Rutan03 skrev 2011-01-22 09:24:18 följande:
Som sagt, åter igen ...Jag har inga problem med detta, jag bara undrar efter ha läst massor av trådar med olika svar. Kanske är det till och med så att jag är UF ... Så, nån stämmning kommer inte röra mig i alla fall
ditt inlägg anspelgar väldigt mycket på att det är du...
Rutan03 skrev 2011-01-19 21:25:00 följande:
Om jag inte vill ha vartannan högtidsdag utan endast de som infaller under den helg som är umgängesförälderns helg, kan jag begära det som ensam vårdnadshavare eller har jag samarbetssvårigheter då? (väldigt lång mening :) ha, ha)
och dessutom vet jag inte om man får diskutera just en fråga i sig som en "debatt" i känsliga rummet då får den ligga någonannastans...
men även omdet inte gäller dig så är det:
om det finns ett avtal så bör man följa det.
Om det inte följs eller om det obsureras mycket i avtalet/domen från uf sida så kan man ändra detta till att få indraget umänge.
Så om man vill ha umgänge överhuvudtaget kan det vara bra och positivt att sköta detta. Annars finns risken att minska detta för då kan även bf stämma en uf om at ändra på schemat/få indraget umgängestid.
om det inte finns något avtal/dom så finns det inte hller ngot att följa.
Då kan inte heller uf begära ens att få ha dagar under jul/nyår tex eller dagar alls om bf vill åka iväg.
Inget schema hänger då på båda föräldrarnas vilja att komma överens.
har man ett schema som säger endast varnna helg tex.. inget mer.. då gäller inget mer.
Ingen kan kräva mer eller ta bort mer förrens schemat är ändrat.
båda måste rätta sig efter det.. dock så kan man inte som du redan vet kräva at uf ska ha umänge.
Men uf kan inte göra som den vill då, tex om det står att uf ska ha halva jullovet, så kan de säga att jag vill inte ha umgänge de dagarna jag vill bara ha det som jag brukar ha varannan helg istället.. men då kan man inte heller kräva att bf ska kunna ordna efter önskemål, eftersom även bf planerar efter schmat.
kanske får man då välja efter att gå efter schemat eller inte få något alls.