• MammaG

Akvarietråd

Finns det någon som precis som jag är intresserad av akvariehållning och olika typer av fiskar. Var hängiven akvarist i flera år innan lusten under en tid försvann. Nu håller jag återigen på att startar om ett av mina akvarier som gått på sparlåga det senaste året.

De enda fiskar jag har kvar i det är fem Sorgmanteltetror som närmar sig tre år, och jag trodde att de skulle vika hädan snart, men de biter sig kvar. Faktiskt mycket för deras skull jag börjar om, är de så ihärdiga så förtjänar de ett bättre skött akvarium än de haft det senaste året. Har dem just nu i ett mindre yngelakvarium medan jag snyggar til det "stora" (så vanvettigt stort är det inte; 90 liter).

Tänkte, om det finns några andra med samma intresse så kunde vi snacka lite fisk, utrustning, växter och ge varandra tips och råd

• Svar på tråden Akvarietråd
  • Nathaley

Mina växter ser förjävliga ut i ena akvariet, bladen blir typ genomskinliga och går sönder. Varför blir de så?

• Whizzer

Vad är det för växter och vad har du för fiskar?
    Ancistrus älskar svärdsplantor, de blir gärna genomskinliga efter en måltid.

Annars låter det som för lite näring

• qenzo

Näring, ljus, växtätande fisk eller växter ej lämpade för ett liv under vatten är allt som oftast problemet.

• Nathaley

Jo som Whizzer sa, de är ancistrusarna som käkar upp bladen ! :P Köpt en rot och lagt i lite olika grönsaker till dom. Häller i lite extra flingfoder som får åka ner till botten som dom tuggar i sig. Hur lång tid kan de ta innan dom där växterna blir fina igen? Ser gaaalet risigt ut. Och om jag köper växter med mindre blad, blir de svårare för dom då att käka på dom?

• Whizzer

Svärdplanteväxter är svåra att låta bli tyvärr. Det finns liknande växter, mörkgröna, som inte är lika lockande för dom. Heter de nåt med cryptocorne?växtrötterna fäster gärna på rötter o stenar, finns massa olika varianter.

Svårt att få igång växterna igen, provat PMDD?

• Nathaley

Ahaa, får nog prova med andra växter då, akvariet ser så ledset ut när dom tuggat i sig nästan alla blad. Nää inte provat PMDD, vad är de? :)

• Whizzer

PMDD är växtakvaristens bästa drog! Växtnäring helt enkelt som man får blanda själv.
    Om du går in på Zoopet o söker (eller Google till o med) så kommer du hitta massor med info om PMDD o hur du ska få ditt akvarium att blomstra!

• qenzo
    Nathaley skrev 2011-06-13 17:29:19 följande:
    Ahaa, får nog prova med andra växter då, akvariet ser så ledset ut när dom tuggat i sig nästan alla blad. Nää inte provat PMDD, vad är de? :)
    PoorMansDuplaDrops - PMDD

Samma effekt som co2 men inte lika effektivt och dyrt. 
  • Princess84

Medan ni faktiskt diskuterar PMDD så kan jag ju ställa en fråga. Jag har massa alger i ena akvariumet, tofsalger eller skäggalger, kan jag börja med PMDD då eller borde jag vänta tills algerna försvunnit? 

• Whizzer

Nej det är inte dyrt, jämförelsevis med en CO2 anläggning. Lite meck är det ju att blanda till o så, underlättar ju förstås med en ordentlig CO2 apparat

Svar på tråden Akvarietråd