• Mela78

nyfödd + 2 åring i bilen?

Båda bak. Vill kunna koncentrera mig på körningen. De få gånger barnen behövt hjälp med något har vi stannat bilen och ordnat problemet.

• Mela78
    Mela78 skrev 2011-01-20 11:30:50 följande:
    Båda bak. Vill kunna koncentrera mig på körningen. De få gånger barnen behövt hjälp med något har vi stannat bilen och ordnat problemet.
    Och sen blir jag lätt åksjuk så jag behöver sitta fram. 
  • Mela78
    Pickeli skrev 2011-01-20 11:34:56 följande:
    Oj det skulle jag aldrig vågat, tänk om den stora slänger ner en bok elelr en traktor i skallen på lillen! FörvånadFlört

Ja stora fram är nog kanske bäst, blir mer plats för den stora också då tror jag!
    Vi har aldrig leksaker i bilen. Vid krock kan leksaker skada personerna i bilen allvarligt.

Tittat på att byta bil och/eller stolar? Vi har gott om plats trots två bakåtvända stolar.
  • Mela78
    Pia och Elna skrev 2011-01-20 11:43:10 följande:
    Hur funkar långresor för er som har båda barnen bak?

Vi kan inte ha barn i framsätet i vår bil så dottern har alltid suttit bak. Men på längresor har vi alltid åkt hela familjen och då har jag eller maken suttit bak med henne och gett henne leksaker eller flaska eller liknande. Har man båda bak kan man ju inte serva någon men har man ett barn fram och ett barn bak kan man ju från baksätet serva båda barnen med leksaker m.m. Jag tyckert det känns jättebökigt med båda bak.
    Har fungerat utmärkt. De få gånger någon suttit mellan barnen har det varit kaos i baksätet med skrik och gråt.

Vi ser till att alltid åka när det är lämplig ur barnens synpunkt. De ska inte vara hungriga och resan ska ligga bra till med tanke på sömn och aktiviteter. Har CD med barnmusik tillhands om det blir kinkigt, eller någon enstaka gång har vi stannat och tagit paus så barnen fått springa runt lite.
  • Mela78
    Pickeli skrev 2011-01-20 11:49:39 följande:
    Vi åker drygt 50-100 mil i stöten, det skulle bli enormt många kaffepauser om ingen satt bak och underhöll den stora killen Flört
    Barn är olika. Vår stora har kinkat en enda gång under 3,5 år, då var han bebis och vi hade missat en bajsblöja = vårt fel.
    Lilla har däremot haft perioder då hon inte gillat åka bil alls, medan andra perioder har vi kunnat köra 3,5-4 timmar i stöten. 
    Vår upplevelse är att det för oss fungerar bättre att åka långt än flera korta resor. Typ åka från affär till affär till kaffebesök hos bekant till middag hos svärmor osv på en dag. Då är det inte glada barn som spänns fast, men det lägger sig inom ett par minuter ändå. 
  • Mela78
    Pickeli skrev 2011-01-20 11:58:23 följande:
    Vår har heller aldrig visat missnöja på att åka bil trots att vi åkt skitmycket bil (kanske därför?). Men jag vet att han skulle tycka det var tråkigt att sitta fastspänd i en stol och stirra rakt ut i tomma intet i 4 timmar när han precis sovit middag.

Tanken har aldrig ens slagit mig att testa låta honom sitta där själv faktiskt.
    Vi har tyckt lite synd om barnen också och försökt så långt det går att anpassa restiderna efter sömn, mat och lektider. Perfekt att sätta sig i bilen när barnen hunnit springa av sig på fm och fått lätt tidig lunch. Då sover våra barn lätt två-två och en halv timma i bilen, sen är de nöjda ett tag till (om de inte är törstiga). När det sen blir lite kinkigt sätter vi på CD med bra musik och köper oss en halvtimma timma restid till. Tar en timmes paus för mat och spring och kan sen oftast köra drygt tre timmar till. Men som sagt, olika barn = olika behov.
  • Mela78
    Miss Lau skrev 2011-01-20 12:02:45 följande:
    Jag förstår inte ens hur man kommer in mellan två barnstolar, då måste man ju klättra över stolarna? Jag skulle nog knaka sänder våra rejält om jag försökte

Om man däremot sätter en i mitten och en på sidan är det lätt att sitta bredvid på sidoplatsen vid behov.
    Jag är kort, annars hade det inte funkat att klättra in emellan. Jag brukar klättra över från framsätet.

Våra stolar är inte godkända för mittenplatsen bak i vår bil och eftersom vi ytterst sällan känt behov av att åka fler än vi fyra i bilen passar detta sättet oss. Har dessutom en till bil så vi kan åka två bilar vid behov.
Svar på tråden nyfödd + 2 åring i bilen?