• Monjardin

    Fråga Trädgårdsmästaren

     



    Jag svarar gärna på frågor som rör trädgård, växter, planering och anläggning. Jag är utbildad trädgårdsmästare och delar gärna med mig om jag kan svaret. Det jag brinner mest för är örtagårdar. Jag bor utanför Umeå och har eget företag, men nu är det lite lågsäsong för mig....börjar snart så lite förstås. Fråga gärna i tråden eller inboxa mig så ska jag göra mitt bästa.


    Katarina Trädgårdsmästare
  • Svar på tråden Fråga Trädgårdsmästaren
  • La Lola

    Kanonbra!

    Jag vill ha tips på blommor o annat som trivs här i jämtland!


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Monjardin

    Jämtland? Då ligger ni i Zon 6 eller så? Själv bor jag i västerbotten och vi har zon 5. Nu ska man inte stirra sig blind på vilken zon man har. Många gånger får man prova sig fram och ofta är det viktig med andra saker för att växter ska trivas.Man kan ha flera olika zoner(mikroklimat)på sin gård.

    Det finns mycket fint att välja på, även för oss i norr.

    Är det speciellt några växter ru är intresserad av? buskar? häckar? eller perenner?
    Det finns många fina buskar att välja bland, rosor, perenner mm men det är svårt då jag inte vet hur du har det på din tomt.

  • 84 Anna

    Hej,

    Vi har precis köpt ett radhus med trädgård och vi flyttar in i maj. Jag är väldigt sugen på att plantera rosor intill altanens vita plank. Har du tips på någon lättskött ros för en nybörjare med sin första trädgård? Rosen kommer att stå i syd-väst eller västläge. Funkar det? Vi bor i Nyköping.

    Jag tar gärna emot tips på andra lättodlade växter som trivs i söderläge och ger stora eller färgglada blommor.

  • Kakans

    Hej!

    Jag hen en yuccapalm som inte alls mår bra!
    Jag planterade om den till kanske en för stor kruka?
    Det är en sån yuccapalm som finns i nog alla växthus, med 3 olika träd i olika storlekar.