Inlägg från: Heranell |Visa alla inlägg
  • Heranell

Flytta till Karlstad

Jag bor i Karlstad! Ska ni köpa hus eller skaffa lägenhet? Står ni i någon bostadskö? Särgymnasiet ligger på Sundstagymnasiet, hyfsat centralt. Områdena nära där heter Sundsta, Norrstrand, Hagaborg, även Rud och Färjestad är hyfsat nära.
    Själv bor jag på Rud, bra omr¨de när man har mindre barn, nära skog och natur. Här finns en vanlig kommunal högstadieskola, Rudsskolan, jag tror att den har ganska bra rykte. Waldorfskola vet jag inte om det finns någon här, men väl Internationella Engelska Skolan.

• Heranell

Vilken bostadskö står ni i? Det finns ju Karlstads Bostads AB, men det kan ta tid att få lgh i de mest attraktiva områdena. Ska din man plugga på universitetet? I så fall bör ni kanske ta hänsyn till hans resor till och från om han ska åka buss till exempel. På Rud där jag bor är det nära till både Sundsta och Universitetet, samma busslinje dessutom. Sen är det nog hyfsat lätt att få lgh här, det är väl inte ett av de hetare områdena, men jag trivs bra. Universitetet ligger i östra delen av stan, så det är kanske meckigt att bo långt västerut. Sen Kronoparken, området  Uni ligger på är inte så populärt, men lätt att få bostad där. Men en bit till centrum, cirka 6 km.
    Kan tipsa om att Lundbergs har lägenheter i Karlstad också. Jag tror även att det finns en förteckning över privata värdar på Karlstads kommuns hemsida.

• Heranell

Långtäppan är ett trevligt område också (jag bor där, det hör ihop med Rud). Det finns en hel del stora lägenheter här, men de är ganska dyra, runt 7500 för 4:or och 5:or.

• Heranell

Lycka till med lägenhetsletandet! Och hoppas att ni kommer att trivas i Karlstad!

Svar på tråden Flytta till Karlstad