Umgängesfrågor ...?
Kanske en dum fråga men ... Om man har umgänge vartannan helg måste man då oxå ha vartannan jul, nyår, midsommar, födelsedag mm?
Väldigt tacksam för svar
Kanske en dum fråga men ... Om man har umgänge vartannan helg måste man då oxå ha vartannan jul, nyår, midsommar, födelsedag mm?
Väldigt tacksam för svar
Om jag inte vill ha vartannan högtidsdag utan endast de som infaller under den helg som är umgängesförälderns helg, kan jag begära det som ensam vårdnadshavare eller har jag samarbetssvårigheter då? (väldigt lång mening :) ha, ha)
Jag har inte pratat om giltiga skäl eller så, jag bara undrar. Eller vad har den andra föräldern för giltiga skäl att ha det? Man kan vrida och vända på allt. Det kanske inte ens gäller mig ...
Så om jag förstår det hela rätt så har den föräldern med ensamvårdnad skyldighet att göra vad umgänges föräldern kräver. Alltså har föräldern med ensam vårdnad bara skyldigheter medan umgänges föräldern har rättigheter.
Om umgängesföräldern inte betalar underhåll, ändrar det reglerna?
Jag vet att det gäller BARNETS bästa.
Detta är bara hypotetiska frågor och funderingar vad som gäller och vad för skyldigheter/rättigheter man har vid EV och GV.
Jag tycker att det är konstigt att UF har RÄTT till umgänge medan BF har SKYLDIGHET att underlätta umgänge för UF samtidigt som man inte har någon som helst rättighet till att få några som helst fördelar när man tar hand om barnet 24/7. Man ska stå till förfogande när UF bestämmer sig för att h*n vill umgås ...
Ytterligare en tankeställare är att barnen måste fara illa innan det vidtas åtgärder, då är ju skadan redan skedd. Borde man inte förebygga för att barnen inte ska fara illa. Så, är det verkligen så att våra myndigheter gör allt för barnens bästa eller jobbar man mer för att föräldrarna ska få sina viljor igenom?
Det är oxå väldigt intressant att flera av personerna som svarar förutsätter att TS vill förstöra för UF och skiter fullständigt i barnen. Kanske är det så att TS bara har funderingar och är nyfiken? Kanske inte alltid ska förutsätta det värsta ...
Men UF är ju inte "tvungen" att ha umgänge, BF har den rättigheten medan BF är skyldig att underlätta umgänget? Är det inte så ..?
Jo då, svaren passar mig alldeles utmärkt då jag har mitt på d torra. Jag bara funderar på skillnader ochvad som gäller ...
Svaren jag syftar på är att det förutsätts att TS försöker försöra för BF och ifrågasätts om giltiga skäl till att förstöra umgänge mm.
Det är ju bra att det finns lösningar och människor som vill ta hand om dessa barn men man kan ju undra om det är så bra för dessa barn att ha umgänge med sina föräldrar som har valt bort dom.
Är det då så att bio föräldrarna har rätt till umgänge eller är det barnens rätt att träffa dom för det kan ju inte vara så att bioföräldrarna har skyldighet till umgänge.
Det är ju bara hoppas att det är så att man ser till barnens bästa. Jag får känslan att barnen ofta försvinner i dessa tvister.
En annan fråga: Har bonusföräldrar någonting att säga till om när det gäller ens sambos ex och barn?
Som sagt, åter igen ...Jag har inga problem med detta, jag bara undrar efter ha läst massor av trådar med olika svar. Kanske är det till och med så att jag är UF ... Så, nån stämmning kommer inte röra mig i alla fall
1. Det är inte jag ...
2. Det visste jag inte men du får väl anmäla det då ...
Har du ett behov av att det ska vara jag? Känns det viktigt för dig? Tyvärr så är det så att jag och mitt ex är överens angående umgänge men om du mår bättre av att sitta och fundera på vad jag gör i mitt liv så får du göra det. Du kan oxå få dikta upp fantasier om mig om du mår bättre av det.
Nu är det så att det gäller inte mig, vi var överens ang umgänge innan min dotter föddes och det står vi fast vid. Jag känner ingen som mina frågor skulle gälla och anledningen att jag frågar är att jag började fundera efter alla olika trådar man läser.
Jag är tacksam för alla svar men betackar mig personliga påhopp och jag ber om ursäkt för att jag undrade när det inte gällde mig, ska aldrig göra det igen.
Men du verkar ju vara väl insatt så du kanske har erfarenhet av stämningar mm ...
Din attityd ...
Att du förutsätter att jag vill förstöra umgänge samt att jag kommer bli stämd.
Du får väl läsa vad du skrivit.
Jag var bara nyfiken på umgänge och startade denna tråd. Jag är inte intresserad av att tjafsa med dig eller någon annan därför tänker jag inte svara i fortsättningen.
Jag tackar för de svar jag fått och hoppas att man ska kunna starta en tråd i fortsättningen utan att det ska anklagas och dras förhastade slutsater.
Tack och hej ...