Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

Akvarietråd

Fisktönt här med :D
    har i dagsläget 4 burkar gåendes. 200L, 150L (tror jag), 60L och räkburken på ca 20L (max).
    Räkburken ska förnyas lite, ny burk helt och hållet faktiskt med på hängsfilter och nytt lyse.
    60L innehas f.n av en rödbukad vattensalamander. 
    150L är i stort sett tomt. 2 corydoras, 1 botia och 1 ancistrus finns där nu, men fler corydoras ska inhandlas samt ngn form av gurami, troligtvis dvärg.
    200L innehåller bara 2 gamla, gamla sorgmantlar, 3 ancistrus (gold, latte & normal) samt en banjomal (som jag alltid glömmer). Sedan finns där miljoner (känns det som) äppelsnäckor i olika åldrar + en kokong...igen.
    I 200L ska allt utom kanske en ancistrus ut och karet ska istället få bli boende åt en liten grupp Channor (orientalis eller Gachua). Dessa planer ligger först till sommaren då jag bor dumt till för skickande av växter och fisk under vintern.
    Även ett salt nano planeras, max 30L. Även det till sommaren. 

• qenzo

Mja jag kan plåta, men fint eller inspiration kommer jag inte ge med bilderna :D
    Mina burkar är i stort sett tomma/oarbetade och vildvuxna hehehe 

• qenzo
    MammaG skrev 2011-01-26 23:28:59 följande:
    Jag tänkte jag ska fota mitt 90 liters när jag fått igång det igen. Fyllt i vatten i kväll och hällt i Nitrivec, så snart är jag på gång. Ska väl skaffa lite fler fiskar än mina fem Sorgmanteltetror.

Jag kommer inte ihåg, det är några år sedan jag startade akvarium sist, ska jag ha i "Aquatan" nu?
    Nu är jag ingen hejjare på beredningsmedel (har aldrig behövt använda det), men det verkar som du ska ha i det vid start och sedan vid varje vattenbyte.
    Sedan funderar jag lite på Aquatan vs Easylife-produkterna (för egen framtida räkning). Vilken av dessa som är bäst. Kanske någon vet? Delirium kanske har koll även här? :P
  • qenzo
    MammaG skrev 2011-01-27 09:31:37 följande:
    Ja, vid vattenbytena vet jag att det ska vara Aquatan, det är just inledningskedet som jag inte minns. Hur har du gjort vid start, har du bara låtit det ta sin tid, eller?
    Som jag förstår det på Aquatans hemsida ska du använda det även vid uppstart, för bakterifloran ska komma igång snabbare. 

Ja, jag låter burken stå ca 1-2 veckor innan jag introducerar fisk, när jag sedan väl lägger i fisk är det 1 på sin höjd 2 stycken. Oftast en fisk och en snäcka. Sedan får det gå så ett par veckor till innan jag introducerar den fisk som ska gå där.
    Jag har aldrig haft fiskdöd vid introducering och endast sjukdom vid ett tillfälle (vita prick). Cyano har jag dock haft en par tre gånger.
    Så jag är inte alls haj på det här med vattenmedel men jag försöker iaf hålla mig lite up-to-date. Dock är det mest Easylife folk pratar om nu för tiden, om jag ska utgå från forumen jag finns på, vill säga.
  • qenzo

Näring, ljus, växtätande fisk eller växter ej lämpade för ett liv under vatten är allt som oftast problemet.

• qenzo
    Nathaley skrev 2011-06-13 17:29:19 följande:
    Ahaa, får nog prova med andra växter då, akvariet ser så ledset ut när dom tuggat i sig nästan alla blad. Nää inte provat PMDD, vad är de? :)
    PoorMansDuplaDrops - PMDD

Samma effekt som co2 men inte lika effektivt och dyrt. 
  • qenzo
    Princess84 skrev 2011-06-13 18:49:40 följande:
    Medan ni faktiskt diskuterar PMDD så kan jag ju ställa en fråga. Jag har massa alger i ena akvariumet, tofsalger eller skäggalger, kan jag börja med PMDD då eller borde jag vänta tills algerna försvunnit? 
    PMDD är ju en växtnäring, alger är växter så risken med att starta PMDD när du redan har en invasion i karet kan ge större algproblem. Jag skulle ta bort så mkt alger som möjligt först.
  • qenzo
    Whizzer skrev 2011-06-13 20:23:04 följande:
    Nej det är inte dyrt, jämförelsevis med en CO2 anläggning. Lite meck är det ju att blanda till o så, underlättar ju förstås med en ordentlig CO2 apparat
    jag har kört PMDD i många år och jag tycker det fungerar skitbra. Blandar i flaskor och gör bara nytt när det är slut. Skitsmidigt :)
  • qenzo
    Princess84 skrev 2011-06-13 20:49:16 följande:
    Anade det. Typiskt! Du råkar inte ha något tips på hur man får bort eländet?
    Många köper speciell fisk, som de sedan kasserar. men jag plockar alla alger utom cyano för hand. Det är enklast tycker jag.. men tidskrävande.
  • qenzo
    Nathaley skrev 2011-06-13 21:05:14 följande:
    Oj rättelse, en av dom första var en hane och dom kollade såklart att alla var HONOR, inte hanar.
    Mja.. uppenbarligen har du en hane i mixen eftersom det är de som bygger boet, så ta med hanen och traska iväg och byt den, om du inte vill ha smått :)

Jag hade nog, efter en sådan miss trots "noga" kontroller, bytt butik helt och hållet. 
  • qenzo
    Nathaley skrev 2011-06-13 21:35:21 följande:
    Men tror du den som kramat ut äggen också är en hane? För de är väl då dom befruktas läste jag :S För då har jag ju 3 hanar och bara 2 honor :(

Ja, tänker inte köpa fler fiskar därifrån!  
    Näe alltså, honan släpper ägg som hanen befruktar. Också hanen som vaktar boet efteråt, även mot honan så de som odlar den här typen av fisk (de flesta skumbobyggare) skiljer könen åt.
  • qenzo
    Nathaley skrev 2011-06-14 00:39:42 följande:
    Ja de är nu en av "honorna" som vaktar äggen och jagar bort den andra hanen. Blir väl till djuraffären imorgon igen och fixa till de där.
    Princess84 skrev 2011-06-13 21:37:20 följande:
    Nathaley, vilken affär har du köpt fiskarna på? Vi bor i samma stad så nu blev jag nyfiken.
     Köpte dom på Söders Zoo :)
    Ja jag tycker du verkligen borde trava dit och se butter ut :D
    Om de inte KAN se skillnad på kön så får de väl säga det och inte bara tro att det blir rätt.
  • qenzo
    Nathaley skrev 2011-06-14 21:14:01 följande:
    Jaa verkligen! De är min uppgift för morgondagen ! :)
    Har sett att det pågår en maktkamp bland de två hanarna som är kvar. Dom retas och jagar varandra, stackrarna, vilken stressande situation.
    Precis, och det händer när två hanar måste kämpa om utrymmet. Många hanar, inkl kampfisken, ger sig även på honorna om man har otur. Så jag blir irriterad över att er butik inte gjort ett bättre arbete.
  • qenzo
    Nathaley skrev 2011-06-16 16:32:49 följande:
    Ja blir också irriterad ! Har märkt att dom inte alls verkar ha så bra koll. Kollar upp allt på internet istället!
    Det kan jag verkligen rek. Det finns många fina siter där det huser mycket proffissionella människor blandat med nybörjare. Jag har precis fått börja om från "start" också eftersom jag skaffade mig rovfisk (s.k monsterfish) och de ger mig tips som en butik ytterst sällan kan ge.
    För det är ju nackdelen med butiker. De vill sälja sin fisk och tjäna pengar. Så även om de kanske sitter med informationen är det inte den som ligger i deras främsta intresse. Vilket blir galet för köparen :/ 
  • qenzo
    Nathaley skrev 2011-06-17 14:20:06 följande:
    Jo från början hade vi tänkt oss salamandrar och då var det någon i en djurbutik som sa att det gick jättebra att ha dom med stimfisk. Men när jag googlade stod de ju att dessa inte alls skulle vara med nå fiskar. Det var ju bra att jag kollade upp det trotts besvikelsen då vi bestämde oss för att skippa salamandrar då.
    Jag har en salamander (japansk eldbuk) och den gick med 2 fiskar förut, som den helt enkelt inte hann fånga. De övriga åt han upp :D
  • qenzo
    MaybeBaby83 skrev 2011-06-17 17:54:15 följande:
    Ni pratade tidigare om växtnäring till akvarium, så jag slår ett slag för serien från Easy Life den är helt klockren!! Löv it!

När jag hade min djuraffär använde jag endast deras produkter, inte en enda sjukdom på någon av fiskarna! helt suveränt!!
    Sant Easy Life är bra säger de jag vet, som testat. Men PMDD har priset på sin sida och en stor möjlighet att dosera mer eller mindre av allt eller vissa delar.
    Jag skulle dock rek. EL till de som vill ha något väldigt lätthanterligt, för PMDD blir det lite mer "pill" med eftersom det kommer som pulver. 
  • qenzo
    Nathaley skrev 2011-06-17 22:38:01 följande:
    Haha ååh! :D Funderade när jag satt å skrev de där om det hade vart värt att ha en sån ändå. Kanske när man tröttnat på fiskarna? :) Dom är ju så söta !
    Ja min går ensam nu, i ett 60L vilket ju inte så skoj precis. Det är inget farfyllt djur som man roas av att titta på några längre stunder, tyvärr. Jag har haft funderingar på att flytta över honom till det ena lilla akvariet och se vad som händer. Går en del malar där dock så risken finns ju att han provar att nibbla på dom... men just nu är jag mest less den. Det är svårt att hålla det snyggt i en liten burk med en salamander som kryper runt bland sanden och river upp växterna. Och en ciklid-uppbyggnad (sten) vill jag inte ha.
    Rymmer gör de med om de får chansen, så glöm inte att ha tättslutande lock :) Jag hade 2 från början men den ene var av kamakazimodell ;) 
  • qenzo
    Nathaley skrev 2011-06-19 18:44:03 följande:
    ahaa ok, de låter krångligt :) Blir så less när växterna inte får vara ifred ;) Haha!
    Wow, rymmer också? När jag var liten hade jag en hamster som alltid rymde. Vaknade ibland av att den sprang runt i min säng, haha, apropå rymma ;P
    Javisst och de överlever inte någon längre tid på land. De torkar ut, som en fisk. Jag fann den numera döde salamandern på hundarnas bädd, ihoptorkad och mindre söt.
    Mer ävel än kul faktiskt men det är nog roligare om man kan ha flera i ett terrarium med land och vattendelar, med exotiska växter och annat skoj.
  • qenzo
    Princess84 skrev 2011-06-20 19:08:21 följande:

Måste fråga en till sak. Vi har en gravid musse pigg-platy här hemma, man ser ynglenas ögon genom magen så jag bara antar att det är samma som med guppysarna, det är dags snart. Men jag vågar inte flytta över henne till det andra akvariumet där vi har några guppyyngel, sist jag gjorde det så försvann alla yngel. Ett yngel hittade jag dött på botten så jag vet inte om hon käkade upp resten eller vad som hände.

Brukar platysar vara svår på yngel?

Hon blev så stressad av flytten förra gången så hon fick missfall eller så var hon så snabb att hon åt ynglena innan vi hann märka något. Just nu får hon simma i sånt där yngelakvarium med hål i botten. Så vi får se hur det går denna gången. Men idealiskt känns det ju inte, men hellre det än att hon äter upp ynglena. I akvariumet hon brukar vara i har vi en kampfisk som även den äter yngel.

Tips på hur vi ska göra?

Hade några yngel överlevt så hade det ju varit okej men alla försvinner ju. Från ca 100 till 15 till 0.

Platy föder hela tiden tycker jag ;) Jag har aldrig flyttat yngel från lättodlade fiskar. De gömmer sig bäst på egen hand bara det finns växtlighet.
  • qenzo
    Heliodora skrev 2011-06-28 21:34:38 följande:
    Jasså du hänger här med Qenzo ;) Trodde det räckte för dig att hänga på mfk med oss andra poly-freaks :P
    :O Damn Busted! :P
    Jag tror jag finns överallt verkligen hahaha, minns att sällskapsfisk var min "grej" innan jag blev klokare :D
    Och vem kan motstå FL?  En faschinerande sida med många människors sämsta sidor ;)
Svar på tråden Akvarietråd