stekpanna - gjutjärn eller teflon?
Gjutjärn! För nåt år sen hade jag sagt teflon. Men jag har lyckats förstöra flera teflonpannor och de mina päron har är helt utslitna medan min gjutjärnspanna är perfekt. Den är dock lite liten... Skulle behöva en till...
Använder bara teflon hemma, till kött, pannkakor, grytor... Allt. Tar flera år innan mina blir repiga o utslitna, man får köpa en med hyfsad kvalité (behöver dock inte vara allra dyraste) och använda endast plast- eller träverktyg. Tycker det är trevligt att man kan diska ordentligt efter med diskmedel, annars sitter ju smaken kvar efter det man lagat tidigare .
På jobbet har vi bara gjutjärnspannor.. Hatar dem, de är så tunga o typ alltid skitiga. Antar att mina kollegor hatar mig eftersom jag alltid diskar ur dem med diskmedel... Annars känns de ju så jäkla flottiga eftersom man måste ha så otroligt mycket smör.
Önskar jag hade en gjutjärnspanna eftersom tefonpannor innehåller gift (typ). Men jag har inte haft råd att köpa någon.
jag brukar diska ur mina gjutjärsnpannor med diskmedel. Hett vatten och några droppar diskmedel. Får bort smaken av gammal mat. Vid behov så oljar jag in dem.
Gillar inte att ha gjut på keramikplattor så därför blir det teflon. Lättare att diska också.
Både och.
Sen har de stora tillverkarna av stekpannor vidareutvecklat teflonet till sina egna beläggningar.