• Lillaliten

Bebis gillar inte att bada

Har nyss badat vår lilla kille, men tycker så synd om honom, han gillar det verkligen inte, skriker å blir helt hysterisk.
    Han e 5 veckor, vill ju imte att han ska vara rädd för badet. =(
    Tips på hur man får honom å gilla vattnet?!

• Svar på tråden Bebis gillar inte att bada
  • dripdrop

Är bebisen tillräckligt under vattnet? Vi måste fylla baljan överfull o se till att bebisen är helt täckt av vatten så när som på ansiktet. Det är ingen fara om de får vatten i öronen t ex, det rinner ut.

• twinstar

Prova lite varmare vatten. 37 grader har båda våra tyckt varit för kallt.
    Runt 39 så har dom älskat det! 

• xXMaLoXx

Som flera säger, stressa inte med badandet. En 5 veckors blir ju inte smutsig i den bemärkelsen. Våran son hatade också badet i den åldern som sagt, så det vart många "tvättlappsrengörningar" på skötbordet istället :)

Nu har vi en badkarsmatta i badkaret och antingen sitter någon av oss med i badet, eller så står vi bredvid och tvättar av honom. Sen är det ju så att alla barn växer inte upp och blir badälskare, trots att man brukar få höra att aaallaaa barn ääälskar ju att bada.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • tankar2009

Vår son hatade oxå att bada när han var så liten, nu vid fem månader älskar han det. Det kan vara en vanesak bara, men se till så att vattnet är tillräckligt varmt och inte för fullt, då kan de känna sig otrygga.
    Lycka till, det vänder nog!!

• vittra
    pluppfamiljen skrev 2011-01-24 12:18:36 följande:
    Man behöver inte bada någon som bara är 5 veckor prova med varma sköt lappar i stället och prova igen om 2 veckor. 
    Säger som dig, man behöver inte bada så små!

Undvik badet ett tag och istället för att utsätta honom för något han finner obehagligt.
    Vi badade vår första ungefär varannan månad i början.
  • Panki

Våran 7 veckors bebis tyckte inte om att bada i sin badbalja, då skrek hon och var inte alls nöjd. Sen provade vi att hon badar med pappa i badkaret, och det gillar hon, hon ler och ser överlycklig ut

Det är mysigt med hud mot hud kan jag tänka mig. Och pappa tycker det är supermysigt oxå

• Panki
    Panki skrev 2011-01-24 21:33:11 följande:
    Våran 7 veckors bebis tyckte inte om att bada i sin badbalja, då skrek hon och var inte alls nöjd. Sen provade vi att hon badar med pappa i badkaret, och det gillar hon, hon ler och ser överlycklig ut

Det är mysigt med hud mot hud kan jag tänka mig. Och pappa tycker det är supermysigt oxå
    Jaha, såg nu att ni inte hade badkar, sorry
  • Lillaliten

Tack snälla för alla tips!! Ska prova duscha nästa gång! Annars väntar vi med badandet en stund!!

• Dixabilly

Min tjej på 5 veckor hatar också att bada. Gick först efter tempen som man lärt sig o ha, men tog lite varmare och det gillade hon mer.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • tankar2009

Oj dusch, det skrämde däremot livet ur vår son!! ... Så olika det kan vara!

• Woodgrove
    Lillaliten skrev 2011-01-24 23:25:20 följande:
    Tack snälla för alla tips!! Ska prova duscha nästa gång! Annars väntar vi med badandet en stund!!
    Vi duschade med vår dotter till hon var runt 8 månader. Hon gillade verkligen inte att bada! 
  • Lillaliten

Wihoo!! Igår badade vi utan nästan några klagomål!! Började jätte försiktigt stående i baljan å sen sakta ner! :) så skönt å denna gång vart han sådär trött, som jag bara hört talas om!! :)
    Tack för alla råd å tips!!

Svar på tråden Bebis gillar inte att bada