• Rutan03

Umgängesfrågor ...?

Kanske en dum fråga men ...  Om man har umgänge vartannan helg måste man då oxå ha vartannan jul, nyår, midsommar, födelsedag mm?

Väldigt tacksam för svar

• Svar på tråden Umgängesfrågor ...?
  • Rutan03

Som sagt, åter igen ...Jag har inga problem med detta, jag bara undrar efter ha läst massor av trådar med olika svar. Kanske är det till och med så att jag är UF ... Så, nån stämmning kommer inte röra mig i alla fall

• bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-22 09:24:18 följande:
    Som sagt, åter igen ...Jag har inga problem med detta, jag bara undrar efter ha läst massor av trådar med olika svar. Kanske är det till och med så att jag är UF ... Så, nån stämmning kommer inte röra mig i alla fall
    ditt inlägg anspelgar väldigt mycket på att det är du...
    Rutan03 skrev 2011-01-19 21:25:00 följande:
    Om jag inte vill ha vartannan högtidsdag utan endast de som infaller under den helg som är umgängesförälderns helg, kan jag begära det som ensam vårdnadshavare eller har jag samarbetssvårigheter då? (väldigt lång mening :) ha, ha)
     och dessutom vet jag inte om man får diskutera just en fråga i sig som en "debatt" i känsliga rummet då får den ligga någonannastans...

men även omdet inte gäller dig så är det:

om det finns ett avtal så bör man följa det.
    Om det inte följs eller om det obsureras mycket i avtalet/domen  från uf sida så kan man ändra detta till att få indraget umänge.
    Så om man vill ha umgänge överhuvudtaget kan det vara bra och positivt att sköta detta. Annars finns risken att minska detta för då kan även bf stämma en uf om at ändra på schemat/få indraget umgängestid.

om det inte finns något avtal/dom så finns det inte hller ngot att följa.
    Då kan inte heller uf begära ens att få ha dagar under jul/nyår tex eller dagar alls om bf vill åka iväg.
    Inget schema hänger då på  båda föräldrarnas vilja att komma överens.

har man ett schema som säger endast varnna helg tex.. inget mer.. då gäller inget mer.
    Ingen kan kräva mer eller ta bort mer förrens schemat är ändrat.
    båda måste rätta sig efter det.. dock så kan man inte som du redan vet kräva at uf ska ha umänge.
    Men uf kan inte göra som den vill då, tex om det står att uf ska ha halva jullovet, så  kan de säga att jag vill inte ha umgänge de dagarna jag vill bara ha det som jag brukar ha varannan helg istället.. men  då kan man inte heller kräva att bf ska kunna ordna efter önskemål, eftersom även bf planerar efter schmat.
    kanske får man då välja efter att gå efter schemat eller inte få något alls.
  • Rutan03

1. Det är inte jag  ...

2. Det visste jag inte men du får väl anmäla det då ...

• bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-22 11:02:35 följande:
    1. Det är inte jag  ...

2. Det visste jag inte men du får väl anmäla det då ...
    2  bara så att du tänker på det nästa gång för man förutsätter att den som har en tråd i känsliga rummet är berörd själv av frågan man tar upp och att allmäna frågor hamnar någon annan stans.
  • Rutan03

Har du ett behov av att det ska vara jag? Känns det viktigt för dig? Tyvärr så är det så att jag och mitt ex är överens angående umgänge men om du mår bättre av att sitta och fundera på vad jag gör i mitt liv så får du göra det. Du kan oxå få dikta upp fantasier om mig om du mår bättre av det.
    Nu är det så att det gäller inte mig, vi var överens ang umgänge innan min dotter föddes och det står vi fast vid. Jag känner ingen som mina frågor skulle gälla och anledningen att jag frågar är att jag började fundera efter alla olika trådar man läser.
    Jag är tacksam för alla svar men betackar mig personliga påhopp och jag ber om ursäkt för att jag undrade när det inte gällde mig, ska aldrig göra det igen.
    Men du verkar ju vara väl insatt så du kanske har erfarenhet av stämningar mm ...

• Rutan03

Din attityd ...

Att du förutsätter att jag vill förstöra umgänge samt att jag kommer bli stämd.

• bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-22 13:17:32 följande:
    Din attityd ...

Att du förutsätter att jag vill förstöra umgänge samt att jag kommer bli stämd.
    vart har jag provocerat dig med  att förutsatt att du vill förstöra och att du kommer bi stämd?
  • Rutan03

Du får väl läsa vad du skrivit.

Jag var bara nyfiken på umgänge och startade denna tråd. Jag är inte intresserad av att tjafsa med dig eller någon annan därför tänker jag inte svara i fortsättningen.

Jag tackar för de svar jag fått och hoppas att man ska kunna starta en tråd i fortsättningen utan att det ska anklagas och dras förhastade slutsater.

Tack och hej ... 

• bonnieloveskim
    Rutan03 skrev 2011-01-23 14:14:52 följande:

Du får väl läsa vad du skrivit.

Jag var bara nyfiken på umgänge och startade denna tråd. Jag är inte intresserad av att tjafsa med dig eller någon annan därför tänker jag inte svara i fortsättningen.

Jag tackar för de svar jag fått och hoppas att man ska kunna starta en tråd i fortsättningen utan att det ska anklagas och dras förhastade slutsater.

Tack och hej ... 

jag har läst och jag har inte skrivit något till dig, bara till en annan.

men du kanske tog åt dig av det...

tråkigt att du har så negativ inställining till nån som kan svara på dina frågor.
    Du kanske inte passade dig hur det låg till.

räkna alltid med på fl att andra kan båda anklaga dig för det ena och det andra och startar man en tråd där man spelar vara någon berörd så får man också ta förhastade slutsatser.

Du är kanske lite för känslig av saker som skrivs även om det inte är riktat mot dig.
  • hymafr

Bara en allmän fråga.

Om en UF inte sköter sig och inte har barnet den avtalade tiden (gång på gång) - är det kanske inte bättre då om barnet inte har någon kontakt alls eller väldigt lite kontakt för att slippa besvikelsen varje gång UF inte dyker upp/ställer in?

• bonnieloveskim
    hymafr skrev 2011-01-24 11:58:17 följande:
    Bara en allmän fråga.

Om en UF inte sköter sig och inte har barnet den avtalade tiden (gång på gång) - är det kanske inte bättre då om barnet inte har någon kontakt alls eller väldigt lite kontakt för att slippa besvikelsen varje gång UF inte dyker upp/ställer in?
    om en uf inte sköter ett avtal eller en dom så kan man stäma igen för att få en förändring, en nedtrappning av domen/avtalet eftersom det inte sköts.
Svar på tråden Umgängesfrågor ...?