• Anonym

Umgängesfrågor ...?

Man kan aldrig tvingas ha barnen som umgängesförälder men dom boendeförälder måste man släppa ifrån sig barnen om man har en överenskommelse om umgänge arannan helg. Man kan även avtala speciellt kring högtider och dela dem eller ta varannan osv.

• Anonym
    Rutan03 skrev 2011-01-19 21:25:00 följande:
    Om jag inte vill ha vartannan högtidsdag utan endast de som infaller under den helg som är umgängesförälderns helg, kan jag begära det som ensam vårdnadshavare eller har jag samarbetssvårigheter då? (väldigt lång mening :) ha, ha)
    Du är boendeförälder antar jag, eftersom du har enskild vårdnad. Varför skulle barnet inte få fira högtider med sin andra förälder? Vad har du för giltigt skäl till att du ska ha alla högtider?
  • Anonym
    Rutan03 skrev 2011-01-19 21:32:57 följande:
    Jag har inte pratat om giltiga skäl eller så, jag bara undrar. Eller vad har den andra föräldern för giltiga skäl att ha det? Man kan vrida och vända på allt.  Det kanske inte ens gäller mig ...
    Den andra föräldern behöver bara vilja ha det så kan du se striden förlorad för din (eller din väninnas) del. Man äger aldrig ett barn och aldrig får man styra över umgänget och neka barnet högtider med den andra föräldern, utom där umgängesföräldern är farlig för barnet men det är enstaka fall per år.
  • Anonym
    Rutan03 skrev 2011-01-20 15:26:10 följande:

Det är ju bara hoppas att det är så att man ser till barnens bästa. Jag får känslan att barnen ofta försvinner i dessa tvister.

En annan fråga: Har bonusföräldrar någonting att säga till om när det gäller ens sambos ex och barn?

Vad som händer under deras tak är självklart de får säga till någonting om. Planering av semestrar så det passar ALLA i familjen m.m.

Men vart de ska gå i skolan, vilken aktivitet m.m. är det upp till bioföräldrarna att bestämma.
    Sen självklart tror jag att den som har en ny partner pratar med bonusföräldern också...
  • Anonym
    Rutan03 skrev 2011-01-20 15:26:10 följande:

Det är ju bara hoppas att det är så att man ser till barnens bästa. Jag får känslan att barnen ofta försvinner i dessa tvister.

Egoistiska föräldrar som anser att bara för den andre föräldern inte har valt att vara tillsammans med mig och straffar det igenom att använda barnet och säga att du får träffa barnet si och så mycket.
    Träffar dom en ny partner får barnet inte komma hem till den föräldern så länge dennes nya är där.

Högtider dessa där... Varför ska inte ett barn ha rättigheter att träffa mamma och pappa på jul, nyår m.m. Det är inte barnets fel att de inte är tillsammans längre.

Se till barnens bästa och lägga sin egen bitterhet över exet och dennes nya liv så kommer man själv må bättre och framför allt BARNET.
  • Anonym
    annbom skrev 2011-01-20 23:41:21 följande:
    Men det finns ju föräldrar som struntar i sitt barn också just för att den andra föräldern har valt att inte leva med just den föräldern. Båda sakerna är hemskt, men det är nog värre när föräldern väljer bort barnet. Barnet känner ju i alla fall att den andre föräldern bryr sig även om umgänget är begränsat.
    Ja, båda sakerna gör att barnet blir lidande.
    Men som sagt, som vuxen borde man lägga sin egen bitterhet åt sidan och se till att barnet får en normal relation till båda sina föräldrar...

Hur du än vrider och vänder på det hela så tycker jag att båda beteendena är FEL.

När barnet växer upp så märker barnet själv vad som pågår och som någon har skrivet att förälder är inget man bara är utan det är något man förtjänar att vara. De barn som har blivit bortvalda av en förälder kommer nog inte ha en bra relation till den föräldern och samma gäller om en förälder aktivt försöker putta bort den andre, när man blir äldre slår det tillbaka på en då man kommer på sanningen och känner att det är inte alls mammas/pappas fel att vi inte fick träffas utan det är den andre förälderns fel.

Några av mina närmaste vänner har väldigt sporadisk kontakt med en av sina föräldrar just för de aktivt förstörde mellan barnet och den andre föräldern.
Svar på tråden Umgängesfrågor ...?