• Mermai­d78
    Äldre 20 Jan 20:21
    24595 visningar
    16 svar
    16
    24595

    Min 5 månder bebis vill sova på mage, farligt??

    Min 5 månader gamla bebbe sover oftast på sida eller rygg, men nu vägrar han. Det ska bara vara mage??Är orolig för plötslig spädbarnsdöd Han är ganska krallig, så han är ju inte direkt klen men känns otäckt ändå. Vad tror ni?

    Övrigt så har vi extrema sömnproblem. Han sover max 2 h i sträck på natten. Sover inte heller vidare mycket på dagen(så där kan inte problemet ligga) Har gett han nattvälling redan, men hjälper inte Han vaknar hela nätterna och gnäller, vill ha mat, stoppa i nappen osv..Snark!Zzzzz

  • Svar på tråden Min 5 månder bebis vill sova på mage, farligt??
  • Snabel­drake
    Äldre 20 Jan 20:34
    #1

    Min gosse har i stort sett alltid sovit på mage. Han vägrade både rygg och sidan. Vi skaffade ett andningslarm, annars hade jag svårt att kunna slappna av själv då man blivit så uppskrämd om PSD. Innan vi vände honom till mage så vaknade han stup i kvarten och var ilsken. Men efter han fick sova på magen så vaknade han bara när han var hungrig eller när han var pigg.

    Nu när sonen är "stor" så sover han fortfarande på magen, han älskar det än. Vissa barn tycker helt enkelt inte om att ligga på rygg, precis som vi vuxna sover på olika sätt gör barn det också ju. 

    Så köp ett larm och testa mage, det är mitt tips.  

  • Mermai­d78
    Äldre 20 Jan 20:56
    #2
    Snabeldrake skrev 2011-01-20 20:34:54 följande:
    Min gosse har i stort sett alltid sovit på mage. Han vägrade både rygg och sidan. Vi skaffade ett andningslarm, annars hade jag svårt att kunna slappna av själv då man blivit så uppskrämd om PSD. Innan vi vände honom till mage så vaknade han stup i kvarten och var ilsken. Men efter han fick sova på magen så vaknade han bara när han var hungrig eller när han var pigg.

    Nu när sonen är "stor" så sover han fortfarande på magen, han älskar det än. Vissa barn tycker helt enkelt inte om att ligga på rygg, precis som vi vuxna sover på olika sätt gör barn det också ju. 

    Så köp ett larm och testa mage, det är mitt tips.  
    Tack! Men tror du att det är någon fara nu när han är så stor? Köpte ett larm man skulle sätta på blöjan när han föddes men det gick igång hela tiden(fast han andades) så vi lämnade tillbaka det..
  • Äldre 20 Jan 21:05
    #3

    jag tycker inte det är nån fara..han är inte nyfödd precis..o såpass stor att han klara av o vända ansiktet osv när han vakna till el i sömnen...de sa så till mig på bvc när dottern va 4 mån, o det var för 5 mån sedan..kanske kommer vara lite jobbigt o nervöst o sova dåligt i början...alltså du själv menar jag...för du kanske kommer va orolig osv..men nästan alla  mina har sovit på magen o redan från 3 mån ålder...de sover helt klart mkt bättre så..o då låter jag de klart sova så..så jag vet att de får en bra sömn o jga själv oxå. lycka till

  • Äldre 20 Jan 21:06
    #4

    Känner igen allt Snabeldrake skrivit.

    Dottern vägrade allt annat än mage redan från början. Sov max 15 minuter i taget på rygg. Nu 13 månader och sover i princip alltid på mage. Hon har alltid sovit dåligt och gör fortfarande, men på mage så sover hon iaf och hon vaknade när hon var hungrig eller pigg.
    Har också haft andninglarm, ej sånt man sätter i blöjan, funkar inte så bra på magsovare.
    Men de brukar ju säga att när barnet kan vända sig själv så får de också välja hur de ska sova, sa vårt BVC iaf. Så kan han det redan så hör med BVC annars vad de säger.
    När de nya rekommendationerna om ryggsovning kom så har ju även fallen av PSD minskat väldigt mycket så det är ju även att beakta. Jag vill ju göra allt för mitt barn, men blev tvungen att välja mellan ingen sömn eller bra sömn och ingen sömn mår ju ingen bra av.

  • Mamman till tre
    Äldre 20 Jan 21:08
    #5

    Låt pojken sova på mage. ;) Vår lille kille(idag 2½ år) sov alltid på mage som liten bebis. Han vägrade något annat. =)

  • Mermai­d78
    Äldre 20 Jan 21:13
    #6

    Tack alla! Han vänder sig själv från rygg till mage, men vet ej om han är superduktig på att vända tillbaka? Farligt då?

  • vittra
    Äldre 20 Jan 21:31
    #7

    Vår minsta började omedelbart sova enbart på mage i samma sekund hon lärde sig vända sig (vilket hon gjorde rätt tidigt) så hon snurrar alltid till sig så att hon ligger på mage. Var jättenojjig först men nu så känns det rätt ok ändå... alltså hon kan ju vända sig och då ska det ju rimligtvis inte vara någon fara!

  • Snabel­drake
    Äldre 22 Jan 15:08
    #8
    Mermaid78 skrev 2011-01-20 20:56:22 följande:
    Tack! Men tror du att det är någon fara nu när han är så stor? Köpte ett larm man skulle sätta på blöjan när han föddes men det gick igång hela tiden(fast han andades) så vi lämnade tillbaka det..
    Vad jag tror är ganska irrelevant egentligen, det är det du känner är bäst för er som gäller. Men jag tror inte att det är någon fara, när han är så stor. Kan säkert vända sig själv, vrida på huvudet, och då är han mer medveten om vad som händer m.m. Skulle han hamna med näsan rakt ner i kudden och får svårt att andas så vrider han säkert över huvudet till sidan igen (gjorde i alla fall min gosse), de gånger jag såg att han låg med näsan ner så gick jag in och vred tillbaka huvudet men det behövdes sällan då han gjorde det så bra själv. {#emotions_dlg.flower}
  • Mermai­d78
    Äldre 23 Jan 00:01
    #9

    Ingen kudde va?

  • Snabel­drake
    Äldre 23 Jan 13:11
    #10

    Vi hade en liten kudde men det behöver man inte om det är magsovning som gäller. 

  • Äldre 23 Jan 13:17
    #11

    Risken minskar inte för att de kan vända själva. Däremot kan man ju inte göra så mycket åt det då . Min yngsta vände också tidigt själv i sömnen. Vände vi tillbaka så rullade han över till mage direkt igen.

  • Tuesda­y
    Äldre 23 Jan 13:39
    #12

    Min dotter rullade själv över på mage vid den åldern och vi vände aldrig tillbaka henne, vi var bara tacksamma att hon själv kunde välja läge för hon sov så himla dåligt. Vår dotter hade en liten kudde men hon hade huvudet bredvid den när hon låg på mage. Man kan ju köpa ett andningslarm om man är orolig.

  • Mermai­d78
    Äldre 23 Jan 14:15
    #13

    Frösöblomster Vad menar du? På BVC säger de att det inte är någon fara när de jan vända själv

  • Äldre 23 Jan 14:35
    #14
    Mermaid78 skrev 2011-01-23 14:15:39 följande:
    Frösöblomster Vad menar du? På BVC säger de att det inte är någon fara när de jan vända själv
    Jag frågade vår barnläkare när vår yngsta började vände sig i sömnen. Hon sa att risken inte minskar, men att det inte är något att direkt fundera över eftersom man inte kan göra så mycket åt det. Vänder de själva så gör de det . Det är ju rätt logiskt eftersom psd inte handlar om att barn inte kan vända sig. De slutar inte andas för att de inte kan vända till rygg. Risken minskar ju med åldern och de flesta har passerat högsta risken när de börjar vända.
  • Sunsta­r83
    Äldre 23 Jan 14:46
    #15

    Min son, som nu är över 3 år gammal sov på mage innan han ens var tre månader tror jag och la jag honom på rygg när han hade somnat så vaknade han och gallskrek, somnade dock om på nolltid om han fick sova på mage! Troligtvis är han precis som mig, som sin pappa och sin mormor som ALLA sover bäst på mage. När jag rådfrågade sonens BVC-läkare så tittade han bara på mig och sa "vad kan du göra om han bara sover på mage, hålla honom vaken?" och läkaren har ju en poäng, ska jag hindra barnet från att sova för att det kan vara farligt att sova på mage? Tror ju i så fall att det är mer farligt att förneka sitt barn sömn än att låta det sova så som det sover bäst. Du känner ditt barn bäst, gör det som känns bäst och lita på att du gör det bästa du kan för din sons skull. 


  • Äldre 23 Jan 19:31
    #16
    Mermaid78 skrev 2011-01-20 20:21:29 följande:
    Min 5 månader gamla bebbe sover oftast på sida eller rygg, men nu vägrar han. Det ska bara vara mage??Är orolig för plötslig spädbarnsdöd Han är ganska krallig, så han är ju inte direkt klen men känns otäckt ändå. Vad tror ni?

    Övrigt så har vi extrema sömnproblem. Han sover max 2 h i sträck på natten. Sover inte heller vidare mycket på dagen(så där kan inte problemet ligga) Har gett han nattvälling redan, men hjälper inte Han vaknar hela nätterna och gnäller, vill ha mat, stoppa i nappen osv..Snark!Zzzzz
    Du skrev att han inte sover vidare mkt på dagen, du vet att dagsömnen påverkar nattsömnen va? Att om dom sover illa på dagen så ger det ofta en dålig nattsömn.
Svar på tråden Min 5 månder bebis vill sova på mage, farligt??