Inlägg från: Anonym (rätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rätt)

Umgängesfrågor ...?

Rutan03 skrev 2011-01-19 21:25:00 följande:
    Om jag inte vill ha vartannan högtidsdag utan endast de som infaller under den helg som är umgängesförälderns helg, kan jag begära det som ensam vårdnadshavare eller har jag samarbetssvårigheter då? (väldigt lång mening :) ha, ha)
    Att du har ensam vårdnad ger dig inte större rätt att bestämma över umgänget till att börja med. Däremot kan du begära vad du vill. Skulle den andre förälderna vilja ha barnet varannan födelsedag, julafton osv och du inte vill det så får den andre föräldern stämma dig i rätten för att försöka få igenom det. I det här fallet skulle jag säga att den andre föräldern sannolikt skulle vinna den tvisten i rätten då det är ganska normalt att man ska få fira högtider även med sin andre förälder. Jag kan inte så så många godtagbara anledningar till att det INTE skulle bli varannan högtidsdag, särskilt inte om föräldern redan har varannan helgumgänge och således ne verkar vara en olämplig förälder.
  • Anonym (rätt)
    Rutan03 skrev 2011-01-19 22:30:47 följande:
    Så om jag förstår det hela rätt så har den föräldern med ensamvårdnad skyldighet att göra vad umgänges föräldern kräver. Alltså har föräldern med ensam vårdnad bara skyldigheter medan umgänges föräldern har rättigheter.
    Vilken konstig slutledning. Nej, så är det inte. Du kanske istället ska utgå ifrån barnets rättigheter och inte föräldrarnas? Det handlar inte om vad någon av förädlrarna har rätt till utan vad BARNET har rätt till och vad som är bäst för det. Och barnet har rätt till en god kontakt med båda sina föräldrar vilket såklart också innefattar att barnet har rätt att fira sin födelsedag eller vad det nu kan vara med båda föräldrarna.
Svar på tråden Umgängesfrågor ...?