• astro

Vi som dricker hallonbladste

Tänkte försöka samla oss som dricker hallonbladste, så vi kan diskutera effekterna och göra en BF-lista för att se om bebisarna verkligen kommer tidigare än normalt tack vare teet.

För den nyfikne finns här ett par länkar om bladen:

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?products_id=168

http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/raspberryteaeaselabourexpert/

http://www.askbaby.com/raspberry-leaf-tea.htm (på engelska)

Här är en enkel instruktion för dig som vill testa:

Hallonbladen ska vara 100% hallonblad, inte blandat med vanligt te.
    En msk blad passar för en vanlig tekopp. Häll kokhett vatten över, låt stå tio minuter under lock, sila.
    Eller: använd tekula, så slipper du sila. "Lock" kan man då göra av t ex ugnsfolie.
    Häll inte i mjölk men söta om du vill. Lönnsirap passar utmärkt i teet. 

Man kan också brygga en rejäl kanna och förvara sitt te i kylen (efter att ha silat det). Många tycker att det smakar bättre kallt. 

Glöm inte kopiera BF-listan och skriva in dig själv i den om du tillhör tedrickarna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 09:30
    Du som redan fått barn och som drack hallonbladste under graviditeten är välkommen in på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59505731.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 09:36
    Liten FAQ:

Åsikterna går isär om när man ska börja dricka teet, men den vanligaste uppgiften är från v 35. Andra säger v 32. Det finns inga uppgifter om att hallonblad någonsin skulle ha startat en förlossning.

Det finns te med mindre än 100% hallon. Det bör man försöka undvika, det ska vara hallonblad och inget annat i.

Den allmänna meningen är att man ska börja med en kopp om dagen och sedan stegvis öka till ett max av fyra koppar. Det är inte farligt att dricka mer (även om man kan bli mycket lös i magen).

Hallonbladen är framför allt kända för att snabba på förlossningen, göra värkarna effektivare, minska avslaget och underlätta amningen.

Det är fullt möjligt att plocka egna blad, varsamt torka dem och använda dem som te. Man kan också brygga teet av färska blad.

Det verksamma ämnet i teet är oxytocin.

Övrig information finns i länkarna ovan.
  • Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste
  • Satiin
    Limael skrev 2011-01-23 01:51:18 följande:
    Jag har druckit hallonblads te i ca 2 veckor nu, är i  v.39 & har aldrig under graviditeten känt av sammandragningar eller förvärkar, men nu sitter jag här med onda värkar men vet inte om det är på riktigt eller så.

vet inte om det beror på hallonbladstet men ändå :D
    Spännande!
    Ska bli kul o följa! :)

Dags o ta sig dagens första kopp, har tagit rejäl sovmorgon här. Sover så bra på nya värktabletterna.  
  • allie3
    Satiin skrev 2011-01-23 12:11:58 följande:
    Spännande!
    Ska bli kul o följa! :)

Dags o ta sig dagens första kopp, har tagit rejäl sovmorgon här. Sover så bra på nya värktabletterna.  
    hur länge har du druckit teet.. ser att vi har bf samma dag Skrattande
    på min påse står det man ska börja dricka efter 35 fulla veckor.. alltså i V35+
    2006*2009* Bf 4/3-11
  • Satiin
    allie3 skrev 2011-01-23 12:27:02 följande:
    hur länge har du druckit teet.. ser att vi har bf samma dag Skrattande
    på min påse står det man ska börja dricka efter 35 fulla veckor.. alltså i V35+
    Sen v. 33 :)
    Min barnmorska sa från 8 veckor innan BF så då började jag 7 veckor innan.
    Har haft mycket förvärkar, men efter hallonbladsteet har de ändrat karaktär. De är fortf. kraftiga men inte lika huggande :)

• allie3

ok.. jag frågade min bm om teet men hon hade aldrig hört talas om de..
    man kanke kan ta sig en kopp nu då =) vi är ju ändå i V34 nu..
    vet du vad det är för kön på lillen i magen?

2006*2009* Bf 4/3-11
  • allie3

postade för snabbt. tänkte höra hur mycket du dricker per dag??

2006*2009* Bf 4/3-11
  • Satiin
    allie3 skrev 2011-01-23 12:43:56 följande:
    ok.. jag frågade min bm om teet men hon hade aldrig hört talas om de..
    man kanke kan ta sig en kopp nu då =) vi är ju ändå i V34 nu..
    vet du vad det är för kön på lillen i magen?
    Ja det tycker jag allt du kan. 
    (fast jag räknar helst v.35 nu ;) )
    men jag började på hela 33 och inte 32 +0.

Ja, det är en tjej i magen på mig, själv? :)

jag dricker 2 - 3 koppar om dagen kanske.
    beroende på strl osv.
    just nu har jag det i en termosmugg, så då tar jag en vanlig till kvällen ungefär :)

• Deamums

Rolig tråd!

Jag gav min häst hallonblad i slutet av dräktigheten, hon fick en kanonbra förlossning!
    Ska försöka komma ihåg att dricka det själv också mot slutet!

• allie3
    Satiin skrev 2011-01-23 13:10:46 följande:
    Ja det tycker jag allt du kan. 
    (fast jag räknar helst v.35 nu ;) )
    men jag började på hela 33 och inte 32 +0.

Ja, det är en tjej i magen på mig, själv? :)

jag dricker 2 - 3 koppar om dagen kanske.
    beroende på strl osv.
    just nu har jag det i en termosmugg, så då tar jag en vanlig till kvällen ungefär :)

jag säger oxå V35 nu.. det känns lite bättre.. hihi
    jag har ingen aning vem som gömmer sig i magen.. frågade när jag var på ul i V30+ men den läkaren ville inte säga nått.. =( men men nu har jag ju den roliga överaskningen kvar, fast det skulle ju ha underlättat att veta könet.. vilka kläder jag ska ta fram dom från sonen eller dottern =)
    men jag tror det är en litte gosse i magen  men min man tror på en tös =)
    blir att göra en kopp ikväll då..
    2006*2009* Bf 4/3-11
  • Satiin
    allie3 skrev 2011-01-23 13:21:56 följande:
    jag säger oxå V35 nu.. det känns lite bättre.. hihi
    jag har ingen aning vem som gömmer sig i magen.. frågade när jag var på ul i V30+ men den läkaren ville inte säga nått.. =( men men nu har jag ju den roliga överaskningen kvar, fast det skulle ju ha underlättat att veta könet.. vilka kläder jag ska ta fram dom från sonen eller dottern =)
    men jag tror det är en litte gosse i magen  men min man tror på en tös =)
    blir att göra en kopp ikväll då..
    jag trodde det var en tjej, och jag hade rätt. 
    sambon trodde pojke.
    Spännande om de är magkänslan som vinner. :)

Trist att läkaren inte ville säga, men det är väl för att vara på den säkra sidan om det är otydligt.
    Här vill de inte säga egentligen, men ber man dem och de ser så säger dem.
    Det ingår dock inte i ultraljuden.

Ja gör det :)

• knittgirl84

Nu har jag lyckats hitta riktigt hallonbladste, på HälsoKraft. Tidigare har jag köpt sådant där hallonbladste med hallon i oxå. Ska bli spännande och se om man känner skillnad i sammandragningar eller liknande. Just nu känner jag inga sammandragningar alls. Är i vecka 36 nu.

Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste