Inlägg från: Vissla |Visa alla inlägg
  • Vissla

Legitimation krävs!!!!

Mrs Statham skrev 2011-01-20 14:11:31 följande:
    Jag har läst och om du hade läst mitt inlägg ordentligt så skulle du ha sett att det bara var retoriska frågor som jag besvarade alldeles själv.
    Men okej, ett nytt id kort kommer på typ 2 veckor, alltså 2 veckor som man måste "pausa" livet. På 2 veckor hinner dem inte skicka tillbaka paketet som kommit.
    En sms avisering kan man beställa i vilket nummer som helst dessutom, så man behöver inte se ut exakt som den personen i vars namn man beställt något i.
    För mig låter det bara som att du skjutit upp att fixa nytt leg för länge...

Två veckor så hade jag varit nöjd
    SoStylish skrev 2011-01-20 14:23:54 följande:
    Är du alltid såhär gnällig och har denna attityden mot alla du pratar med? För övrigt håller jag med till hundra procent att du ser väl själv när giltighetstiden på ditt id-kort går ut och då har du ju gott om tid på dig att beställa ett nytt. Men det kanske var något som du inte klarade av att läsa?
    Nej jag har bara den här attitiden mot folk som väljer att inte ta in den relevanta informationen
  • Vissla
    Modgun skrev 2011-01-20 16:03:02 följande:
    Alltså människor som inte håller med dig då mao?
    Nej folk som ignorerar den relevanta infromationen:

Gammalt leg stulet
    Blivit skickad fram och tillbaka i flera månader för att få nytt leg
    Aldrig visat leg vid paket hämtning mot postförskott förut
    Stod inte i smset att leg skulle medföras
    Alla mina personuppgifter finns att hämta två meter ifrån kassan.

Jag tycker att det är löjligt att man ska behöva visa upp ett leg i situationer där det egentligen inte krävs när det ska vara ett sånt krångel att få tag på ett leg.
    Jag har ändå ganska lätt att fixa ett leg för jag har råd att köpa en skrivare bara för att kunna skriva ut ett personbevis, jag har pengar att lägga på ett leg, jag har nån som kan intyga att jag är jag och jag har möjlighet att ta mig till det stället där legitimation utfärdas.
    Det finns folk som lever på marginalerna och har därför inte råda att skaffa leg, pga det kan de inte beställa billiga saker på internet som skulle göra att de får mer pengar över.
    Det finns folk utan anhöriga som kan intyga vem man är och får därför vänta extra lång tid innan man får ett leg.

Ska man behöva ha leg i alla möjliga situationer så ska det inte behöva vara så krångligt som det kan vara att få ett id kort.

Jag har full förståelse för att man ska visa leg för att få ett rekomenderat brev eller för att visa upp att man är tillräckligt gammal för vissa saker osv men det är irriterande när man är tvungen att visa leg i onödiga situationer. Det är ännu mer irriterande att folk inte verkar kunna läsa sig till vad jag är irriterad över!
  • Vissla
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-20 16:34:02 följande:
    Det som irriterar mig är att när jag ska hämta ut paket adresserade till mig så måste jag visa legitimation, men skickar jag istället maken för att hämta dem så behöver han aldrig visa leg. när han hämtar ut mina paket! Han bara knallar in, visar avin och får ut paketet utan frågor. Skrikandes
    Ja det är ännu mer störande, men hade man inte kunnat skicka iväg sin man hade jag inte fått mitt paket så där är jag både irriterad och nöjd över att han inte behövde vis nåt leg
  • Vissla
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-20 16:40:20 följande:
    Men tänk om han bara var vem som helst som hittat min avi och helt sonika går in och plockar ut mitt paket.. Om han fick visa mitt och sitt leg vore det okej, eller om jag slapp visa mitt när jag hämtar mina paket, men icke.
    Min gubbe behövde inte ens ha en avi, han sa bara siffrorna som stod i smset för att få ut paketet.
  • Vissla
    MatsAtari skrev 2011-01-20 17:18:09 följande:
    För att visa polisen också?Skrattande
    Apoteket kan man behöva visa leg o nu för tiden får man inte ens föda barn om mn inte har med sig leg
  • Vissla
    En Reflektion skrev 2011-01-20 17:40:48 följande:
    Känner de dig borde du inte behöva visa legitimation. Det räcker med att skriva ¨känd¨. Som jag har förstått det. Men annars får du visa leget helt enkelt. Du måste ju ändå hala upp mobilen
    Har inget leg o siffrorna i mobilen hade jag i huvudet men annars hade din logik funkat Tungan ute
  • Vissla
    akademikern skrev 2011-01-20 17:58:10 följande:
    Får jag fråga hur de ska hindra dig från att föda barn för att du inte visat leg?
    Nja hindra mig från att föda kan kanske vara lite svårt, men vägra att skriva in en och vägra vården man behöver funkar aldeles utmärkt. Eller som i mitt fall, vägra göra det planerade kejsarsnittet om leg skulle uteblivit
  • Vissla
    Modgun skrev 2011-01-20 18:16:18 följande:
    Där har du fel.
    Svärmor är bm sedan 33 år tillbaka och hon läste precis dina rader och sa "hon kan inte ha mer fel"
    Man får INTE neka dig vård eller ett planerat kejsarsnitt om du nu skulle glömma ta med dig ditt leg. Jag hade inget leg med mig, och jag fick föda mina barn på fl endå.
    Vissla skrev 2011-01-20 17:22:31 följande:
    Apoteket kan man behöva visa leg o nu för tiden får man inte ens föda barn om mn inte har med sig leg
    Som skrivet. Du kan inte ha mer fel.
    det var iaf vad de sa till mig när jag glömt legget hemma för ett TUL
  • Vissla
    mlinz skrev 2011-01-20 22:28:00 följande:
    Jag jobbar på en bensinmack där vi är postombud och ombud för Schenker Privpak.
    Kanske ska förtydliga lite, för det är skillnad på ett rent postförskott och ett postpaket med postförskott.

Inrikes Postpaket: Försäkrat, kräver legitimation, kollinumret slutar på SE 
    Inrikes Potpaket med postförskott: Försäkrat, kräver legitimation, kollinumret slutar på SE
    Rekommenderat brev: Försäkrat, kräver underskrift och legitimation, kollinumret börjar med R
    Postförskott inrikes: Ej försäkrat, är det borta så är det borta. Kräver inte legitimation, kollinumret börjar med P
    Aviserat stort brev: Ej försäkrat, är det borta så är det borta. Kräver inte legitimation, kollinumret brukar börja med AF om jag minns rätt.

Vi paket/brev som kräver legitimation så måste både mottagarens och budets legitimation visas upp, undantag rekommenderat brev med personlig utlämning, då endast mottagaren kan hämta paketet. 

Om du absolut inte vill skaffa leg så kan du gå in på ett riktigt postkontor, inte hos ett postombud, och be om en fullmakt till exv din sambo, då kan han hämta ut dina paket istället. 

Anledningen till att det blivit noga med legitimation är just pga bedrägerier. Jag bor i en liten by där alla känner alla, alla våra kunder måste visa leg ändå, detta gäller både Schenker och Posten. Undantag ett rent postförskott (som inte är försäkrat) och aviserat brev.
    Jag får alltså inte lämna ut paket till min MAMMA om hon inte har legitimation med sig. Jag har skickat hem många av mina bästa vänner när de ska hämta ut paket och inte haft leg med sig, och det är speciellt senaste året som det skärpts. När jag började för snart tre år sedan var inte reglerna lika hårda, då kunde man kan trycka i en ruta som "känd".  

Och som någon annan skrev, man måste välja vilken sorts leg det är i datorn. Tex ett norskt bankkort med leg på baksidan är inte giltigt, då det inte är en internationell legitimation. 

Om vi lämnar ut ett paket som kräver leg utan att ta leg så bryter ju vi ombud mot reglerna, och det KAN stå en kontrollant bredvid, som anmäler en. Postens kontrollanter är anonyma, det kan till och med vara någon man känner. Det kan till och med vara den som försöker hämta ut ett paket utan legitimation.  Vi vet aldrig vem som är kontrollant.

Hoppas du får lite mer klarhet i detta!
    Om du vill slippa visa leg så får du be företaget att skicka som stort brev/varubrev, då får du det i postlådan  om det får plats, annars får du det avisierat och behöver inte visa leg. Eller beställa som ett RENT postförskott, alltså inte postpaket med postförskott. Men med bägge dessa alternativ så är det inte försäkrat som sagt, så försvinner det i posthanteringen så försvinner det, då kan du bli skyldig att betala trots att du inte fått dina varor. 

Tack då fick jag svar på det relevanta, enligt reglerna skulle jag inte behövt visa leg för det var ett "försvinner det så försvinner det" paket.
    Synd att det inte var ett inrikes postpaket då hade jag blivit tyst och fått erkänna att jag hade fel i min irritation.
    Nu kommer jag istället fortsätta att var butter här hemma
  • Vissla
    Modgun skrev 2011-01-20 18:57:33 följande:
    Vilket kk har du?
    Spelar ingen roll vad de sa. De får inte neka dig vård oavsett. Om du komme rin med värkar eller dylikt så MÅSTE dom ge dig vård.
    Det spelar ingen roll då det kan ha rört sig om ett missförstånd från min sida när de sa åt mig att om jag kommer in på ett planerat snitt utan leg får jag snällt vända hem och hämta.
  • Vissla
    MatsAtari skrev 2011-01-21 00:49:01 följande:
    Det är nog kostnaden för legget som suger.
    En del har tex redan pass (Som duger överallt utom just på posten.) och då vill man inte betala ytterliggare 400spänn för ett ID-kort.
    Pass hade faktiskt dugit sa dom
  • Vissla
    Nifelheim skrev 2011-01-21 09:40:59 följande:
    Jag hade då inget leg med mig när jag födde min son och jag fick föda ändå De gjorde en ny patientbricka åt mig då eftersom jag inte heller hade den med mig.
    Det är tydligen bara mig dom kräver leg av när det inte behövs Rynkar på näsan
  • Vissla
    MatsAtari skrev 2011-01-21 10:00:42 följande:
    Vet inte om posten fortfarande säljer ID-kort eller inte, men när de hade inte hade av att sälja det tog de aldrig pass på min post iaf.

Om de inte säljer egna ID-kort så kan jag tänka mig att de börjat acceptera pass. (som alla andra.)
    Fast enligt det jätte långa inlägget som mlinz skrev skulle jag enligt  postens egna regler inte behövt visa leg, kanske därför passet dög.
  • Vissla
    mlinz skrev 2011-01-21 10:23:55 följande:
    Pass är ett internationellt id-medel, så det gäller som legitimation :) 

Det kan ju helt enkelt vara så att du råkade ut för någon som var lite "för noga". Jag har en kollega på mitt jobb som tar leg även på de som hämtar rent postförskott eller avisierat brev, tror inte hon förstår skillnaden riktigt. Men på dessa så kräver inte datorn legitimation ens.  
    Kanske henne jag råkade ut för då
    Funderar på om jag ska gå dit o informera om att tanten misstolkade reglerna o förklara när man ska visa leg Obestämd
  • Vissla
    LilleJag87 skrev 2011-01-21 13:40:42 följande:
    Jag arbetar på ICA där vi är ombud för posten och vi MÅSTE ta legitimation av ALLA (inklusive familj, vänner och arbetskamrater)
    Tycker inte det är konstigt alls!
    Nej det måste ni inte inte när någon ska hämta ett paket som har postförskott inrikes med ett kollinummer som börjar på p, ni tror att ni måste det för att nån har övertolkat reglerna
  • Vissla
    Hagman57 skrev 2013-12-09 20:18:09 följande:
    Smått underhållande tråd. Kanske mest då man kan fråga sig om majoriteten av skribenter överhuvudtaget kan läsa, eller endast vill skriva av sig utan att för den skull veta vad tråden handlar om. Det är en jävla skillnad på att kräva leg från en vilt främmande person som hävdar att det är hon som skall ha paketet och om Siv på Ica insisterar på att hennes make måste visa leg för att förhindra eventuellt bedrägeri. Det ena är en självklarhet och möjligen en försiktighetsåtgärd medans det andra mer är ett tecken på att man bör byta yrkesbana(SAMHALL möjligen) då ens begränsade intellekt närmar sig en imbecills. Schenkerombudet där jag bor vet vem jag är, och likt bankerna har samma policy(oavsett om den är inofficiell)dvs att leg inte krävs då kunden är känd. Hos mitt gamla postombud, där jag hämtade paket 1-2 ggr i veckan kunde jag efter 6-7 månader nekas om jag antingen hade glömt id-handling eller glömt körkort trots att det var samma snubbe i kassan. Måste även poängtera att detta ägde rum i en tämligen liten småstad, vilket gjorde hela situationen absurd. Har man jobbat med en person eller är släkt och inte kan göra ett undantag om denna glömt id-handling borde man fråga sig om man inte är gravt autistisk och avsevärt korkad.

Svar på tråden Legitimation krävs!!!!