• Smultron ett

stekpanna - gjutjärn eller teflon?

Jag är den som är den!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden stekpanna - gjutjärn eller teflon?
  • Insatt
    Den allsmäktige skrev 2011-01-23 01:07:07 följande:
    Allt kött fastnar ju i gjutjärnspannan :(
    Då kanske det är dags att köpa en förpackning sidfläsk och låta det steka på medelvärme tills fettet stekt ut ordentligt och sen bara torka ur pannan efteråt. Inget steker in gjutjärn så bra som fläskflott.
  • Boothwalker

Gjutjärn! För nåt år sen hade jag sagt teflon. Men jag har lyckats förstöra flera teflonpannor och de mina päron har är helt utslitna medan min gjutjärnspanna är perfekt. Den är dock lite liten... Skulle behöva en till...

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • kenttjej

Använder bara teflon hemma, till kött, pannkakor, grytor... Allt. Tar flera år innan mina blir repiga o utslitna, man får köpa en med hyfsad kvalité (behöver dock inte vara allra dyraste) och använda endast plast- eller träverktyg. Tycker det är trevligt att man kan diska ordentligt efter med diskmedel, annars sitter ju smaken kvar efter det man lagat tidigare Rynkar på näsan .

På jobbet har vi bara gjutjärnspannor.. Hatar dem, de är så tunga o typ alltid skitiga. Antar att mina kollegor hatar mig eftersom jag alltid diskar ur dem med diskmedel... {#emotions_dlg.djavulsk} Annars känns de ju så jäkla flottiga eftersom man måste ha så otroligt mycket smör.

• Cornellia

Önskar jag hade en gjutjärnspanna eftersom tefonpannor innehåller gift (typ). Men jag har inte haft råd att köpa någon.

• Boothwalker
    kenttjej skrev 2011-01-23 04:55:16 följande:
    Använder bara teflon hemma, till kött, pannkakor, grytor... Allt. Tar flera år innan mina blir repiga o utslitna, man får köpa en med hyfsad kvalité (behöver dock inte vara allra dyraste) och använda endast plast- eller träverktyg. Tycker det är trevligt att man kan diska ordentligt efter med diskmedel, annars sitter ju smaken kvar efter det man lagat tidigare Rynkar på näsan .

På jobbet har vi bara gjutjärnspannor.. Hatar dem, de är så tunga o typ alltid skitiga. Antar att mina kollegor hatar mig eftersom jag alltid diskar ur dem med diskmedel... {#emotions_dlg.djavulsk} Annars känns de ju så jäkla flottiga eftersom man måste ha så otroligt mycket smör.
    Jag har lyckats förstöra mina utan att det varit en enda repa i teflonet. Och min gjutjärnspanna är varken flottig eller kräver mycket smör. För jag diskar den bara med vatten och förstör inte balansen i den =)
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker
    Cornellia skrev 2011-01-23 05:13:08 följande:
    Önskar jag hade en gjutjärnspanna eftersom tefonpannor innehåller gift (typ). Men jag har inte haft råd att köpa någon.
    Man kan köpa dem secondhand. Diska ur dem ordentligt och sen börja smöra dem på nytt. Fast jag har en känsla av att många är för känsliga för sånt. Jag har ärvt både min stekpanna och stekgryta... Funderar på att köpa en större stekpanna på secondhand.
  • salta katten

jag brukar diska ur mina gjutjärsnpannor med diskmedel. Hett vatten och några droppar diskmedel. Får bort smaken av gammal mat. Vid behov så oljar jag in dem.

• ica
    isisisis skrev 2011-01-22 18:00:03 följande:
    Jag håller på gjutjärn.teflonen blir repig och jag vet inte hur många jag slängt som jag fått i present och dyl.
    Gjutjärnen jag har har hållt hela livet och jag har dessutom fått dem i arv.
    Man får i sig lite järn också när man steker.
    Precis! Vi har köpt och fått "kvalitets"stekpannor med teflon, titan osv. De skulle hålla. Men de har blivit repiga eller börjat flagnat inom ett halvår. Undrar hur nyttigt det är. Vi använder numer enbart gjutjärn. De gamla håller och är lätta att rengöra. Gjutjärnsgrytan håller maten var på bordet som ett plus.
  • Mr Espresso
    ica skrev 2011-01-23 08:47:25 följande:
    Precis! Vi har köpt och fått "kvalitets"stekpannor med teflon, titan osv. De skulle hålla. Men de har blivit repiga eller börjat flagnat inom ett halvår. Undrar hur nyttigt det är. Vi använder numer enbart gjutjärn. De gamla håller och är lätta att rengöra. Gjutjärnsgrytan håller maten var på bordet som ett plus.
    Provat och diska ur dem med diskmedel efter varje användande, och använda trä och plastredskap?
  • Izzziz

Gillar inte att ha gjut på keramikplattor så därför blir det teflon. Lättare att diska också.

• Mr Espresso
    Linda1976 skrev 2011-01-22 17:54:27 följande:
    Det beror ju på vad jag ska steka.

Kött - ALLTID gjutjärn
    fisk, pannkakor - teflon

Det beror på, jag kan inte välja.  
    Prova att blanda smör & olja när du steker. Då spelar det ingen roll vilket stekalternativ du har. Steker alltid i teflon och med perfekt resultat. Har dock en grillpanna i gjutjärn som jag använder vart tredje skottår...
  • poirot

Både och. 

Åsiktsfrihet innebär inte bara att du får tycka vad du vill, det innebär även att jag får tycka raka motsatsen och säga emot dig
  • Margaux
    kenttjej skrev 2011-01-23 04:55:16 följande:

Förstår att dina kollegor hatar dig eftersom du förstör gjutjärnspannorna med diskmedel.....

Jag använder både och, beroende på vad jag lagar!
  • ica
    Mr Espresso skrev 2011-01-23 08:51:24 följande:
    Provat och diska ur dem med diskmedel efter varje användande, och använda trä och plastredskap?
    Vi gjorde precis som vi skulle och använde enbart trä och plast. Nån sa att de inte tålde lika höga temperaturer. Vet ej. Så vi kör med gjutjärn som funkar till allt. Och kanske bidrar till bibihållen armstyrka.
  • Mr Espresso

Sen har de stora tillverkarna av stekpannor vidareutvecklat teflonet till sina egna beläggningar.

• Linda1976
    Mr Espresso skrev 2011-01-23 08:53:54 följande:
    Prova att blanda smör & olja när du steker. Då spelar det ingen roll vilket stekalternativ du har. Steker alltid i teflon och med perfekt resultat. Har dock en grillpanna i gjutjärn som jag använder vart tredje skottår...
    Men jag gillar att variera Jag steker faktiskt mest i ghee. (klarat smör)
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
Svar på tråden stekpanna - gjutjärn eller teflon?