    Men är det så svårt att ha en legitimation på sig??
    Tycker inte jag iaf.. 
    Vilken tur för dig då
  • Vissla
    prinsessan06 skrev 2011-01-19 16:50:44 följande:
    Men man VET ju att dom kommer vilja se leg? Vad är problemet? Det är för tusan bara att ta med sig plånboken eller var man nu väljer att ha sitt leg och gå till utlämningsstället?! Det är ju för min egen säkerhet som dom vill se mitt leg! JAG skulle då inte vilja att dom struntar i att kräva att få se leg och så råkar dom lämna ut mitt paket till någon annan! Vad är problemet! Håll ordning på era leg och ta med det!!!!
    Nej jag VET att jag aldrig har behövt visa leg när jag hämtat ut ett paket mot postförskott med sms avi.
  • Vissla
    SoStylish skrev 2011-01-19 16:59:13 följande:
    Jag kan förstå att du är irriterad att du inte fick ut paketet trots att du kände personen. Men i grund och botten handlar det om säkerhet och jag tycker att det är bra att utlämningsställen är noga med sådana saker!

Vägrar du skaffa körkort får du väl skaffa ett vanligt ID-kort då som du kan visa upp. Det är inte direkt ovanligt att man behöver legitimera sig år 2011!
    Jag har försökt o skaffa ett nytt leg hur länge som helst nu men skatteverket tog över 2 månader och 4 samtal på sig att skicka ett personbevis (lyckades tanka hem ett innan dom va färdiga).
    Min sambo jobbar och kan inte ta ledigt hur som helst för att styrka min identitet vid införskaffning av leg, har ingen annan som kan följa med.
    Ska man behöva ta en paus i livet för att man tillfälligt är utan legitimation?
  • Vissla
    lennartsdotter skrev 2011-01-19 17:02:45 följande:
    Tja, igår plockade jag upp en MacBook Air ute på gatan utan att behöva legitimera mig och jag kände inte budkillen. Nu var datorn till mig, men det kunde ju budkillen egentligen inte veta eftersom det bor ett antal olika människor i huset.

Föredrar faktiskt att de är noga med leg för att minska risken att saker lämnas ut till fel personer.
    Fast det är en helt annan sak än att någon man känner envisas med att ta leg på en sak man betalar på plats.
  • Vissla
    Tattyn skrev 2011-01-19 17:06:07 följande:
    Ja hellre att utlämningstället tappar sitt tillstånd att vara just utlämningsställe så att du akn hämta ut paket utan leg än at du stoppar leget i plånboken ochs er till att ha med dig det.
    Oavsett om personalen känner dig eller inte så har de stora krav på sig att ta leg på alla, det är inget de har hittat på, det kommer som krav från posten, och vad säger att posten inte har " secret shoppers" ute just när du är in och ska hämta ditt paket och får ut det utan att visa leg? Vad tror du händer då? Jo, du får börja gå till ett nytt utlämningsställe eftersom det gamla inte fick vara kvar eftersom de misskött sig, pga av dig.
    Det är ju det som är irriterande.
    Dagens samhälle kräver att man ska ha ett legg om man ska kunna leva ett normalt liv.
    Det finns folk som inte kan skaffa leg för att dom inte har nån som kan styrka identiteten.
    Lite slappare regler kan man ha på saker där man faktiskt inte behöver legitimera sig
Svar på tråden Legitimation krävs!!!!