Inlägg från: Nathaley |Visa alla inlägg
  • Nathaley

Akvarietråd

Mina växter ser förjävliga ut i ena akvariet, bladen blir typ genomskinliga och går sönder. Varför blir de så?

• Nathaley

Jo som Whizzer sa, de är ancistrusarna som käkar upp bladen ! :P Köpt en rot och lagt i lite olika grönsaker till dom. Häller i lite extra flingfoder som får åka ner till botten som dom tuggar i sig. Hur lång tid kan de ta innan dom där växterna blir fina igen? Ser gaaalet risigt ut. Och om jag köper växter med mindre blad, blir de svårare för dom då att käka på dom?

• Nathaley

Ahaa, får nog prova med andra växter då, akvariet ser så ledset ut när dom tuggat i sig nästan alla blad. Nää inte provat PMDD, vad är de? :)

• Nathaley

NU HAR JAG ÄNNU EN FRÅGA!

Köpte 5 kampfiskar, en var en hane tills det visade sig att honorna var en inavlad sort där hanarna såg ut som honor. En hade då på ett dygn bitit av alla hanens fenor :( Vi gick tillbaka med honorna och dom kollade så alla var hanar!

Idag 3 veckor senare bygger en "hona" skumbo! WHAT? Så vi fick ju såklart lämna honom och orkade inte ta emot en till hona pga allt krångel!

Nu lägger en hona ägg, MEN det är en "hona" som kramar ut äggen? :S ÄR DE MÖJLIGT ELLER HAR VI FÅTT 3 HANAR ? Jag fattar inte hur dom kan se så fel ! Dom i djuraffären vände t.o.m upp å ner på alla och kramade lite lätt om magen för att se så de var honor efter att vi vart in med den första. 

• Nathaley

Oj rättelse, en av dom första var en hane och dom kollade såklart att alla var HONOR, inte hanar.

• Nathaley
    qenzo skrev 2011-06-13 21:18:17 följande:
    Mja.. uppenbarligen har du en hane i mixen eftersom det är de som bygger boet, så ta med hanen och traska iväg och byt den, om du inte vill ha smått :)

Jag hade nog, efter en sådan miss trots "noga" kontroller, bytt butik helt och hållet. 
    Men tror du den som kramat ut äggen också är en hane? För de är väl då dom befruktas läste jag :S För då har jag ju 3 hanar och bara 2 honor :(

Ja, tänker inte köpa fler fiskar därifrån!  
  • Nathaley
    qenzo skrev 2011-06-13 23:34:04 följande:
    Näe alltså, honan släpper ägg som hanen befruktar. Också hanen som vaktar boet efteråt, även mot honan så de som odlar den här typen av fisk (de flesta skumbobyggare) skiljer könen åt.
    Ja de är nu en av "honorna" som vaktar äggen och jagar bort den andra hanen. Blir väl till djuraffären imorgon igen och fixa till de där.
    Princess84 skrev 2011-06-13 21:37:20 följande:
    Nathaley, vilken affär har du köpt fiskarna på? Vi bor i samma stad så nu blev jag nyfiken.
     Köpte dom på Söders Zoo :)
  • Nathaley
    qenzo skrev 2011-06-14 15:08:50 följande:
    Ja jag tycker du verkligen borde trava dit och se butter ut :D
    Om de inte KAN se skillnad på kön så får de väl säga det och inte bara tro att det blir rätt.
    Jaa verkligen! De är min uppgift för morgondagen ! :)
    Har sett att det pågår en maktkamp bland de två hanarna som är kvar. Dom retas och jagar varandra, stackrarna, vilken stressande situation.
  • Nathaley
    qenzo skrev 2011-06-15 02:40:48 följande:
    Precis, och det händer när två hanar måste kämpa om utrymmet. Många hanar, inkl kampfisken, ger sig även på honorna om man har otur. Så jag blir irriterad över att er butik inte gjort ett bättre arbete.
    Ja blir också irriterad ! Har märkt att dom inte alls verkar ha så bra koll. Kollar upp allt på internet istället!
  • Nathaley
    qenzo skrev 2011-06-17 14:15:18 följande:
    Det kan jag verkligen rek. Det finns många fina siter där det huser mycket proffissionella människor blandat med nybörjare. Jag har precis fått börja om från "start" också eftersom jag skaffade mig rovfisk (s.k monsterfish) och de ger mig tips som en butik ytterst sällan kan ge.
    För det är ju nackdelen med butiker. De vill sälja sin fisk och tjäna pengar. Så även om de kanske sitter med informationen är det inte den som ligger i deras främsta intresse. Vilket blir galet för köparen :/ 
    Jo från början hade vi tänkt oss salamandrar och då var det någon i en djurbutik som sa att det gick jättebra att ha dom med stimfisk. Men när jag googlade stod de ju att dessa inte alls skulle vara med nå fiskar. Det var ju bra att jag kollade upp det trotts besvikelsen då vi bestämde oss för att skippa salamandrar då.
  • Nathaley
    qenzo skrev 2011-06-17 14:47:06 följande:
    Jag har en salamander (japansk eldbuk) och den gick med 2 fiskar förut, som den helt enkelt inte hann fånga. De övriga åt han upp :D
    Haha ååh! :D Funderade när jag satt å skrev de där om det hade vart värt att ha en sån ändå. Kanske när man tröttnat på fiskarna? :) Dom är ju så söta !
  • Nathaley
    qenzo skrev 2011-06-18 04:59:03 följande:
    Ja min går ensam nu, i ett 60L vilket ju inte så skoj precis. Det är inget farfyllt djur som man roas av att titta på några längre stunder, tyvärr. Jag har haft funderingar på att flytta över honom till det ena lilla akvariet och se vad som händer. Går en del malar där dock så risken finns ju att han provar att nibbla på dom... men just nu är jag mest less den. Det är svårt att hålla det snyggt i en liten burk med en salamander som kryper runt bland sanden och river upp växterna. Och en ciklid-uppbyggnad (sten) vill jag inte ha.
    Rymmer gör de med om de får chansen, så glöm inte att ha tättslutande lock :) Jag hade 2 från början men den ene var av kamakazimodell ;) 
    ahaa ok, de låter krångligt :) Blir så less när växterna inte får vara ifred ;) Haha!
    Wow, rymmer också? När jag var liten hade jag en hamster som alltid rymde. Vaknade ibland av att den sprang runt i min säng, haha, apropå rymma ;P
Svar på tråden Akvarietråd