• Monjardin

    Fråga Trädgårdsmästaren

     



    Jag svarar gärna på frågor som rör trädgård, växter, planering och anläggning. Jag är utbildad trädgårdsmästare och delar gärna med mig om jag kan svaret. Det jag brinner mest för är örtagårdar. Jag bor utanför Umeå och har eget företag, men nu är det lite lågsäsong för mig....börjar snart så lite förstås. Fråga gärna i tråden eller inboxa mig så ska jag göra mitt bästa.


    Katarina Trädgårdsmästare
  • Svar på tråden Fråga Trädgårdsmästaren
  • La Lola

    Kanonbra!

    Jag vill ha tips på blommor o annat som trivs här i jämtland!


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Monjardin

    Jämtland? Då ligger ni i Zon 6 eller så? Själv bor jag i västerbotten och vi har zon 5. Nu ska man inte stirra sig blind på vilken zon man har. Många gånger får man prova sig fram och ofta är det viktig med andra saker för att växter ska trivas.Man kan ha flera olika zoner(mikroklimat)på sin gård.

    Det finns mycket fint att välja på, även för oss i norr.

    Är det speciellt några växter ru är intresserad av? buskar? häckar? eller perenner?
    Det finns många fina buskar att välja bland, rosor, perenner mm men det är svårt då jag inte vet hur du har det på din tomt.

  • 84 Anna

    Hej,

    Vi har precis köpt ett radhus med trädgård och vi flyttar in i maj. Jag är väldigt sugen på att plantera rosor intill altanens vita plank. Har du tips på någon lättskött ros för en nybörjare med sin första trädgård? Rosen kommer att stå i syd-väst eller västläge. Funkar det? Vi bor i Nyköping.

    Jag tar gärna emot tips på andra lättodlade växter som trivs i söderläge och ger stora eller färgglada blommor.

  • Kakans

    Hej!

    Jag hen en yuccapalm som inte alls mår bra!
    Jag planterade om den till kanske en för stor kruka?
    Det är en sån yuccapalm som finns i nog alla växthus, med 3 olika träd i olika storlekar.
    Vi planterade hur som helst om alla 3 till en större kruka. Jag vet inte om jag var dålig på att vattna igenom all jord när den var satt i den nya krukan. Men sen gick endel rötter av också. Nu är den hur som helst nästan död.. Den har inte många blad alls kvar och jag vill verkligen rädda den! Jag har både försökt att låta den torka ut lite, och vattna igenom den helt, men inget tycks hjälpa?
    Ska jag plantera om den igen till en mindre kruka? Har även funderat på om rötterna behöver få växa ut lite.. går det att hjälpa det på nått vis? Finns det någon bra näring man kan vattna den med osv?

    Tack på förhand!!

  • Suzy QX

    Hej! Du kommer nog få många frågor ;)

    Bor i norrbotten och flyttade förra året till nytt hus. I en slänt vid en stentrapp så var det planterat en stor Näva mitt i en längslöpande rabatt. Den var alldeles för stor för att vara där och vek ut sig över trappan och dödade de blommor som var nedanför med. Försökte gräva upp den förra våren men rötterna gick 40 cm ned som stora sega trädrötter. Sen var det i norrläge och tjälen satt i länge. Ville inte förstöra busk/blomman så den fick sitta kvar.

    Nu till våren så har jag gett mig den på att flytta på den. Den är ju vacker och blommade länge. Men är rötterna känsliga? Måste man gräva ända ned? Dör den om man hugger av rötterna en bit ned? Kommer den tillbaka om jag bara hugger av rötterna ca 2-3 dm ned?

    Det är väldigt brant där den står och svårt att komma åt.

    Skulle vara tacksam för svar :)


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • folke

    Hej! Jag undrar vad det är på i synnerhet de yngre asparna? Det verkar även ha spritt sig till fruktträden plommon, körsbär , och äpplena ruttnar innan de faller av.Det verkar även som mognadsprocessen och lövutvecklingen stannar.!!????


     

  • seppo

    Vilken bra tråd..., nu kommer min fråga/fundering:

    Bor i villa i Borås med någon slags spireahäck (trol. norskspirea) planterad runt 2 sidor av huset. På framsidan har vi en bedrövlig rabatt, ca 1,5 m bred och kanske ca 15 m lång. Idag ligger det täckväv där och sen är det div. låga barrväxter samt lite stäppsalvia  och silverarv där.
    Nu funderar vi på att plantera norskspirea där också men vet inte om det är så klokt. Hur vet man om befintlig jord är näringsrik, mullrik och väldränerad?? (vi är inga trädgårdskännare som väl märks). Var i rabatten ska häcken placeras? i framkant mot gatan eller i mitten eller i bakkant mot huset (gräsmatta emellan)?
    I framkant har vi sedan slipers ca 1 m och sedan kommer gatan (tomten ligger alltså högre upp). Kan man odla något annat under häcken?
    Är det ett jätteprojekt att dra igång detta eller är det bättre att vänta till våren?
    Tips och råd tas tacksamt emot.  

  • S0lstråle

    Vilken bra tråd! 

    * Jag vill flytta några smultronschersminbuskar och en liten syrenbuske som jag för omkring 2 år sedan planerade fel i trädgården. Har du några bra tips inför flytten?

    * Jag har två stycken stora välvuxna mårbackapelargoner. De tycks ha blommat klart för den här säsongen och känns lite tråkiga att ha kvar i sina krukor utomhus. När jag läser på om vinterförvaring så står det att de ska stå i 5-10 grader osv och sedan skäras ner till 10 cm på våren. Det känns så tråkigt att behöva skära ner dem så pass. Jag funderar på om de skulle kunna få bo på kontoret som krukväxter. Kommer de att hålla sig gröna och fina? Kommer de att blomma till sommaren? Eller är det vinterförvaring som gäller? 

  • Angels

    Jag vill veta om mina kryddväxter tål att stå ute i vinter. Det är en chokladmynta, en oregano, en rosmarin och en citrontimjan. I annat fall får jag gräva upp dem och ta in dem över vintern. Hur förvarar jag de bäst över vintern i så fall (inne alltså). Ljust? Mycket vatten? Näring?

Svar på tråden Fråga Trädgårdsmästaren