• multimamma

Flytta till Karlstad

Våran familj ska flytta till Karlstad i sommar, själv har jag ingen erfarenhet av staden sitter på nätet och försöker leta efter skola område och bo osv.. Någon som vill ge mig tips Skrattande
    Våra barn är en pojke 16 som ska börja gymnasiet särskola och sen har vi en dotter som börjar 8an, hon har gått waldorf innan men jag hittar inga waldorfskolor i Karlstad på nätet, någon som vet om de finns? Annars annan bra skola?
    Vilka områden skulle tipsa om och bo med tonårsbarn?
    Annat å tänka på?

• Svar på tråden Flytta till Karlstad
  • Heranell

Jag bor i Karlstad! Ska ni köpa hus eller skaffa lägenhet? Står ni i någon bostadskö? Särgymnasiet ligger på Sundstagymnasiet, hyfsat centralt. Områdena nära där heter Sundsta, Norrstrand, Hagaborg, även Rud och Färjestad är hyfsat nära.
    Själv bor jag på Rud, bra omr¨de när man har mindre barn, nära skog och natur. Här finns en vanlig kommunal högstadieskola, Rudsskolan, jag tror att den har ganska bra rykte. Waldorfskola vet jag inte om det finns någon här, men väl Internationella Engelska Skolan.

• sagoskog

Särskolan på sundsta/älvkullengymnasiet verkar bra, men jag har ingen egen erfarenhet egentligen. Jag föredrar herrhagen. Inte så mycket natur dock, men det är hyfsat lugnt och nära till centrum. Har lite svårt att uttala mig om några rekomendationer angående tonårsbarn (mina är bara 3 år än), men jag svarar gärna på andra frågor som rör karlstad. Jag vet t.ex. en del om handikappomsorgen här.

• multimamma

Vi står i kö till lägenhet, och mannen ska inte jobba men plugga :) Jag ska därimot börja söka jobb. Sundsta ska jag kolla upp direkt. Åh de är så mycket och tänka på när en hel familj ska flytta, skolorna ska ju gärna ligga i närheten av de bostadsområden man kommer bo i men än vet ju vi inte var vi kommer hamna.

• Heranell

Vilken bostadskö står ni i? Det finns ju Karlstads Bostads AB, men det kan ta tid att få lgh i de mest attraktiva områdena. Ska din man plugga på universitetet? I så fall bör ni kanske ta hänsyn till hans resor till och från om han ska åka buss till exempel. På Rud där jag bor är det nära till både Sundsta och Universitetet, samma busslinje dessutom. Sen är det nog hyfsat lätt att få lgh här, det är väl inte ett av de hetare områdena, men jag trivs bra. Universitetet ligger i östra delen av stan, så det är kanske meckigt att bo långt västerut. Sen Kronoparken, området  Uni ligger på är inte så populärt, men lätt att få bostad där. Men en bit till centrum, cirka 6 km.
    Kan tipsa om att Lundbergs har lägenheter i Karlstad också. Jag tror även att det finns en förteckning över privata värdar på Karlstads kommuns hemsida.

• Heranell

Långtäppan är ett trevligt område också (jag bor där, det hör ihop med Rud). Det finns en hel del stora lägenheter här, men de är ganska dyra, runt 7500 för 4:or och 5:or.

• MadHatter

Om sonen ska gå på Sundsta-Älvkullen  och ni vill bo nära är Sundsta och Norrstrand bra områden. Jag tror Norrstrandsskolans högstadie är ok också. Har olika temakalsser och så.
    På Norrstrand finns det många små privata hyresvärdar tror jag så det kan löna sig att annonsera efter lägenhet där. Det finns mindre hyreshus inne i villaområdet. Ganska blandad bebyggelse och därför mysigt på Norrstrand.

Finns inte Waldorf i Karlstad. Enda friskolan på högstadiet vad jag vet är Engelska skolan.

Om man ska bo i lägenhet är också Kvarnbgerget bra. På Romsta, som är ett mkt fint område finns några få hyreshus, äevn där en del mindre privata värdar. Kan kanske finnas även på Klara som också är ett bra område. Bor man i de områdena är Maribergskolan närmaste kommunala skola.

Ett helt annat alternativ är ju Hammarö, en annan kommun men som ligger nära och med många fina områden. Där är det väl inte så lätt med hyresrätt dock, men finns fina bostadsrätter bland annat Bärsta.  Fast det är ju längre bort och sonen (och inom ett par år även dottern) måste ju åka buss till skolan.

• MadHatter

Haga, Herrhagen och Lammberget är också ok områden. Då hör man till Norsstrandskolan tror jag (högstadiet).

• erajka

Ja har bott på Kronoparken, trivdes INTE!!! Hände tyvärr mkt konstiga grejer där! Flyttade sedan till Norrstrand, trivdes KANON! Skolor har jag tyvärr ingen koll på. På Norrstrand har du badhuset. Nautilus (träning) och bowling om jag inte minns fel. Nära till Sundsta- Älvkullegymnasiet, finns mataffärer också.... Gångavstånd till centrum, jag hyrde av newsec. Där är det först till kvarn, iaf när jag sökte lägenhet där (den som anmäler intresse först får första tjing) KBAB har något slags poängsystem.

• multimamma

oj vad roligt att så många svarade, nu har vi mycket att kolla upp, har reggat oss på Lundebergs också, och ja de var Karlstad bostad AB vi söker hos innan. :)

• Heranell

Lycka till med lägenhetsletandet! Och hoppas att ni kommer att trivas i Karlstad!

• Ponderosa

Kolla med Akelius också, min syrra hyr en jättefin lägenhet av dom i Haga.
    Centrum kallas också Tingvalla eller Tingvallastaden, ifall du har svårt att hitta det på kartan.
    Själv gillar jag inte alls Rud. Det är fula byggnader och det finns inte så mycket där förutom skog, en affär och en pizzeria. Men ett plus är ju såklart att det inte är så svårt att få bostad där.
    Jag har dålig koll på skolor eftersom jag inte har barn och inte är uppväxt i Karlstad.
    Men jag (och de flesta Karlstadbor) gillar Centrum, Viken, Haga, Herrhagen, Klara, Strand, Romstad, Sundsta och vissa delar av Norrstrand.
    Dåliga områden tycker jag är Kronoparken, Gruvlyckan, Rud, Våxnäs och Bellevue.
    Områden som jag inte nämnt är ok :)

Jag har själv letat bostäder osv i Karlstad och då kommer det upp ställen som ligger i Karlstad kommun men som är helt utanför stan.
    Edsvalla, Väse, Skattkärr, Molkom, Vålberg, Skåre och Alster kan ploppa upp men vill du bo i Karlstad så vill du kanske undvika de ställena.

• Miot

Det finns faktiskt delar av kronoparken som är bra oxå, nära universitetet,frödingshöjd, och även det området precis bakom
    Pressbyrån, har själv bott där. Stället har fått ett ryckte som inte stämmer längre. Herrhagen tycker jag inte är ett speciellt bra område däremot, har jobbat där i typ 11 år och tycker det händer ganska mycket skit där på helgerna, inga grönområden nästan, bara massa hus.

• Ponderosa

Jag har också bott på Kronoparken tills för 2 år sen. Håller med om att Krp har ett rykte som kanske inte stämmer så mkt längre, men jag kan ändå inte säga att jag trivdes där.
    Skulle inte rekommendera nån att flytta till Kronoparken. Hade jag barn så skulle jag nog inte vilja ha dem ute på kvällarna på Kronoparken.

• Miot

Skulle absolut inte vilja ha mina barn ute på Herrhagen heller...

• Dansa dansa

Du kanske redan har köpt hus vid det här laget men här kommer ett sent svar ändå.

Jag är själv uppvuxen i Karlstad. Har nyligen fått barn och funderar därför på att flytta tillbaka, det var en bra stad att växa upp i. 

Jag växte upp på Henstad/Hultsberg  och det kan jag starkt rekommendera för barn. Många grönområden att leka på, nära till skog och lite biltrafik. (Någon sa att området är byggt så att alla barn ska kunna gå till skolan utan att behöva korsa en bilväg och jag tror faktiskt det stämmer). Hultsbergskolan var väldigt bra när jag gick där. Äldre barn tar sig lätt in till stan med hjälp av buss eller cykel. Vet att på somrarna cyklade vi till Skutberget och badade. Och så är det nära till mataffärerna i shoppingcentret Bergvik. Tummen upp helt enkelt.

Det negativa jag kan komma på är att en del av husen känns lite 70-tals murriga och att området ibland känns lite ödsligt.  Tror dock ett generationsskifte är på gång, så barnfamiljer har börjat flytta in igen.

Råtorp tycker jag också är ett trevligt område. Fast tror att husen där kan bli ganska dyra.

Lycka till med husletandet.

Svar på tråden Flytta till Karlstad