• Lillaliten

Bebis gillar inte att bada

Har nyss badat vår lilla kille, men tycker så synd om honom, han gillar det verkligen inte, skriker å blir helt hysterisk.
    Han e 5 veckor, vill ju imte att han ska vara rädd för badet. =(
    Tips på hur man får honom å gilla vattnet?!

• Svar på tråden Bebis gillar inte att bada
  • watership down

man överför mycket som förälder till barnet. blir man allvarlig eller själv stressad så blir bebis ledsen. första kallsupen tex. för man skratta och le så tycker de det är om inte trevligt så åtminstone OK.

när vår son hade diarré var jag superallvarlig och stressad på skötbordet. kläder skulle av hela tiden och jag såg väl skitsur ut. därefter har vi haft lite problem med att byta blöja för det förknippar han med arg mamma och svidande rumpa :( så nu måste man ha med leksaker o sjunga o va glad hela tiden :)

• Lillaliten

De skulle vara super mysigt å bada tillsammans, men vi har bara balja, så jag får inte plats! :)

• Flickan och kråkan
    Lillaliten skrev 2011-01-24 02:49:23 följande:
    De skulle vara super mysigt å bada tillsammans, men vi har bara balja, så jag får inte plats! :)
    Vad synd. Det är vanligt att de tycker att det är lite småläskigt ibland. Vi har alltid badat och duschat tillsammans med våra så fort det gått = naveln läkt. Försök att ta det lugnt. Båda mina har haft perioder både som riktigt små och som större när de inte gillat att bada. Det finns ingen anledning att "tvinga" ett litet barn att bada. Rengör på andra sätt och lär känna vattnet efter hand på ett lekfullt sätt. Börja med att exempelvis bara bada fötter och ben. Har ni dusch, så duscha tillsammans. Ni föräldrar kan ju hjälpas åt. En håller barnet tätt i famnen och duschar med honom, den andre håller i duschen.
  • tussilago00

Min bebis på 6 månader hatar också att bada och har alltid gjort det, så jag duschar med honom en gång i veckan istället! Det tycker han är OK men inte mer! Antar att det smittar av sig samt går i generna att både hans mamma och pappa inte är särskilt förtjusta i bad...

• Lillaliten

De där å duscha ska vi nog ta å prova!! Men får göra det när pappa e hemma å, under lättar nog å vara 2 st! =)

• tussilago00
    Lillaliten skrev 2011-01-24 10:10:53 följande:
    De där å duscha ska vi nog ta å prova!! Men får göra det när pappa e hemma å, under lättar nog å vara 2 st! =)
    Ja, gör det! Tror det blir trevligare för din lille med närhet. Min bebis fick tom amma lite i duschen, då kände han kanske mera trygghet. I början när vi duschade va alltid pappa med! Vi började när han va 4 månader. Nu fixar vi det själva!  Glad
  • Waitmstar

Kroppstempererat vatten och mycket vatten!
    Min son blir lugn när öronen är under vattenytan. Man får se till att få honom riktigt torr efteråt bara. 

• emilou77

Kolla på Tummytubs. Det funkade här, vår var också tokig när vi försökte bada i vanlig balja. Vi har dock ingen riktig Tummytub utan en vanlig hink från ÖoB Det blir liksom trängre och tryggare för dem...

• pluppfamiljen

Man behöver inte bada någon som bara är 5 veckor prova med varma sköt lappar i stället och prova igen om 2 veckor. 

Blivande 6 barns mamma
Svar på tråden Bebis gillar inte att bada