• Rutan03

Umgängesfrågor ...?

Kanske en dum fråga men ...  Om man har umgänge vartannan helg måste man då oxå ha vartannan jul, nyår, midsommar, födelsedag mm?

Väldigt tacksam för svar

• Svar på tråden Umgängesfrågor ...?
  • Rutan03
    annbom skrev 2011-01-20 23:41:21 följande:
    Men det finns ju föräldrar som struntar i sitt barn också just för att den andra föräldern har valt att inte leva med just den föräldern. Båda sakerna är hemskt, men det är nog värre när föräldern väljer bort barnet. Barnet känner ju i alla fall att den andre föräldern bryr sig även om umgänget är begränsat.
    Som sagt så tror jag inte att barnens bästa kommer i första rummet i många fall utan koncentrationen ligger på att försöka få föräldrar att komma överens. I vissa fall kanske barnet skulle må bäst av att bara ha tillgång till ena förädlern för att slippa oro och ångest mm. Som alla vet så har ju barn en förmåga att ta på sig skuld osv och i flera fall så tror jag att barnen används som en bricka i spelet mellan föräldrarna.

@ Anonym (insatt): Som jag sagt tidigare så är detta funderingar och hypotetiska frågor, det gäller inte mig.
    Om du undrar vad jag vill ha för ersättning så räcker den enorma kärlek jag får från mitt barn och som jag får möjlighet att ge tillbaka. Jag får inte ens den ersättning du pratar om och det går bra för mig ... Men, jag har en åsikt ang underhållet och det är att jag tycker att den summan man kan få via FK är alldeles för låg och tydligen inte har ökat på många år. Det finns många ensamstående föräldrar som verkligen är i behov av dessa pengar och ett barn kostar mycket mer än vad dom anser på FK (i alla fall gör mitt det ...)
  • Anonym (987)
    bonnieloveskim skrev 2011-01-19 23:13:10 följande:
    Så är de tinte.

Dock så ar man samma umängesrätt även om man inte är vårdnadshavare.
    man har rätt till ett bra och omfattande umänge så inkluderar även storhelgern som jul, nyår, sport, påsk, midsommar och höstlov.

Vi djul och nyår hkan man ha endst tiden runt tex 4 dygn, eller halva jullovet.
    Som tex, att vara vårdnadshavare spelar ingen roll i det fallet.

Man umgängesförälder man man inte bara kräva och kräva, det krävs ett avtal att följa eller en dom.
    Total BS!

En förälder har inga som helst rättigheter! Umgängesföräldern har inte automatiskt "rätt" till ett visst antal dagar per år med barnet. Däremot har barnet rätt till kontakt med båda sina föräldrar, och därmed rätt till umgänge med den förälder h*n inte bor ihop med. Men umgänget kan vara allting ifrån varannan vecka till telefonsamtal på födelsedagen.

Försök nu inte lura i ts att uf har rätt till allt h*n vill.
  • bonnieloveskim
    Anonym (987) skrev 2011-01-21 11:20:03 följande:
    Total BS!

En förälder har inga som helst rättigheter! Umgängesföräldern har inte automatiskt "rätt" till ett visst antal dagar per år med barnet. Däremot har barnet rätt till kontakt med båda sina föräldrar, och därmed rätt till umgänge med den förälder h*n inte bor ihop med. Men umgänget kan vara allting ifrån varannan vecka till telefonsamtal på födelsedagen.

Så du insinuerar att barnet inte rätt rätt att träffa sin pappa vid jul och nyår bara för att den helgen råkade infinna sig på mammans helg??

barnet har rätt att att ettomfattande umänge med sin pappa vid jul/nyår/sommar bla.

jag har aldrig nämnt ett antal dagar per år.. bara angett vad som brukar vara praxis att manfår umgänge.. det handlar ju sen att pappan vill ha detta umgänge med.

jag har inte lurat i ts att uf får göra som han vill,
    jag skrev klartoch tyldigt att mankan nte kräva och kräva oútan det krävs ett avtal att följa eller en dom.

LÄS innan du kommenterar.
  • h8him
    Rutan03 skrev 2011-01-21 09:01:48 följande:
    Som sagt så tror jag inte att barnens bästa kommer i första rummet i många fall utan koncentrationen ligger på att försöka få föräldrar att komma överens. I vissa fall kanske barnet skulle må bäst av att bara ha tillgång till ena förädlern för att slippa oro och ångest mm. Som alla vet så har ju barn en förmåga att ta på sig skuld osv och i flera fall så tror jag att barnen används som en bricka i spelet mellan föräldrarna.

@ Anonym (insatt): Som jag sagt tidigare så är detta funderingar och hypotetiska frågor, det gäller inte mig.
    Om du undrar vad jag vill ha för ersättning så räcker den enorma kärlek jag får från mitt barn och som jag får möjlighet att ge tillbaka. Jag får inte ens den ersättning du pratar om och det går bra för mig ... Men, jag har en åsikt ang underhållet och det är att jag tycker att den summan man kan få via FK är alldeles för låg och tydligen inte har ökat på många år. Det finns många ensamstående föräldrar som verkligen är i behov av dessa pengar och ett barn kostar mycket mer än vad dom anser på FK (i alla fall gör mitt det ...)
    Varför skulle ett litet barn som ta på sig skuld må bättre av att inte alls få ha umgänge med den andra föräldern?

Underhållsstödet är beräknat att täcka barns lägsta behov samt att det förutsätts att man som boendeförälder också ska bidra med en viss del till barnets försörjning. Sen är det så att man får mer pengar än ett litet barn beräknas kosta men mindre pengar än vad ett stort barn/tonåring beräknas kosta så det kan vara smart att försöka vara ekonomisk och spara till framtiden när barnet är litet.
    Anonym (987) skrev 2011-01-21 11:20:03 följande:
    Total BS!

Kan så vara bs men så länge barnet är litet så är det umgängesförälderns önskemål om umgänge som styr om det blir umgänge eller inte, om det blir en rättstvist eller inte. Sen vet jag mängder med domar där det står att föräldern har umgängesrätt med barnet, oavsett vad som står i föräldrabalken.
  • Anonym
    annbom skrev 2011-01-20 23:41:21 följande:
    Men det finns ju föräldrar som struntar i sitt barn också just för att den andra föräldern har valt att inte leva med just den föräldern. Båda sakerna är hemskt, men det är nog värre när föräldern väljer bort barnet. Barnet känner ju i alla fall att den andre föräldern bryr sig även om umgänget är begränsat.
    Ja, båda sakerna gör att barnet blir lidande.
    Men som sagt, som vuxen borde man lägga sin egen bitterhet åt sidan och se till att barnet får en normal relation till båda sina föräldrar...

Hur du än vrider och vänder på det hela så tycker jag att båda beteendena är FEL.

När barnet växer upp så märker barnet själv vad som pågår och som någon har skrivet att förälder är inget man bara är utan det är något man förtjänar att vara. De barn som har blivit bortvalda av en förälder kommer nog inte ha en bra relation till den föräldern och samma gäller om en förälder aktivt försöker putta bort den andre, när man blir äldre slår det tillbaka på en då man kommer på sanningen och känner att det är inte alls mammas/pappas fel att vi inte fick träffas utan det är den andre förälderns fel.

Några av mina närmaste vänner har väldigt sporadisk kontakt med en av sina föräldrar just för de aktivt förstörde mellan barnet och den andre föräldern.
  • Anonym (987)
    bonnieloveskim skrev 2011-01-21 11:25:51 följande:
    Så du insinuerar att barnet inte rätt rätt att träffa sin pappa vid jul och nyår bara för att den helgen råkade infinna sig på mammans helg??

barnet har rätt att att ettomfattande umänge med sin pappa vid jul/nyår/sommar bla.

jag har aldrig nämnt ett antal dagar per år.. bara angett vad som brukar vara praxis att manfår umgänge.. det handlar ju sen att pappan vill ha detta umgänge med.

jag har inte lurat i ts att uf får göra som han vill,
    jag skrev klartoch tyldigt att mankan nte kräva och kräva oútan det krävs ett avtal att följa eller en dom.

LÄS innan du kommenterar.
    Dina egentolkade insinuationer får du nog förklara lite bättre för jag förstår inte var du har fått dem ifrån.

I din text skrev du att "man har rätt till ett bra och omfattande umänge så inkluderar även storhelgern som jul, nyår, sport, påsk, midsommar och höstlov". Du får gärna peka ut var i lagen det står skrivet att man som uf har rätt till storhelger och lov.
  • bonnieloveskim
    Anonym (987) skrev 2011-01-21 11:57:03 följande:
    Dina egentolkade insinuationer får du nog förklara lite bättre för jag förstår inte var du har fått dem ifrån.

I din text skrev du att "man har rätt till ett bra och omfattande umänge så inkluderar även storhelgern som jul, nyår, sport, påsk, midsommar och höstlov". Du får gärna peka ut var i lagen det står skrivet att man som uf har rätt till storhelger och lov.
    Det vet du likväl som jag att ingen rätt skulle säga i ett domslut att en uf som yrkat på varannan storhelg och vartannat lov och VILL ha umänge med barnet knappast skulle neka denna att ha barnet och istället hänsvisa tilll att uf får ta den helgen om den råkar infalla som uf normala umängeshelg.

Det är enbart löjligt och patetetiskt att ens fråga efter en lag ur fb  för detta.
  • bonnieloveskim
    Anonym (987) skrev 2011-01-21 13:38:50 följande:
    När du använder ord som "löljigt" och "patetiskt" så får jag intrycket att du inte har några riktiga argument som stödjer dina
    Anonym (987) skrev 2011-01-21 13:38:50 följande:
    När du använder ord som "löljigt" och "patetiskt" så får jag intrycket att du inte har några riktiga argument som stödjer dina synpunkter. Stämmer det?
    synpunkter. Stämmer det?
    du vet vad som är praxis likaväl som jag och den kan ts också få reda på om hon kontakatar en advokat eller så får hon reda på det om hon blir stämd.
  • Rutan03
    bonnieloveskim skrev 2011-01-21 13:54:16 följande:
    du vet vad som är praxis likaväl som jag och den kan ts också få reda på om hon kontakatar en advokat eller så får hon reda på det om hon blir stämd.
    Ja ha, ska jag bli stämd? Av vem?!

Vet inte hur många gånger jag ska behöva säga det men detta är hyputetiska frågor ...
  • bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-21 16:08:56 följande:
    Ja ha, ska jag bli stämd? Av vem?!

Vet inte hur många gånger jag ska behöva säga det men detta är hyputetiska frågor ...
    en umängesförälder har rätt att stämma boendeföräldern på umänge (man kan dock ej göra tvärtom)

så OM han stämmer dig så...

men du ser väl till att barnet får god kontakt med sin pappa även under storhelger och lov så att inte du är skälet till en konflikt i alla fall... om det skulle uppstå.
Svar på tråden Umgängesfrågor ...?