• BlommanFörDagen

Folk som "fuskar" med barnomsorgstimmar....

Hej!

Jag undrar hur vanligt ni tror det är att folk ljuger för att få ha sina barn längre dagar/fler timmar på dagis.

Själv känner jag till ett par där mannen jobbar, frun går arbetslös, och ändå har de barnet placerat på barnomsorg de tider mannen jobbar, det vill säga heltid. Hon är inte sjuk utan fullt arbetsför.

När jag gick hemma föräldraledig, så var det stenhårt att jag bara fick ha äldsta barnet 15 timmar per vecka på dagis, vilket jag tycker är självklart då jag ändå gick hemma. Och samma regler gäller när någon av föräldrarna är arbetslös.

Om vi någon gång har bett om någon extra timme utöver vad vi har på schemat så har det känts dumt att be om det trots att jag och maken jobbar heltid båda.
    Medan somliga tydligen har samvete att utnyttja barnomsorgen till max, trots att det går hemma hela dagarna?

Vad säger ni?

• Svar på tråden Folk som "fuskar" med barnomsorgstimmar....
  • jannovich
    StaffenAssar skrev 2011-01-21 22:42:38 följande:
    Jannovich- vilken tur att du inte jobbar i min kommun då där föräldrarna inte behöver redovisa sina arbetstider öht. Här styrs inte barnets vistelsetider av föräldrarnas arbetstid. Min ena son har dessutom tex 15 timmar avgiftsfri barnomsorg eftersom han har särskilda behov, detta är inte för min skull utan för hans, för att han har behov av pedagogisk verksamhet. Sedan kan jag tycka att det finns barn som får gå längre dagar än vad som verkar vara bra för dem och det finns också barn som helt enkelt inte mår bra på förskola, men det är en annan diskussion. Om ett barn som trivs på förskolan får gå 9-15 en dag när föräldrarna tagit ledigt för att göra annat tycker inte jag spelar någon roll. Om man som jag då studerar heltid och disponerar min tid relativt fritt väljer att städa och handla en dag och ha mina barn på dagis då? Vad tycker du då? Vill du se mitt schema kanske och se hur jag planerar att lägga upp mina studietimmar så att du kan avgöra om ni agerar barnpassning eller pedagogisk verksamhet? Är det så att förskolan helt plötsligt slutar vara en pedagogisk verksamhet om föräldrarna inte är på jobbet? Jag tycker snarare att det låter som att du tycker att dagis är barnpassning, så att föräldrarna ska kunna jobba? Och visst, jämförelsen med skolan var inte klockren eftersom de till skillnad från dagis har schemalagda lektioner, inte pga huruvida barnets vistelsetider styrs eller inte styrs av föräldrarnas arbetstid eftersom det är olika i olika kommuner
    Tack för att du drar egna slutsatser och dömer mig. Jag har inte sagt att man måste redovisa sina arbetstimmar där jag jobbar. Föräldrar lämnar in ett schema med tider som barnet ska ha, punkt slut. Vad dom som studerar gör hemma kan jag givetvis inte styra över, man kan ju hoppas att dom studerar. 

Blev inte resonemanget lite barnsligt huruvida jag skulle vilja se ditt schema eller inte? Du får det att låta som att jag tror att jag är nån slags schemapolis?

Jag vidhåller fortfarande att jag inte tycker det är okej att lämna sitt barn på förskolan när man är ledig. Egentligen hade det inte spelat någon roll om det hade varit okej enligt mig själv, då våra regler säger annat. Reglerna är det inte jag som har skrivit.  

Vad din son som har särskilda behov har att göra med detta förstår jag inte. Det är väl självklart att han ska ha utökad tid om det finns behov av det. 
  • jannovich

StaffenAssar, läs själv:

Skollag (2010:800)

8 kap. 5 §
    "Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt".
    Jag kan inte läsa mig till att det står att förskola ska erbjudas om förälder behöver tid för att städa eller shoppa. Det är väl bara att gratulera över att du bor i en kommun som tillåter mer än vad som behövs då. 
  • Dr Mupp

Jag har mina skolbarn på fritids trots att jag är föräldraledig och barn till föräldraleidga inte har rätt till fritids.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • StaffenAssar

Jannovitch- var har jag dömt dig? Det enda jag skrivit är att jag tycker att det låter som att det snarare är du som ser dagis som barnpassning, detta utifrån vad du har skrivit och det är min tolkning. Det handlar om inställning bara helt enkelt. Tråkigt dock att du som jobbar inom barnomsorgen verkar se det som barnpassning snarare än pedagogisk verksamhet. Att jag tog upp min son med särskilda behov var för att ytterligare understryka att förskolan är en pedagogisk verksamhet och något som vissa barn tom behöver. Och ang skollagen så kan jag inte läsa mig till någonstans att det är förbjudet att ha barnen på dagis en dag när man är ledig? Det står hur barn SKA erbjudas förskoleplats, ingenting om hur de inte ska. Men jag orkar inte gå och kolla igenom lagboken just nu, så jag erkänner villigt att just skollagen har jag inte stenhård koll på. Dessutom har det ju precis kommit en ny skollag och den har jag inte ens hunnit titta på. Och jag undrar fortfarande om du tycker att förskolan slutar vara en pedagogisk verksamhet för barnet om föräldern inte är på jobbet? Och ja, det där med schema var löjligt, det var precis det jag ville understryka, det är inte jag som får dig att låta som en schemapolis... Självklart måste du följa reglerna där du jobbar, men ta inte för givet att reglerna ser likadana ut överallt. Men självklart får du tycka precis vad du vill och därför är det ju tur att du jobbar någonstans där reglerna stämmer överens med dina åsikter. Vad det hela handlar om är att jag tyckte att din första kommentar til Alexi var löjlig eftersom det snarare lät som att det var du som tyckte att dagis var barnpassning, men du verkar fortfarande inte förstå mitt resonemang, så jag släpper det.

• lady in red

Tror inte det är så vanligt.
    Vi är iaf hårda på detta,för man kan ju bli av med dagisplatsen om de upptäcker att barnet är där mer än de ska.
    Våran förskola sa till om med till oss nu efter inskolningen med minstingen att de tyckte han var för lite på förskolan 1 vecka(bara 1 dag a`la 4 timmar)så vi skulle lägga in en dag till.
    Vi jobbar skift båda två,och går ofta om varann,därför behöver vi bara dagis ca 1-3 dagar i veckan.
    Han slutar tex 14 och jag börjar mitt jobb 15,så då behöver vi ju ingen barnomsorg.

• jannovich
    StaffenAssar skrev 2011-01-22 04:50:21 följande:
    Jannovitch- var har jag dömt dig? Det enda jag skrivit är att jag tycker att det låter som att det snarare är du som ser dagis som barnpassning, detta utifrån vad du har skrivit och det är min tolkning. Det handlar om inställning bara helt enkelt. Tråkigt dock att du som jobbar inom barnomsorgen verkar se det som barnpassning snarare än pedagogisk verksamhet. Att jag tog upp min son med särskilda behov var för att ytterligare understryka att förskolan är en pedagogisk verksamhet och något som vissa barn tom behöver. Och ang skollagen så kan jag inte läsa mig till någonstans att det är förbjudet att ha barnen på dagis en dag när man är ledig? Det står hur barn SKA erbjudas förskoleplats, ingenting om hur de inte ska. Men jag orkar inte gå och kolla igenom lagboken just nu, så jag erkänner villigt att just skollagen har jag inte stenhård koll på. Dessutom har det ju precis kommit en ny skollag och den har jag inte ens hunnit titta på. Och jag undrar fortfarande om du tycker att förskolan slutar vara en pedagogisk verksamhet för barnet om föräldern inte är på jobbet? Och ja, det där med schema var löjligt, det var precis det jag ville understryka, det är inte jag som får dig att låta som en schemapolis... Självklart måste du följa reglerna där du jobbar, men ta inte för givet att reglerna ser likadana ut överallt. Men självklart får du tycka precis vad du vill och därför är det ju tur att du jobbar någonstans där reglerna stämmer överens med dina åsikter. Vad det hela handlar om är att jag tyckte att din första kommentar til Alexi var löjlig eftersom det snarare lät som att det var du som tyckte att dagis var barnpassning, men du verkar fortfarande inte förstå mitt resonemang, så jag släpper det.
    Nej, jag tycker fortfarande inte att förskolan är barnpassning. Och nej, vi skiter inte i den pedagogiska verksamheten om det visar sig att barnens föräldrar är hemma och är lediga. Då gör vi inte vårt jobb. 

Vi tycker olika helt enkelt och verkar inte komma någonvart så jag gör som dig och släpper det hela! 
  • tezack

Så länge man betalar det man ska så är det väl skit samma om ungen är på dagis eller inte när jag är ledig. Jag är arbetslös, snart mammaledig. Min sambo har ett barn sen tidigare men eftersom hon inte är mitt barn så gäller inga 15 h / v för oss. Man kan kanske tycka att hon ska va hemma med mig men hon har sååå kul på dagis och hon har tid från 7-17 men det är väldigt sällan hon är där så länge. Vissa dagar lämnas hon senare och hämtas ännu tidigare och vissa dagar får hon va helt ledig bara för att..
    Jag ser det inte som barnpassning utan jag vet att det är stimulerande för henne att vara där. Hon har ju sina kompisar där. Vid jul och på sommaren är hon däremot hemma mkt mer.

• jordgubbe0812
    tezack skrev 2011-01-22 10:37:36 följande:
    Så länge man betalar det man ska så är det väl skit samma om ungen är på dagis eller inte när jag är ledig. Jag är arbetslös, snart mammaledig. Min sambo har ett barn sen tidigare men eftersom hon inte är mitt barn så gäller inga 15 h / v för oss. Man kan kanske tycka att hon ska va hemma med mig men hon har sååå kul på dagis och hon har tid från 7-17 men det är väldigt sällan hon är där så länge. Vissa dagar lämnas hon senare och hämtas ännu tidigare och vissa dagar får hon va helt ledig bara för att..
    Jag ser det inte som barnpassning utan jag vet att det är stimulerande för henne att vara där. Hon har ju sina kompisar där. Vid jul och på sommaren är hon däremot hemma mkt mer.
    Fast betalar det man ska. Man betalar ju bara en bråkdel av vad det egentligen kostar.
    Skulle man betala vad det kostar, skulle det ju inte finnas regler om när man får och inte får lämna.
  • ysla
    BlommanFörDagen skrev 2011-01-21 11:21:23 följande:

Hej!

Jag undrar hur vanligt ni tror det är att folk ljuger för att få ha sina barn längre dagar/fler timmar på dagis.

Själv känner jag till ett par där mannen jobbar, frun går arbetslös, och ändå har de barnet placerat på barnomsorg de tider mannen jobbar, det vill säga heltid. Hon är inte sjuk utan fullt arbetsför.

När jag gick hemma föräldraledig, så var det stenhårt att jag bara fick ha äldsta barnet 15 timmar per vecka på dagis, vilket jag tycker är självklart då jag ändå gick hemma. Och samma regler gäller när någon av föräldrarna är arbetslös.

Om vi någon gång har bett om någon extra timme utöver vad vi har på schemat så har det känts dumt att be om det trots att jag och maken jobbar heltid båda.
    Medan somliga tydligen har samvete att utnyttja barnomsorgen till max, trots att det går hemma hela dagarna?

Vad säger ni?

Jag tror det är mycket vanligare att man gör allt man kan för att ha barnet på dagis kortare tid än man egentligen har rätt till. Med rest tid och lunch inräknat skulle vår son ha rätt att vara på förskola 11 timmar om dagen. Eftersom det är alldeles för länge flexar vi, tar med oss arbete hem, jobbar när han sover o s v för att han ska få vara hemma mer tillsamman med någon av oss. Brukar bli 6-7 timmar istället för 11.
  • Tuffen

Sådana diskussionenr gör mig bara än mer övertygad om att vi måste gå mot ett system där föräldrar betalar PER TIMME!

Svar på tråden Folk som "fuskar" med barnomsorgstimmar....