Umgängesfrågor ...?
Kanske en dum fråga men ... Om man har umgänge vartannan helg måste man då oxå ha vartannan jul, nyår, midsommar, födelsedag mm?
Väldigt tacksam för svar
Kanske en dum fråga men ... Om man har umgänge vartannan helg måste man då oxå ha vartannan jul, nyår, midsommar, födelsedag mm?
Väldigt tacksam för svar
Man kan aldrig tvingas ha barnen som umgängesförälder men dom boendeförälder måste man släppa ifrån sig barnen om man har en överenskommelse om umgänge arannan helg. Man kan även avtala speciellt kring högtider och dela dem eller ta varannan osv.
Om jag inte vill ha vartannan högtidsdag utan endast de som infaller under den helg som är umgängesförälderns helg, kan jag begära det som ensam vårdnadshavare eller har jag samarbetssvårigheter då? (väldigt lång mening :) ha, ha)
Nej det måste man inte. Det är något man kommer överens om eller finns i domen om man har en sådan
Jag har inte pratat om giltiga skäl eller så, jag bara undrar. Eller vad har den andra föräldern för giltiga skäl att ha det? Man kan vrida och vända på allt. Det kanske inte ens gäller mig ...
Så om jag förstår det hela rätt så har den föräldern med ensamvårdnad skyldighet att göra vad umgänges föräldern kräver. Alltså har föräldern med ensam vårdnad bara skyldigheter medan umgänges föräldern har rättigheter.