• MammaG

Akvarietråd

Finns det någon som precis som jag är intresserad av akvariehållning och olika typer av fiskar. Var hängiven akvarist i flera år innan lusten under en tid försvann. Nu håller jag återigen på att startar om ett av mina akvarier som gått på sparlåga det senaste året.

De enda fiskar jag har kvar i det är fem Sorgmanteltetror som närmar sig tre år, och jag trodde att de skulle vika hädan snart, men de biter sig kvar. Faktiskt mycket för deras skull jag börjar om, är de så ihärdiga så förtjänar de ett bättre skött akvarium än de haft det senaste året. Har dem just nu i ett mindre yngelakvarium medan jag snyggar til det "stora" (så vanvettigt stort är det inte; 90 liter).

Tänkte, om det finns några andra med samma intresse så kunde vi snacka lite fisk, utrustning, växter och ge varandra tips och råd

• Svar på tråden Akvarietråd
  • qenzo
    Princess84 skrev 2011-06-13 18:49:40 följande:
    Medan ni faktiskt diskuterar PMDD så kan jag ju ställa en fråga. Jag har massa alger i ena akvariumet, tofsalger eller skäggalger, kan jag börja med PMDD då eller borde jag vänta tills algerna försvunnit? 
    PMDD är ju en växtnäring, alger är växter så risken med att starta PMDD när du redan har en invasion i karet kan ge större algproblem. Jag skulle ta bort så mkt alger som möjligt först.
  • qenzo
    Whizzer skrev 2011-06-13 20:23:04 följande:
    Nej det är inte dyrt, jämförelsevis med en CO2 anläggning. Lite meck är det ju att blanda till o så, underlättar ju förstås med en ordentlig CO2 apparat
    jag har kört PMDD i många år och jag tycker det fungerar skitbra. Blandar i flaskor och gör bara nytt när det är slut. Skitsmidigt :)
  • Princess84
    qenzo skrev 2011-06-13 20:44:10 följande:
    PMDD är ju en växtnäring, alger är växter så risken med att starta PMDD när du redan har en invasion i karet kan ge större algproblem. Jag skulle ta bort så mkt alger som möjligt först.
    Anade det. Typiskt! Du råkar inte ha något tips på hur man får bort eländet?
  • qenzo
    Princess84 skrev 2011-06-13 20:49:16 följande:
    Anade det. Typiskt! Du råkar inte ha något tips på hur man får bort eländet?
    Många köper speciell fisk, som de sedan kasserar. men jag plockar alla alger utom cyano för hand. Det är enklast tycker jag.. men tidskrävande.
  • Nathaley

NU HAR JAG ÄNNU EN FRÅGA!

Köpte 5 kampfiskar, en var en hane tills det visade sig att honorna var en inavlad sort där hanarna såg ut som honor. En hade då på ett dygn bitit av alla hanens fenor :( Vi gick tillbaka med honorna och dom kollade så alla var hanar!

Idag 3 veckor senare bygger en "hona" skumbo! WHAT? Så vi fick ju såklart lämna honom och orkade inte ta emot en till hona pga allt krångel!

Nu lägger en hona ägg, MEN det är en "hona" som kramar ut äggen? :S ÄR DE MÖJLIGT ELLER HAR VI FÅTT 3 HANAR ? Jag fattar inte hur dom kan se så fel ! Dom i djuraffären vände t.o.m upp å ner på alla och kramade lite lätt om magen för att se så de var honor efter att vi vart in med den första. 

• Nathaley

Oj rättelse, en av dom första var en hane och dom kollade såklart att alla var HONOR, inte hanar.

• qenzo
    Nathaley skrev 2011-06-13 21:05:14 följande:
    Oj rättelse, en av dom första var en hane och dom kollade såklart att alla var HONOR, inte hanar.
    Mja.. uppenbarligen har du en hane i mixen eftersom det är de som bygger boet, så ta med hanen och traska iväg och byt den, om du inte vill ha smått :)

Jag hade nog, efter en sådan miss trots "noga" kontroller, bytt butik helt och hållet. 
  • Nathaley
    qenzo skrev 2011-06-13 21:18:17 följande:
    Mja.. uppenbarligen har du en hane i mixen eftersom det är de som bygger boet, så ta med hanen och traska iväg och byt den, om du inte vill ha smått :)

Jag hade nog, efter en sådan miss trots "noga" kontroller, bytt butik helt och hållet. 
    Men tror du den som kramat ut äggen också är en hane? För de är väl då dom befruktas läste jag :S För då har jag ju 3 hanar och bara 2 honor :(

Ja, tänker inte köpa fler fiskar därifrån!  
  • Princess84

Nathaley, vilken affär har du köpt fiskarna på? Vi bor i samma stad så nu blev jag nyfiken.

• qenzo
    Nathaley skrev 2011-06-13 21:35:21 följande:
    Men tror du den som kramat ut äggen också är en hane? För de är väl då dom befruktas läste jag :S För då har jag ju 3 hanar och bara 2 honor :(

Ja, tänker inte köpa fler fiskar därifrån!  
    Näe alltså, honan släpper ägg som hanen befruktar. Också hanen som vaktar boet efteråt, även mot honan så de som odlar den här typen av fisk (de flesta skumbobyggare) skiljer könen åt.
Svar på tråden Akvarietråd