• Pickeli

nyfödd + 2 åring i bilen?

Har ett babyskydd med bas från BRIO och en bilbarnstol (vet inte vilken modell) maxicosi iaf till 2åringen. Bakvända båda två då givetvis.

Var ska jag sätta ungarna? Hur gör ni?

Lillen fram och stora bak? Båda bak? Stora fram? Vad är bäst!?

Har en saab 9,5 och vi är 2 vuxna i familjen som också ska få plats.

ps.
    (Airbag = not an issue.)

Google it!
  • Svar på tråden nyfödd + 2 åring i bilen?
  • Miss Lau

Jag förstår inte ens hur man kommer in mellan två barnstolar, då måste man ju klättra över stolarna? Jag skulle nog knaka sänder våra rejält om jag försökte

Om man däremot sätter en i mitten och en på sidan är det lätt att sitta bredvid på sidoplatsen vid behov.

• Mela78
    Miss Lau skrev 2011-01-20 12:02:45 följande:
    Jag förstår inte ens hur man kommer in mellan två barnstolar, då måste man ju klättra över stolarna? Jag skulle nog knaka sänder våra rejält om jag försökte

Om man däremot sätter en i mitten och en på sidan är det lätt att sitta bredvid på sidoplatsen vid behov.
    Jag är kort, annars hade det inte funkat att klättra in emellan. Jag brukar klättra över från framsätet.

Våra stolar är inte godkända för mittenplatsen bak i vår bil och eftersom vi ytterst sällan känt behov av att åka fler än vi fyra i bilen passar detta sättet oss. Har dessutom en till bil så vi kan åka två bilar vid behov.
  • Eqz

Jag har lillan fram och pojken bak för att henne måste man kolla och hjälpa mer, honom kan man ju prata med och fråga om något är fel. Sen rekommenderar jag verkligen DVD i bilen om man åker långt, det har räddat många gnälliga timmar i vårt fall åtminstone. Billekar funkar inte så bra för 2-3 åringar...

• Kina79

Vi hade alltid de två stora i baksätet. Det känns helt klart säkrast, för då kan man inte greja eller titta på dem.

Nu när vi har tre, har vi minsta fram, det är för att den stora blev stressad när liten skrek elelr ville ha nappen och ville inte vara den som fixade det hela tiden - då blev hon lite illamående.
    Till våren flyttas hon bak till de andra. 

• Pickeli
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-20 12:02:41 följande:
    Lite OT, men när jag var liten bodde vi i Kiruna och åkte alltid ner till mina farföräldrar på sommaren...i Helsinborg. På den tiden så var ju inte säkerhetstänket riktigt detsamma. De lades en playwoodskiva över baksätet och över där man stoppar ner benen så att säga och så en madrass ovanpå det. Där satt, låg och lekte jag och min syster hela bilfärden. Herregud, tänker man ju nu.......tänk om olyckan varit framme.
    Ja i vår familj bäddade man ner baksätet så man kunde ligga i hela bagageutrymmet och sova på 70-talet. På 80-90 talet fick man ta av sig bältet en stund om man ville sträcka på sig. Tiderna förändras tack o lov!
    Google it!
  • Pickeli
    tinis77 skrev 2011-01-20 11:58:34 följande:
    Har 3 ungar i bak utan problem. Leksaker och böcker får de inte ha i bilen ändå. Tidningar och mjukisdjur får de ha, och det gör inte ont att få i skallen..
    Då har ni en väldigt rymlig bil! Det har inte tidligen :)
    Google it!
  • Miss Lau
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-20 12:02:41 följande:
    Lite OT, men när jag var liten bodde vi i Kiruna och åkte alltid ner till mina farföräldrar på sommaren...i Helsinborg. På den tiden så var ju inte säkerhetstänket riktigt detsamma. De lades en playwoodskiva över baksätet och över där man stoppar ner benen så att säga och så en madrass ovanpå det. Där satt, låg och lekte jag och min syster hela bilfärden. Herregud, tänker man ju nu.......tänk om olyckan varit framme.
    Precis så gjorde mina föräldrar. Men för säkerhets skull hade de köpt någon grej man monterade i mitten mellan framsätena, så att vi barn inte skulle flyga mellan vid en krock.....

Helt otroligt
  • tinis77
    Pickeli skrev 2011-01-20 13:06:57 följande:
    Då har ni en väldigt rymlig bil! Det har inte tidligen :)
    Volvo 855. Fast det handlar inte bara om bilen, utan oxå vilka stolar man har.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Pickeli
    Mela78 skrev 2011-01-20 12:02:02 följande:
    Vi har tyckt lite synd om barnen också och försökt så långt det går att anpassa restiderna efter sömn, mat och lektider. Perfekt att sätta sig i bilen när barnen hunnit springa av sig på fm och fått lätt tidig lunch. Då sover våra barn lätt två-två och en halv timma i bilen, sen är de nöjda ett tag till (om de inte är törstiga). När det sen blir lite kinkigt sätter vi på CD med bra musik och köper oss en halvtimma timma restid till. Tar en timmes paus för mat och spring och kan sen oftast köra drygt tre timmar till. Men som sagt, olika barn = olika behov.
    Jo ibland gå det ju att anpassa, men när resan tar +12 timmar så är det inte så mycket att göra. Bara välja dag eller nattetid :)

En bärbar DVD är ju toppen at tha i bilen, den har varit mycket hjälpsam nu under sommaren när vi åkte närmare 400 mil
    Google it!
  • Pickeli
    tinis77 skrev 2011-01-20 13:09:10 följande:
    Volvo 855. Fast det handlar inte bara om bilen, utan oxå vilka stolar man har.
    Ja och hur lång man är..
    Google it!
Svar på tråden nyfödd + 2 åring i bilen?