• Rutan03

Umgängesfrågor ...?

Kanske en dum fråga men ...  Om man har umgänge vartannan helg måste man då oxå ha vartannan jul, nyår, midsommar, födelsedag mm?

Väldigt tacksam för svar

• Svar på tråden Umgängesfrågor ...?
  • Anonym

Man kan aldrig tvingas ha barnen som umgängesförälder men dom boendeförälder måste man släppa ifrån sig barnen om man har en överenskommelse om umgänge arannan helg. Man kan även avtala speciellt kring högtider och dela dem eller ta varannan osv.

• Rutan03

Om jag inte vill ha vartannan högtidsdag utan endast de som infaller under den helg som är umgängesförälderns helg, kan jag begära det som ensam vårdnadshavare eller har jag samarbetssvårigheter då? (väldigt lång mening :) ha, ha)

• Anonym
    Rutan03 skrev 2011-01-19 21:25:00 följande:
    Om jag inte vill ha vartannan högtidsdag utan endast de som infaller under den helg som är umgängesförälderns helg, kan jag begära det som ensam vårdnadshavare eller har jag samarbetssvårigheter då? (väldigt lång mening :) ha, ha)
    Du är boendeförälder antar jag, eftersom du har enskild vårdnad. Varför skulle barnet inte få fira högtider med sin andra förälder? Vad har du för giltigt skäl till att du ska ha alla högtider?
  • annbom

Nej det måste man inte. Det är något man kommer överens om eller finns i domen om man har en sådan

Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Rutan03

Jag har inte pratat om giltiga skäl eller så, jag bara undrar. Eller vad har den andra föräldern för giltiga skäl att ha det? Man kan vrida och vända på allt.  Det kanske inte ens gäller mig ...

• Anonym (rätt)
    Att du har ensam vårdnad ger dig inte större rätt att bestämma över umgänget till att börja med. Däremot kan du begära vad du vill. Skulle den andre förälderna vilja ha barnet varannan födelsedag, julafton osv och du inte vill det så får den andre föräldern stämma dig i rätten för att försöka få igenom det. I det här fallet skulle jag säga att den andre föräldern sannolikt skulle vinna den tvisten i rätten då det är ganska normalt att man ska få fira högtider även med sin andre förälder. Jag kan inte så så många godtagbara anledningar till att det INTE skulle bli varannan högtidsdag, särskilt inte om föräldern redan har varannan helgumgänge och således ne verkar vara en olämplig förälder.
  • Anonym
    Rutan03 skrev 2011-01-19 21:32:57 följande:
    Jag har inte pratat om giltiga skäl eller så, jag bara undrar. Eller vad har den andra föräldern för giltiga skäl att ha det? Man kan vrida och vända på allt.  Det kanske inte ens gäller mig ...
    Den andra föräldern behöver bara vilja ha det så kan du se striden förlorad för din (eller din väninnas) del. Man äger aldrig ett barn och aldrig får man styra över umgänget och neka barnet högtider med den andra föräldern, utom där umgängesföräldern är farlig för barnet men det är enstaka fall per år.
  • bonnieloveskim
    Ja du har samarbetsvårigheter då.

Framför alt  om umgängesföräldern vill ha varanna jul å nyår sportlov, påsklov, höstlov midsommar etc.. 
    Som ensam vårdnads havare och boendeförälde rä rdet din skyldighet att försöka gynna barnets kontakt med den andra föräldern, inte motsätta dig det, inte när det är så lite.

vv kan vara förståligt eftersom ni har sådanna samarbetsvårigheter.
    men att inte åf ha varannan storhelg.
  • Rutan03

Så om jag förstår det hela rätt så har den föräldern med ensamvårdnad skyldighet att göra vad umgänges föräldern kräver. Alltså har föräldern med ensam vårdnad bara skyldigheter medan umgänges föräldern har rättigheter.

• bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-19 22:30:47 följande:
    Så om jag förstår det hela rätt så har den föräldern med ensamvårdnad skyldighet att göra vad umgänges föräldern kräver. Alltså har föräldern med ensam vårdnad bara skyldigheter medan umgänges föräldern har rättigheter.
    Så är de tinte.

Dock så ar man samma umängesrätt även om man inte är vårdnadshavare.
    man har rätt till ett bra och omfattande umänge så inkluderar även storhelgern som jul, nyår, sport, påsk, midsommar och höstlov.

Vi djul och nyår hkan man ha endst tiden runt tex 4 dygn, eller halva jullovet.
    Som tex, att vara vårdnadshavare spelar ingen roll i det fallet.

Man umgängesförälder man man inte bara kräva och kräva, det krävs ett avtal att följa eller en dom.
Svar på tråden Umgängesfrågor ...?