makagr skrev 2011-03-08 08:58:51 följande:
Hej alla!
Babblis, lycka till med att få till en utredning!
Indras dotter: Jättespännande att få höra om din dotter! Jag är själv 1,57 m lång och det är ju en helt ok längd, tycker jag i alla fall.
Har några frågor till dig:
- Hur gick det med medicineringen för henne, gick det bra med sprutorna? Det går hur bra som helst för oss, men funderar på hur det blir senare när han förstår mer och inte vill känna sig annorlunda. Kände hon sig annorlunda som tonåring?
- Behöver hon behandling även nu i vuxen ålder? En del kan ju behöva det har vi hört.
Min son har vuxit 13,5 cm på det år som han har fått behandling, så jag håller verkligen med dig om att det är trolleri :) Det som inte riktigt stämmer överens med det du skriver om din dotter är att han aldrig var svag muskulärt och aldrig trött och apatisk. Han gick vid 11 månaders ålder och vi har alltid upplevt honom som pigg och stark, om än ganska lugn. Men det är han fortfarande i och för sig.
Hej igen!
Ja, jag minns hur fort hon växte i början. Jag fick köpa nya skor och kläder var och varannan vecka för hon växte ur allt på rekordtid. Och som mamma var jag hur lycklig som helst.
Vad skönt att er pojke inte är så muskelsvag. Vi var väldigt oroliga ett tag. Vår flicka gick inte förrän hon var 20 månader, och hon var över huvudtaget svag muskulärt de första åren. Långsamt, långsamt gav även det med sig, och idag märker vi ingen muskelsvaghet.
Det gick jättebra med sprutorna. Det blev en rutin, på samma sätt som att man borstar tänderna. När vår flicka blev lite större, om jag minns rätt var hon i 10-årsåldern, började hon ta sprutorna själv. Hon krånglade aldrig med dem. Jag tror det blir precis som för barn med diabetes, helt odramatiserat. Hon tyckte helt enkelt inte att det gjorde speciellt ont. Hennes motivation var hög eftersom hon mycket väl förstod att hennes längdtillväxt var helt beroende av dessa sprutor. Ibland kände hon sig lite annorlunda, men det var för det mesta på ett positivt sätt. Hon imponerade på kompisarna. De tyckte hon var hur modig som helst

.
Vår flicka gillade däremot inte de återkommande kontrollerna på sjukhuset. Hon är ganska svårstucken, och hon vande sig aldrig vid blodprovstagningen. Det spelade ingen roll hur många Emla-plåster hon fick. Hon tyckte det gjorde ont! Röntgen och foto osv gick an, men inte blodproverna.
Vår flicka har en liten egen produktion av GH som räcker för hennes behov nu när hon är vuxen.
Jag tycker att det gick väldigt bra att behandla med GH. Det krävde så klart planering i vardagen. Det gick inte att spontant övernatta hos någon kompis utan att åka hem och ta sprutan först, eller packa med den från början. I början hade vi bara den stora sprutan med ampuller som används i flera dagar, och de var man tvungen att förvara i kylskåp. Det hindrade dock aldrig oss från att resa med barnen. Vi hade med oss en eldriven kylväska där det var tillräckligt kallt. Om man vill reda utomlands bör man ha med sig ett intyg som talar om att man har rätt att föra läkemedel och sprutor över gränsen. När dottern blev lite äldre fick hon färdigfyllda engångssprutor som var perfekta vid resor. De behövde inte förvaras kallt, vilket underlättade när man skulle flyga långt. Jag vet inte om det går att få till de riktigt små barnen eftersom de får så liten dos i början. Utvecklingen går ju framåt väldigt snabbt, så mycket kan ha ändrats sen vår flicka slutade med sprutorna.
Lycka till med behandlingen.