Mitt barn föddes tillväxthämmad, han var liten redan i magen. När han föddes var han 45 cm lång och vägde 2450 gram. Han växte långsamt, ffa viktmässigt i början, men det berodde förmodligen på att han hade ett hjärtfel, ett VSD som han medicinerades för i början. När vi kom igång med berikning av maten och medicinering av hjärtat började han tjocka på sig och gick upp i vikt, men längden kom aldrig i kapp. Bad då om remiss till endokrin, då var han 6 månader gammal ungefär.
Vi fick komma dit när han var 9 månader och då såg man att han hade korta släktingar, extremt korta släktingar till och med och ändå utvecklades relativt normalt så man avvaktade. Under sommaren åt han sämre och började plana på längdtillväxten och man såg att IGF-1, markören för tillväxthormon, hade legat omätbart lågt vid alla provtagningar man gjort. Då bestämde vi att prova med behandling utan att genomgå den fulla utredningen eftersom han var så liten.
Vi fick börja med tillväxthormoner i november, då var han knappt 1,5 år gammal. Det var som att få en annan unge! Han blev starkare i kroppen, började orka leka mer fysiskt och började äta mer! Han började växa bättre och har under första året tagit igen en kanal på tillväxtkurvorna, han låg på -4, nu hamnar han nära -3.
Tyvärr har han även andra problem, så ioma han började växa bättre så fick han problem med sin grunddiagnos, ryggmärgsbråck. Ryggmärgen satt fjättrad och när han växte mycket fick han besvär av att nerverna sträcktes ut, bla smärta. Det kunde han inte säga något om själv såklart, men vi märkte det ju på att han blev mer lågmäld och stillsam igen. Det opererades i oktober förra året, då var han 2.5 år gammal. Och då fick vi tillbaka den ungen vi fick direkt efter behandlingsstart med tillväxthormonerna! Fast ännu piggare!
Nu i mars fick vi dessutom höja dosen tillväxthormon och sen dess tycker jag och många andra att han vuxit massor. Han hatar att bli vägd och mätt, så jag väntar tills vi kommer tillbaka till mottagningen för o se vad som har hänt!
I höstas sa han två ord: äta och bada. Nu pratar han konstant, har ett ordförråd på lätt 50 ord och använder sig av 2-ords och 3-ordsmeningar.
I höstas stod och gick han korta stunder längs med möbler och med stöd. Nu står han länge, kan stå och gåträna i över en timme per gång. Han kryper och klättrar hela tiden, testar kroppens gränser och vågar mer. Så utvecklingen har gått i raketfart, vi hinner nästan inte med
Tyvärr tycker E. inte om att bli stucken. Han gråter varje kväll och det är hjärtskärande. Jag hatar att behöva hålla fast honom och ge honom sprutan, men jag vet ju att han mår bättre av att få den. Jag hoppas att det ska bli bättre snart, vi testar att leka med sprutan, ge dockan spruta, ge mamma spruta och så vidare, men det hjälper inte, han är fortfarande jätteledsen