Inlägg från: bonnieloveskim |Visa alla inlägg
  • bonnieloveskim

Umgängesfrågor ...?

Rutan03 skrev 2011-01-19 21:25:00 följande:
    Om jag inte vill ha vartannan högtidsdag utan endast de som infaller under den helg som är umgängesförälderns helg, kan jag begära det som ensam vårdnadshavare eller har jag samarbetssvårigheter då? (väldigt lång mening :) ha, ha)
    Ja du har samarbetsvårigheter då.

Framför alt  om umgängesföräldern vill ha varanna jul å nyår sportlov, påsklov, höstlov midsommar etc.. 
    Som ensam vårdnads havare och boendeförälde rä rdet din skyldighet att försöka gynna barnets kontakt med den andra föräldern, inte motsätta dig det, inte när det är så lite.

vv kan vara förståligt eftersom ni har sådanna samarbetsvårigheter.
    men att inte åf ha varannan storhelg.
  • bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-19 22:30:47 följande:
    Så om jag förstår det hela rätt så har den föräldern med ensamvårdnad skyldighet att göra vad umgänges föräldern kräver. Alltså har föräldern med ensam vårdnad bara skyldigheter medan umgänges föräldern har rättigheter.
    Så är de tinte.

Dock så ar man samma umängesrätt även om man inte är vårdnadshavare.
    man har rätt till ett bra och omfattande umänge så inkluderar även storhelgern som jul, nyår, sport, påsk, midsommar och höstlov.

Vi djul och nyår hkan man ha endst tiden runt tex 4 dygn, eller halva jullovet.
    Som tex, att vara vårdnadshavare spelar ingen roll i det fallet.

Man umgängesförälder man man inte bara kräva och kräva, det krävs ett avtal att följa eller en dom.
  • bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-20 01:50:19 följande:
    Om umgängesföräldern inte betalar underhåll, ändrar det reglerna?
    Då reglerar man underhållsfrågan.

antingen via fk eller så stämmer man den andra om den inte betalar.

har han aldrig betalat och har en inkomst kan en stämmning stitta på plats då man kan kräva 3 år retroaktivt via rätten.
  • bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-20 01:50:19 följande:
    Om umgängesföräldern inte betalar underhåll, ändrar det reglerna?
    men nej det ändrar inte hans umgängesrätt.

pengar är en annan  frågan än umgänge.
  • bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-20 14:20:45 följande:
    Jag vet att det gäller BARNETS bästa.
    Detta är bara hypotetiska frågor och funderingar vad som gäller och vad för skyldigheter/rättigheter man har vid EV och GV.
    Jag tycker att det är konstigt att UF har RÄTT till umgänge medan BF har SKYLDIGHET att underlätta umgänge för UF samtidigt som man inte har någon som helst rättighet till att få några som helst fördelar när man tar hand om barnet 24/7. Man ska stå till förfogande när UF bestämmer sig för att h*n vill umgås ...

Ytterligare en tankeställare är att barnen måste fara illa innan det vidtas åtgärder, då är ju skadan redan skedd. Borde man inte förebygga för att barnen inte ska fara illa. Så, är det verkligen så att våra myndigheter gör allt för barnens bästa eller jobbar man mer för att föräldrarna ska få sina viljor igenom? 

Det är oxå väldigt intressant att flera av personerna som svarar förutsätter att TS vill förstöra för UF och skiter fullständigt i barnen. Kanske är det så att TS bara har funderingar och är nyfiken? Kanske inte alltid ska förutsätta det värsta ...
    Stor fel ts

BARNET har rätt till umänge.

Inte föräldern.

Däremot är du som ensam vårdnadshavare skydlig att tillmötes gå BARNETS rättigheter.
  • bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-20 14:41:07 följande:
    Men UF är ju inte "tvungen" att ha umgänge, BF har den rättigheten medan BF är skyldig att underlätta umgänget? Är det inte så ..?

Jo då, svaren passar mig alldeles utmärkt då jag har mitt på d torra. Jag bara funderar på skillnader ochvad som gäller ... 

Svaren jag syftar på är att det förutsätts att TS försöker försöra för BF och ifrågasätts om giltiga skäl till att förstöra umgänge mm. 
    Det är en rättighet för barnet dock ingen skyldighet för föräldern att uppfylla.

bf är skyldig att underlätta umänge ja.
  • bonnieloveskim
    Anonym (987) skrev 2011-01-21 11:20:03 följande:
    Total BS!

En förälder har inga som helst rättigheter! Umgängesföräldern har inte automatiskt "rätt" till ett visst antal dagar per år med barnet. Däremot har barnet rätt till kontakt med båda sina föräldrar, och därmed rätt till umgänge med den förälder h*n inte bor ihop med. Men umgänget kan vara allting ifrån varannan vecka till telefonsamtal på födelsedagen.

Försök nu inte lura i ts att uf har rätt till allt h*n vill.
    Så du insinuerar att barnet inte rätt rätt att träffa sin pappa vid jul och nyår bara för att den helgen råkade infinna sig på mammans helg??

barnet har rätt att att ettomfattande umänge med sin pappa vid jul/nyår/sommar bla.

jag har aldrig nämnt ett antal dagar per år.. bara angett vad som brukar vara praxis att manfår umgänge.. det handlar ju sen att pappan vill ha detta umgänge med.

jag har inte lurat i ts att uf får göra som han vill,
    jag skrev klartoch tyldigt att mankan nte kräva och kräva oútan det krävs ett avtal att följa eller en dom.

LÄS innan du kommenterar.
  • bonnieloveskim
    Anonym (987) skrev 2011-01-21 11:57:03 följande:
    Dina egentolkade insinuationer får du nog förklara lite bättre för jag förstår inte var du har fått dem ifrån.

I din text skrev du att "man har rätt till ett bra och omfattande umänge så inkluderar även storhelgern som jul, nyår, sport, påsk, midsommar och höstlov". Du får gärna peka ut var i lagen det står skrivet att man som uf har rätt till storhelger och lov.
    Det vet du likväl som jag att ingen rätt skulle säga i ett domslut att en uf som yrkat på varannan storhelg och vartannat lov och VILL ha umänge med barnet knappast skulle neka denna att ha barnet och istället hänsvisa tilll att uf får ta den helgen om den råkar infalla som uf normala umängeshelg.

Det är enbart löjligt och patetetiskt att ens fråga efter en lag ur fb  för detta.
  • bonnieloveskim
    Anonym (987) skrev 2011-01-21 13:38:50 följande:
    När du använder ord som "löljigt" och "patetiskt" så får jag intrycket att du inte har några riktiga argument som stödjer dina
    Anonym (987) skrev 2011-01-21 13:38:50 följande:
    När du använder ord som "löljigt" och "patetiskt" så får jag intrycket att du inte har några riktiga argument som stödjer dina synpunkter. Stämmer det?
    synpunkter. Stämmer det?
    du vet vad som är praxis likaväl som jag och den kan ts också få reda på om hon kontakatar en advokat eller så får hon reda på det om hon blir stämd.
  • bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-21 16:08:56 följande:
    Ja ha, ska jag bli stämd? Av vem?!

Vet inte hur många gånger jag ska behöva säga det men detta är hyputetiska frågor ...
    en umängesförälder har rätt att stämma boendeföräldern på umänge (man kan dock ej göra tvärtom)

så OM han stämmer dig så...

men du ser väl till att barnet får god kontakt med sin pappa även under storhelger och lov så att inte du är skälet till en konflikt i alla fall... om det skulle uppstå.
  • bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-22 09:24:18 följande:
    Som sagt, åter igen ...Jag har inga problem med detta, jag bara undrar efter ha läst massor av trådar med olika svar. Kanske är det till och med så att jag är UF ... Så, nån stämmning kommer inte röra mig i alla fall
    ditt inlägg anspelgar väldigt mycket på att det är du...
    Rutan03 skrev 2011-01-19 21:25:00 följande:
    Om jag inte vill ha vartannan högtidsdag utan endast de som infaller under den helg som är umgängesförälderns helg, kan jag begära det som ensam vårdnadshavare eller har jag samarbetssvårigheter då? (väldigt lång mening :) ha, ha)
     och dessutom vet jag inte om man får diskutera just en fråga i sig som en "debatt" i känsliga rummet då får den ligga någonannastans...

men även omdet inte gäller dig så är det:

om det finns ett avtal så bör man följa det.
    Om det inte följs eller om det obsureras mycket i avtalet/domen  från uf sida så kan man ändra detta till att få indraget umänge.
    Så om man vill ha umgänge överhuvudtaget kan det vara bra och positivt att sköta detta. Annars finns risken att minska detta för då kan även bf stämma en uf om at ändra på schemat/få indraget umgängestid.

om det inte finns något avtal/dom så finns det inte hller ngot att följa.
    Då kan inte heller uf begära ens att få ha dagar under jul/nyår tex eller dagar alls om bf vill åka iväg.
    Inget schema hänger då på  båda föräldrarnas vilja att komma överens.

har man ett schema som säger endast varnna helg tex.. inget mer.. då gäller inget mer.
    Ingen kan kräva mer eller ta bort mer förrens schemat är ändrat.
    båda måste rätta sig efter det.. dock så kan man inte som du redan vet kräva at uf ska ha umänge.
    Men uf kan inte göra som den vill då, tex om det står att uf ska ha halva jullovet, så  kan de säga att jag vill inte ha umgänge de dagarna jag vill bara ha det som jag brukar ha varannan helg istället.. men  då kan man inte heller kräva att bf ska kunna ordna efter önskemål, eftersom även bf planerar efter schmat.
    kanske får man då välja efter att gå efter schemat eller inte få något alls.
  • bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-22 11:02:35 följande:
    1. Det är inte jag  ...

2. Det visste jag inte men du får väl anmäla det då ...
    2  bara så att du tänker på det nästa gång för man förutsätter att den som har en tråd i känsliga rummet är berörd själv av frågan man tar upp och att allmäna frågor hamnar någon annan stans.
  • bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-22 13:17:32 följande:
    Din attityd ...

Att du förutsätter att jag vill förstöra umgänge samt att jag kommer bli stämd.
    vart har jag provocerat dig med  att förutsatt att du vill förstöra och att du kommer bi stämd?
  • bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-23 14:14:52 följande:

Du får väl läsa vad du skrivit.

Jag var bara nyfiken på umgänge och startade denna tråd. Jag är inte intresserad av att tjafsa med dig eller någon annan därför tänker jag inte svara i fortsättningen.

Jag tackar för de svar jag fått och hoppas att man ska kunna starta en tråd i fortsättningen utan att det ska anklagas och dras förhastade slutsater.

Tack och hej ... 

jag har läst och jag har inte skrivit något till dig, bara till en annan.

men du kanske tog åt dig av det...

tråkigt att du har så negativ inställining till nån som kan svara på dina frågor.
    Du kanske inte passade dig hur det låg till.

räkna alltid med på fl att andra kan båda anklaga dig för det ena och det andra och startar man en tråd där man spelar vara någon berörd så får man också ta förhastade slutsatser.

Du är kanske lite för känslig av saker som skrivs även om det inte är riktat mot dig.
  • bonnieloveskim
    hymafr skrev 2011-01-24 11:58:17 följande:
    Bara en allmän fråga.

Om en UF inte sköter sig och inte har barnet den avtalade tiden (gång på gång) - är det kanske inte bättre då om barnet inte har någon kontakt alls eller väldigt lite kontakt för att slippa besvikelsen varje gång UF inte dyker upp/ställer in?
    om en uf inte sköter ett avtal eller en dom så kan man stäma igen för att få en förändring, en nedtrappning av domen/avtalet eftersom det inte sköts.
Svar på tråden Umgängesfrågor ...?