• astro

Vi som dricker hallonbladste

Tänkte försöka samla oss som dricker hallonbladste, så vi kan diskutera effekterna och göra en BF-lista för att se om bebisarna verkligen kommer tidigare än normalt tack vare teet.

För den nyfikne finns här ett par länkar om bladen:

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?products_id=168

http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/raspberryteaeaselabourexpert/

http://www.askbaby.com/raspberry-leaf-tea.htm (på engelska)

Här är en enkel instruktion för dig som vill testa:

Hallonbladen ska vara 100% hallonblad, inte blandat med vanligt te.
    En msk blad passar för en vanlig tekopp. Häll kokhett vatten över, låt stå tio minuter under lock, sila.
    Eller: använd tekula, så slipper du sila. "Lock" kan man då göra av t ex ugnsfolie.
    Häll inte i mjölk men söta om du vill. Lönnsirap passar utmärkt i teet. 

Man kan också brygga en rejäl kanna och förvara sitt te i kylen (efter att ha silat det). Många tycker att det smakar bättre kallt. 

Glöm inte kopiera BF-listan och skriva in dig själv i den om du tillhör tedrickarna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 09:30
    Du som redan fått barn och som drack hallonbladste under graviditeten är välkommen in på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59505731.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 09:36
    Liten FAQ:

Åsikterna går isär om när man ska börja dricka teet, men den vanligaste uppgiften är från v 35. Andra säger v 32. Det finns inga uppgifter om att hallonblad någonsin skulle ha startat en förlossning.

Det finns te med mindre än 100% hallon. Det bör man försöka undvika, det ska vara hallonblad och inget annat i.

Den allmänna meningen är att man ska börja med en kopp om dagen och sedan stegvis öka till ett max av fyra koppar. Det är inte farligt att dricka mer (även om man kan bli mycket lös i magen).

Hallonbladen är framför allt kända för att snabba på förlossningen, göra värkarna effektivare, minska avslaget och underlätta amningen.

Det är fullt möjligt att plocka egna blad, varsamt torka dem och använda dem som te. Man kan också brygga teet av färska blad.

Det verksamma ämnet i teet är oxytocin.

Övrig information finns i länkarna ovan.
  • Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste
  • Längtandsfull
    Satiin skrev 2011-01-21 21:40:26 följande:
    koka inte upp vattnet, stäng av plattan när det precis börjar koka eller är små små bubblor.
    låt det sedan stå och dra.
    Då blir du inte av med vattnet.  
    ok så du låter det inte stå och koka då.
    Som om jag förstått det rätt så har du en koppvatten ca 2½ dl, 2 tsk hallonbladste och 3 kryddnejlikor
    i en kastrull och låter det precis börja koka då sänkar du plattan så att det inte fortsätter koka så låter du det stå i ca 10 minuter sen silar du ner allt vatten i en kopp..
  • Zäta
    Längtandsfull skrev 2011-01-21 21:42:35 följande:
    ok. ne jag menar en påse med blad ca 2 cm stora. jaja jag börjar iallafall med 3 st kryddnejlikor i silen imon.
    Om det finns sånna hela blad så kan man nog bara låta dem flyta fritt, men det fanns inte här :(
    Ja! Du måste rapportera med om du får mer SD eller om det inte funkar alls.
    Och jag tycker att du borde vara försökskanin på mirakeldrycken med :P

Man kan ta bort allt från plattan och låta det stå och dra. Jag micrar mitt vatten och sen i med tesilen. När det gått tio min så är det lagom varmt för mig att dricka :) 
  • JohannaKO

Men jag tänkte på om det är riskabelt att börja med basilikate nu. Jag är i vecka 35 + 5 och vill testa allt nu, men såklart gör jag inte det. Dricker hallonbladste med nejlikor i och har provat kanel en gång. BLÄ! Mådde så himla illa av det, kanelen alltså. Men basilikate? Kan jag börja med det nu eller ska jag vänta tills 37+0?

Har ni tänkt att testa annat också? Typ promenader, ananas, springa i trappor och stark mat?

• Satiin
    Längtandsfull skrev 2011-01-21 21:46:45 följande:
    ok så du låter det inte stå och koka då.
    Som om jag förstått det rätt så har du en koppvatten ca 2½ dl, 2 tsk hallonbladste och 3 kryddnejlikor
    i en kastrull och låter det precis börja koka då sänkar du plattan så att det inte fortsätter koka så låter du det stå i ca 10 minuter sen silar du ner allt vatten i en kopp..
    yesbox :)
    o lite kanel! 
  • Zäta
    JohannaKO skrev 2011-01-21 22:01:42 följande:
    Men jag tänkte på om det är riskabelt att börja med basilikate nu. Jag är i vecka 35 + 5 och vill testa allt nu, men såklart gör jag inte det. Dricker hallonbladste med nejlikor i och har provat kanel en gång. BLÄ! Mådde så himla illa av det, kanelen alltså. Men basilikate? Kan jag börja med det nu eller ska jag vänta tills 37+0?

Har ni tänkt att testa annat också? Typ promenader, ananas, springa i trappor och stark mat?
    Jag testade verkligen allt när jag väntade dottern... så kommer absolut att skippa ananasen denna gången för om du sak äta 3 hela ananasar så får du sår som fan i munnen och det blöder som tusan. Jag äter hellre för att det är gott i vettig mängd :)
    Andra grejer kanske jag testar igen för att jag är rastlös.

Kommer vänta med basilika och kryddnejlikote till jag är i v 37 (36+0) tror jag, men vet inte riktigt hur det känns då..  
  • Satiin
    Zäta skrev 2011-01-21 22:05:07 följande:
    Jag testade verkligen allt när jag väntade dottern... så kommer absolut att skippa ananasen denna gången för om du sak äta 3 hela ananasar så får du sår som fan i munnen och det blöder som tusan. Jag äter hellre för att det är gott i vettig mängd :)
    Andra grejer kanske jag testar igen för att jag är rastlös.

Kommer vänta med basilika och kryddnejlikote till jag är i v 37 (36+0) tror jag, men vet inte riktigt hur det känns då..  
    tre, senast så läste jag att de skulle vara sju stycken för att uppnå rätt mängd av vad det nu är som finns i ananasen. haha.
    idioti. 
  • JohannaKO

Tack för ditt svar! Funkade sakerna du provade? Jag mixade två ananas en gång och drack. Alltså innan jag vart gravid. Det gick lättare att dricka. Kanske om man mixar 4. HAHA vad störd man är. Bebisen kommer ju komma ut. I mitt huvud är det som att det är jag som måste få igång det hela, med massa konstiga "sättaigång"-saker. Har läst ALLA sådana trådar på Fl och blivit knäpp av det =) Men lika glad för det är jag, det är ju kul att exprementera, om man gör det varligt. Och det gör jag =)

• Thez

Jag är bara i va 32 nu, snart går jag in i v 33 men jag hade tänkt och börja med mitt hallonblads te när det e runt 2 veckor kvar till förlossning. Jag drack det när jag väntade min dotter och jag tror det gav lite effekt men det vet man ju inte..... Med mina 2 andra barn gick jag 2 veckor över tiden och kände aldrig av några sammandragningar. Min 3:e (dottern) slarvade jag lite med teet då jag inte tyckte det va så gott (drack utan socker) men sen gav gav jag mig f*n på att dricka det och började dricka det med socker i och jag började känna av sammandragningar varje gång och dottern föddes bara 8 dagar efter Jag e nästan säker på att det va teet (eller så e det bara mina förhoppningar att det e så ) men jag gav mig f*n på teet när jag var i v 40 så det måste ju gjort sitt tycker jag ju...... Så nu tänkte jag börja tidigare med denna graviditeten Lite långt inlägg men ville bara berätta om min erfarenhet utav teet (om det nu va det)....

Mina barn betyder ALLT........
  • Satiin
    JohannaKO skrev 2011-01-21 22:12:04 följande:

Tack för ditt svar! Funkade sakerna du provade? Jag mixade två ananas en gång och drack. Alltså innan jag vart gravid. Det gick lättare att dricka. Kanske om man mixar 4. HAHA vad störd man är. Bebisen kommer ju komma ut. I mitt huvud är det som att det är jag som måste få igång det hela, med massa konstiga "sättaigång"-saker. Har läst ALLA sådana trådar på Fl och blivit knäpp av det =) Men lika glad för det är jag, det är ju kul att exprementera, om man gör det varligt. Och det gör jag =)

Ja, tror jag och Zandra hakar på just det där med att ha läst allt om vad man kan göra. 
    Jag tror att bäbisen kommer när den kommer, men vill gärna bygga lite IKEAmöbler, åka motorcykel över fartgupp och dricka konstiga saker för att man KANSKE skulle..

Sålänge man gör det mer på skoj och inte tar det för allvarligt (förutom att man inte provar farliga saker) så tror jag inte det är någon fara :)
    Det får en att ha lite roligt såhär i slutet också!
  • na96gen

nu har jag druckit min första kopp
    Det smakade helt ok tycker jag .. så det kommer funka att dricka tre koppar om dagen
    Trevlig kväll {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste