• MammaG

    Akvarietråd

    Finns det någon som precis som jag är intresserad av akvariehållning och olika typer av fiskar. Var hängiven akvarist i flera år innan lusten under en tid försvann. Nu håller jag återigen på att startar om ett av mina akvarier som gått på sparlåga det senaste året.

    De enda fiskar jag har kvar i det är fem Sorgmanteltetror som närmar sig tre år, och jag trodde att de skulle vika hädan snart, men de biter sig kvar. Faktiskt mycket för deras skull jag börjar om, är de så ihärdiga så förtjänar de ett bättre skött akvarium än de haft det senaste året. Har dem just nu i ett mindre yngelakvarium medan jag snyggar til det "stora" (så vanvettigt stort är det inte; 90 liter).

    Tänkte, om det finns några andra med samma intresse så kunde vi snacka lite fisk, utrustning, växter och ge varandra tips och råd

  • Svar på tråden Akvarietråd
  • delirium

    här har du en akvarienörd Glad har både salt och sötvatten, hur många de är har jag tappat räkningen på.. 
     

  • MammaG

    Hur är det att ha salt? Är det mycket jobb jämfört med ett vanligt sötvatten? Kan tycka att man kan ha "häftigare" fiskar i saltvatten, men har aldrig vägat mig på det.

    Om du har många akvarier förstår jag att du kanske inte kan rabbla alla fiskar du har, men kan du ge en överblick?

  • delirium

    Nää mer jobb tycker jag inte det är, däremot kan det kosta lite mer pga att man behöver köpa sk levande sten plus lite mer utrustning, men det tycker jag det är värt! Men det går att komma billigare undan också, om man börjar med små akvarium..
    Häftigare fiskar är det absolut vilket jag tycker är den stora fördelen! Det finns oändliga variationer på levande varelser i saltvatten, inte bara fiskar utan även krabbor, räkor, koraller, anemoner, musslor osv osv. Fastän man hållit på med det i 10 år kan man hitta märkliga varelser i saltvattensbutikerna som man inte har en aning om vad de är förnågot :)

    Vi har lite olika storlekar på akvarier, från ca 20 liter och det största är väl på 300. Har några små sötvatten med räkor och ett större med sydamerikanskt tema. Saltvatten, ett med sjöhästar och ett med blandade fiskar.. plus några till ;p M
    ja det är lite allt möjligt ;)

  • moanhe

    Är väl inte sååå hängiven, men jag har ett akvarium på 140L där i har jag med 5 st sorgmantel tetror, en såndära sugfisk som e brun en svärdbärare, två långa silvriga med svart sträck längstgående (algätare), två stora räkor, två små som liknar tetra (röda i fram på huvudet och svartvita på stjärt fenan, en ciklid och några små snäckor.

    Hahahah måste kolla upp namnen på mina fiskar =) väldigt ensamma e dom.. men det har blivit så under årens gång.


    Här är en bild på mitt akvarium, tyvärr ville inte alla fiskar vara med på bild ;)


  • Kerberethou

    Här finns det ett 250liters med påfågelciklider,Några mindre ciklider, nån mal och två precis nyinköpta RTC :) Mest är det karlns intresse men visst är dom fina:)

  • MammaG
    delirium skrev 2011-01-24 19:09:22 följande:
    Nää mer jobb tycker jag inte det är, däremot kan det kosta lite mer pga att man behöver köpa sk levande sten plus lite mer utrustning, men det tycker jag det är värt! Men det går att komma billigare undan också, om man börjar med små akvarium..
    Häftigare fiskar är det absolut vilket jag tycker är den stora fördelen! Det finns oändliga variationer på levande varelser i saltvatten, inte bara fiskar utan även krabbor, räkor, koraller, anemoner, musslor osv osv. Fastän man hållit på med det i 10 år kan man hitta märkliga varelser i saltvattensbutikerna som man inte har en aning om vad de är förnågot :)

    Vi har lite olika storlekar på akvarier, från ca 20 liter och det största är väl på 300. Har några små sötvatten med räkor och ett större med sydamerikanskt tema. Saltvatten, ett med sjöhästar och ett med blandade fiskar.. plus några till ;p M
    ja det är lite allt möjligt ;)
    Sjöhästar, vad häftigt! Jag visste inte ens att man kunde ha dem i akvarium. Men det är klart, fisk som fisk

    Någon gång i framtiden vill jag nog allt ha ett saltvattenskavarium, är det något minimimått man bör ha på det?
  • MammaG
    moanhe skrev 2011-01-24 21:40:22 följande:
    Är väl inte sååå hängiven, men jag har ett akvarium på 140L där i har jag med 5 st sorgmantel tetror, en såndära sugfisk som e brun en svärdbärare, två långa silvriga med svart sträck längstgående (algätare), två stora räkor, två små som liknar tetra (röda i fram på huvudet och svartvita på stjärt fenan, en ciklid och några små snäckor.

    Hahahah måste kolla upp namnen på mina fiskar =) väldigt ensamma e dom.. men det har blivit så under årens gång.

    Här är en bild på mitt akvarium, tyvärr ville inte alla fiskar vara med på bild ;)



     


    De brukar inte vara så pigga på att vara med på bild, de rackarna. Jag var med i en akvarieförening på nätet ett tag där det varje månad var fototävling, jag försökte några gånger men lyckades väl som bäst fånga en guppy på väg ut ur bilden.

    Vet inte hur det är för dig, men jag tror engagemanget kan gå upp och ned. Jag har ju som sagt varit ganska trött på akvarier ett tag, men nu känner jag att det ska bli kul att sätta igång igen.
  • moanhe

    Jag får ju sköta det själv, villket inte alltid är så kul, sambon tycker att jag inte sk ersätta de som dött, så vi kan bli "av" med akvariumet snart.. Men nu har han ändrat sig, han vill ha ett hörnakvarium.... som e större..  undra vem som får ta hand om det..? Oskyldig

    Det är lika kul att se andras akvarium, så man kan inspereras lite, innan bilden togs såg det kaotiskt ut, växterna blandade och jätte tråkigt, fick "bergsgrota" i mitten av min väninna, tycket det blev jätte fint med den, dessutom gillar min Prinsessa (cikliden) den jätte mycket!

  • delirium
    MammaG skrev 2011-01-25 08:29:36 följande:
    Sjöhästar, vad häftigt! Jag visste inte ens att man kunde ha dem i akvarium. Men det är klart, fisk som fisk

    Någon gång i framtiden vill jag nog allt ha ett saltvattenskavarium, är det något minimimått man bör ha på det?
    joo det har varit en dröm sen jag började med akvarier så jag är mkt nöjd med dem Glad 

    Lagom att börja med tycker jag är ca 60-100L, det blir inte så extremt dyrt att köpa levande sten till + att man fortfarande har ganska stort urval av fiskar mm som man kan ha i akvariet Glad
  • qenzo

    Fisktönt här med :D
    har i dagsläget 4 burkar gåendes. 200L, 150L (tror jag), 60L och räkburken på ca 20L (max).
    Räkburken ska förnyas lite, ny burk helt och hållet faktiskt med på hängsfilter och nytt lyse.
    60L innehas f.n av en rödbukad vattensalamander. 
    150L är i stort sett tomt. 2 corydoras, 1 botia och 1 ancistrus finns där nu, men fler corydoras ska inhandlas samt ngn form av gurami, troligtvis dvärg.
    200L innehåller bara 2 gamla, gamla sorgmantlar, 3 ancistrus (gold, latte & normal) samt en banjomal (som jag alltid glömmer). Sedan finns där miljoner (känns det som) äppelsnäckor i olika åldrar + en kokong...igen.
    I 200L ska allt utom kanske en ancistrus ut och karet ska istället få bli boende åt en liten grupp Channor (orientalis eller Gachua). Dessa planer ligger först till sommaren då jag bor dumt till för skickande av växter och fisk under vintern.
    Även ett salt nano planeras, max 30L. Även det till sommaren. 

Svar på tråden Akvarietråd