• Svar på tråden Vi med reumatism!
  • hundpuss
    Adora1 skrev 2013-04-09 02:57:39 följande:
    Någon annan som får mardrömmar när ni har ont på natten? Jag drömde att någon sågade i benen och det gjorde helt fasansfullt ont och jag bara skrek rakt ut. Och ljudet av sågen mot benet. Detta är ett problem för mig, att när jag har en riktigt dålig period drömmer jag så hemskt...Att jag har ont i drömmen där jag har ont på riktigt. När jag vaknade ur drömmen dunkade det av smärta i knäna. Bara att gå upp och värma vetekuddarna, ta en Citodon och kolla på McGyver för att lindra och distrahera--

Jag tränar på sjukgymnastmottagningen på deras lilla gym, har fått ett individuellt anpassat program som jag följer och där jag kan hoppa över att träna just den kroppsdel jag för tillfället har mest ont i. Altid finns det nåt jag kan göra även om jag har ont på ett eller några ställen. Och så finns det sjukgymnast i faggorna att be om råd om det behövs. Sen är det bassängträning en gång / vecka också, individuellt program där med. Kompletterar med promenader, med eller utan krycka/kryckor förutom de dagarna jag har extra ont i och har svullna fotsulor. Skulle jag träna på vanligt gym sen blir det kanske ex rygg-jympa med stång utan hopp, det har jag provat och det är ganska "milt". Är ofta sjukgymnast som leder de passen och det är mycket "core"-träning.

Mardrömmar känner jag igen! 
    Värst är det de dagar då jag är inne i ett skov, när jag kokar och mår mkt märkligt rent generellt. Då sover jag konstigt, och drömmer därefter.  
  • Adora1
    hundpuss skrev 2013-04-09 09:29:11 följande:
    Mardrömmar känner jag igen! 
    Värst är det de dagar då jag är inne i ett skov, när jag kokar och mår mkt märkligt rent generellt. Då sover jag konstigt, och drömmer därefter.  
    Ja, det känns nästan som feberdrömmar de nätterna...

Första Metoject-sprutan tog jag igår innan jag gick och lade mig, samt min kvälls-citodon och en postafen (OK att "blanda" de två på torsdagskvällar enl läk), sen sov jag som en stock hela natten. Kände mig som sjösjuk och riktigt massivt trött idag, men inget direkt illamående. Så det var ju bra iaf.

FK vill friskskriva mig 10 h/vecka (läkaren på reuma tycker inte det är aktuellt med att friskskriva någon procent förrän vi ser en ev effekt av metojecten) eftersom jag har kunnat arbetsträna administrativt så smått i lugn takt 10 h/vecka de senaste 2 månaderna. Jag menar att man inte kan likställa arbetsträningen med vanligt förvärvsarbete, eftersom arbetsträningens natur är prestationsfritt och anpassat för mig och det skick jag befinner mig i just nu, jag kan hasa mig dit med min krycka och jobba i min egen takt och bidra med det lilla jag orkar prestera. Men att jobba samma antal timmar "på riktigt" med de prestationskraven som då ställs är något helt annat. Vi får se, men friskskriver de mig mot min reuma-läkares inrådan får jag ju snällt anmäla mig på arbetsförmedlingen och söka administrativa arbeten på 10 h/vecka. Ha ha jag tvivlar iofs på att det finns några såna tjänster...  Blir en hel del extra pappersarbete med att stämpla 10 h/vecka och ansöka sjukpenning för resterande men nu är jag ändå inne i blankett-helvetet så.

Trevlig helg på er! 
  • LaFontaine

Jag var på återbesök för armfrakturen nu på förmiddagen. Läkaren konstaterade att jag var väldigt överrörlig och undrade om han möjligen kunde få känna lite på huden på magen. Han tog sen ett stadigt tag i huden och drog ut den rätt långt. "Du har ju Ehler Danlos syndrom" utbrast han. 

Ingen har tidigare dragit mig i huden utan bara konstaterat att jag är överrörlig. Men jag vet inte jag, det känns inte som att det spelar någon roll vad jag nu kan tänkas ha för nåt egentligen. 

• Adora1
    LaFontaine skrev 2013-04-15 12:27:27 följande:
    Jag var på återbesök för armfrakturen nu på förmiddagen. Läkaren konstaterade att jag var väldigt överrörlig och undrade om han möjligen kunde få känna lite på huden på magen. Han tog sen ett stadigt tag i huden och drog ut den rätt långt. "Du har ju Ehler Danlos syndrom" utbrast han. 

Ingen har tidigare dragit mig i huden utan bara konstaterat att jag är överrörlig. Men jag vet inte jag, det känns inte som att det spelar någon roll vad jag nu kan tänkas ha för nåt egentligen. 
    Jag ä'r också överrörlig i många delar av kroppen ex tumleder och höfter. Vet inte om jag har någon symtom-samling av särskild sort men jag känner som du att det eg kvittar. Så vidare det inte är annan medicinering som gäller så...
    Ev har jag psoriasis-artrit men jag orkar inte gå till Hudkliniken nu mitt i alltihopa och jag får ju redan MTX så jag struntar i det med. Tycker man är alltid på sjukhuset el Vc nuförtiden ändå.. 
  • hundpuss

Adora: Sprutan tycker jag också är mkt bättre för just illamåendet. Det försvnner till största del, och det är skönt! Hoppas det håller  i sig för din del! 

LaFontaine:  Hur går det med armen? Är det bättre nu? Blankett-helvetet ja... har inte nått ditt än , men den dagen är väl oundviklig...

• hundpuss

Jag har varit så otroligt kass de senaste dagarna. Stannade hemma från jobb lör+mån. 
    Idag är jag som tur är ledig.

Jag orkar ingenting. Sover dygnet runt.

Har ingen aning om det är ett skov eller rent av en förkylning/influensa. Ingen aning.
    Tröttheten är fenomenal. Muskelstyrkan lika med noll. Snörvlig och jävlig. Har sovit nonstop sen i lördes.
    Igår ringde jag till VCT för jag börjar faktiskt bli orolig,man känner ju som sagt sig själv bäst och detta är inte normalt... Fick ingen tid igår, de var slut när de väl ringde upp mig. Har provat att ringa idag igen.

Det känns som jag går runt med nått skit som inte riktigt bryter ut, jag är snörvlig/hostig/förkyld, men tröttheten den är värst. Kvinnan på VCT som jag pratade med uppfattade mig nog mest som gnällig, jag förklarade att jag är reumatiker, därav min oro, jag känner ju att nånting är fel. Hon tyckte jag skulle prova alvedon.

Hur fasen jag ska ta mig ur detta det vet jag inte, men jag ska jobba imorron och jag skäms uppriktigt talat om jag måste ringa och sjuka mig, igen.
    Pratade med reuma igår, har inte tagit min spruta, hoppade den igår pga detta. Hon tyckte jag skulle ta prover idag, så det ska ja göra i vilket fall. 

Känner mig mest gnällig tror jag, halvkass i magen till o från, mår illa då o då, ingen direkt matlust. Hopplöst.

Vad f-n ska jag göra?

• Blixtlås
    Adora1 skrev 2013-04-15 20:13:58 följande:
    PS. Hittills inget illamående av Metoject. Känns bra!
    Vad skönt =). Har det bar effekt med för dig?
  • LaFontaine
    hundpuss skrev 2013-04-16 09:12:09 följande:
    LaFontaine:  Hur går det med armen? Är det bättre nu? Blankett-helvetet ja... har inte nått ditt än , men den dagen är väl oundviklig...
    Armen blir bättre för varje dag. Nu ska jag hitta en sjukgymnast. Det är ett svårare projekt. Jag är ytterst tacksam över att mitt landsting, förutom det värdelösa 1177 har en egen vårdguide. Annars hade jag, enligt 1177, haft 5 sjukgymnaster i hela länet att vända mig till. 
  • Adora1
    LaFontaine skrev 2013-04-16 09:31:20 följande:
    Armen blir bättre för varje dag. Nu ska jag hitta en sjukgymnast. Det är ett svårare projekt. Jag är ytterst tacksam över att mitt landsting, förutom det värdelösa 1177 har en egen vårdguide. Annars hade jag, enligt 1177, haft 5 sjukgymnaster i hela länet att vända mig till. 
    Skönt att det känns bättre succesivt med armen! Ja 5 sjukgymnaster i hela länet, hmmm, 1177 har inte riktigt så bra info att komma med mao. Tur det finns vårdguiden, jag tycker också den är bra!
Svar på tråden Vi med reumatism!