• Anonym (Orolig)

Orolig 6-åring

Vår snart 6-åriga son har det lite tufft på dagis. Han blir i perioder orolig och ängslig, då kan det bli onödiga konflikter med andra barn. Han har nu haft en sådan period på dagis och igår var han orolig hela dagen och då hade han slagit till ett annat barn oprovocerat. Fröknarna säger att han slåss inte mer än andra barn, men det som oroar dem är att det ibland händer oprovocerat.Han blir jätteledsen när nåt sånt händer.
    Han säger själv att det är jobbigt på dagis och att alla barn drar i honom hela tiden. De är för på (och det har fröknarna sett och ska försöka prata om). Han har alltid varit livlig, men nu verkar han vilja ha lugn. De ska nu ansöka om en extra resurs och vi har varit i kontakt med BUP.
    Hur kan vi hjälpa honom? Vi märker att han funderar mycket och vill ha kontroll.

• Svar på tråden Orolig 6-åring
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Kan det vara så enkelt som att han har alldeles rätt när han säger att det är jobbigt på dagis och att alla barn drar i honom hela tiden? Hur stora är barngrupperna och hur många fröknar har de?
    Det kanske inte behöver vara något speciellt med honom utan snarare med situationen.
    Det ni kan hjälpa honom med har ni redan börjat med tycker jag. I kontakten med BUP kan ni säkert få veta om hans reaktioner är ganska normala på en jobbig situation eller om er pojke är känsligare än de flesta på en helt normal situation. (Fast så låter det inte).
    En extraresurs är säkert bra då det nästan alltid är för få vuxna på dagis. Men beroende på vad ni kommer fram till på BUP så ska den resursen antingen vara en allmän resurs eller en som specifikt ska hjälpa er son.
    Så mitt tips är att ni ska fortsätta att ta er sons bekymmer på allvar och stötta honom i att få bättre förutsättningar på dagis än han har idag.
    Om ni inte varit en hel dag på dagis på länge tycker jag att ni ska vara med som observatör för att verkligen se hur han har det. Då vet ni sedan bättre vad som behöver åtgärdas.
    Lycka till!
    Margit 

Svar på tråden Orolig 6-åring