Rutan03 skrev 2011-01-21 09:01:48 följande:
Som sagt så tror jag inte att barnens bästa kommer i första rummet i många fall utan koncentrationen ligger på att försöka få föräldrar att komma överens. I vissa fall kanske barnet skulle må bäst av att bara ha tillgång till ena förädlern för att slippa oro och ångest mm. Som alla vet så har ju barn en förmåga att ta på sig skuld osv och i flera fall så tror jag att barnen används som en bricka i spelet mellan föräldrarna.
@ Anonym (insatt): Som jag sagt tidigare så är detta funderingar och hypotetiska frågor, det gäller inte mig.
Om du undrar vad jag vill ha för ersättning så räcker den enorma kärlek jag får från mitt barn och som jag får möjlighet att ge tillbaka. Jag får inte ens den ersättning du pratar om och det går bra för mig ... Men, jag har en åsikt ang underhållet och det är att jag tycker att den summan man kan få via FK är alldeles för låg och tydligen inte har ökat på många år. Det finns många ensamstående föräldrar som verkligen är i behov av dessa pengar och ett barn kostar mycket mer än vad dom anser på FK (i alla fall gör mitt det ...)
Varför skulle ett litet barn som ta på sig skuld må bättre av att inte alls få ha umgänge med den andra föräldern?
Underhållsstödet är beräknat att täcka barns lägsta behov samt att det förutsätts att man som boendeförälder också ska bidra med en viss del till barnets försörjning. Sen är det så att man får mer pengar än ett litet barn beräknas kosta men mindre pengar än vad ett stort barn/tonåring beräknas kosta så det kan vara smart att försöka vara ekonomisk och spara till framtiden när barnet är litet.
Anonym (987) skrev 2011-01-21 11:20:03 följande:
Total BS!
En förälder har inga som helst rättigheter! Umgängesföräldern har inte automatiskt "rätt" till ett visst antal dagar per år med barnet. Däremot har barnet rätt till kontakt med båda sina föräldrar, och därmed rätt till umgänge med den förälder h*n inte bor ihop med. Men umgänget kan vara allting ifrån varannan vecka till telefonsamtal på födelsedagen.
Försök nu inte lura i ts att uf har rätt till allt h*n vill.
Kan så vara bs men så länge barnet är litet så är det umgängesförälderns önskemål om umgänge som styr om det blir umgänge eller inte, om det blir en rättstvist eller inte. Sen vet jag mängder med domar där det står att föräldern har umgängesrätt med barnet, oavsett vad som står i föräldrabalken.