• Anonym (Massörska)

Är det olagligt med happy endings?

Jag har massageutbildning och funderar på om det är olagligt att ge happy endings, dvs runka av en kille eller ge en tjej orgasm i samband med massagen? Någon som faktiskt vet?

Var går isf gränsen för vad som är olagligt?

• Svar på tråden Är det olagligt med happy endings?
  • Trust me

Erbjud inte happy ending till kunden och ta heller inte betalt för det som en speciell tjänst. Om du bedömer att beröring på ett sätt som kanske inte är direkt massage men som kan hjälpa patienten att slappna av vore bra så tror inte jag att det skulle vara att sälja sexuella tjänster. Förutsatt att verksamheten inte endast och alltid kommer handla om att ge orgasmer till patienterna.

Kvinnor som led av hysteri kunde en gång i tiden behandlas med orgasm så varför inte..

• skoladan

När Du gick utbildningen till massörska, togs inte det här upp då? Talades det aldrig om sådana här saker? Gick Du på Axelsons? För att få ett bra svar på Dina frågor, kontakta exempelvis Axelsons och fråga vad det finns för policy i den här frågan.

• Pappa i sthlm

Den här typen av frågeställningar tycker jag är intressanta. Oavsett vad vi tycker om sexköpslagen (och vissa andra lagar) så finns det ju alltid något bakomliggande problem man vill åt. Som exempelvis trafficking. Och jag antar att alla vi som tar oss för pannan över sexköpslagen är ense om att trafficking är o-bra och skall bort. Problemen uppstår när lagen skall implementeras och "verkligheten inträffar".

Så....hur bör sexköpslagen tillämpas i något av följande exempel?

1) Massage (enl TS). En kund köper "avslappnande och harmoniserande" massage. Lätta strykningar under behagliga former. Ponera att massösen/massören har en erotisk framtoning (lite osäker hur en massör har en sån...anyway) men.....massageterapeuten vidrör aldrig könsorganet på kunden (eller brösten). Men kunden smeker själv sitt könsorgan och når orgasm. Låt oss säga att kunden tillåts onanera under massagen för en extra avgift. Är detta brottsligt?

2) Ett regelrätt sexköp genomförs. Rena sexuella tjänster (samlag, oralt osv) mot överenskommen taxa. Och tjänsten levereras. Men......
    Kunden, mottagaren av tjänsten, betalade inte. Utan han/hon fick den i gåva av en kompis. Alltså...köpet, och betalningen, görs av en 3e person som "en gåva". Vem åker dit i det här fallet? 

• copl2
    skoladan skrev 2011-01-23 09:25:20 följande:
    När Du gick utbildningen till massörska, togs inte det här upp då? Talades det aldrig om sådana här saker? Gick Du på Axelsons? För att få ett bra svar på Dina frågor, kontakta exempelvis Axelsons och fråga vad det finns för policy i den här frågan.
    Det svaret lär vara rätt givet: Att det inte är OK att gå över gränsen till sexuella tjänster.

Det är ju ingen slump att "massageinstitut" länge varit täckmantel för prostitution och de som verkligen jobbar med massage har fått jobba hårt för att tvätta bort den stämpeln och skulle definitivt inte tycka att det var OK.
  • Trust me
    Pappa i sthlm skrev 2011-01-23 09:41:56 följande:
    Den här typen av frågeställningar tycker jag är intressanta. Oavsett vad vi tycker om sexköpslagen (och vissa andra lagar) så finns det ju alltid något bakomliggande problem man vill åt. Som exempelvis trafficking. Och jag antar att alla vi som tar oss för pannan över sexköpslagen är ense om att trafficking är o-bra och skall bort. Problemen uppstår när lagen skall implementeras och "verkligheten inträffar".

Så....hur bör sexköpslagen tillämpas i något av följande exempel?

1) Massage (enl TS). En kund köper "avslappnande och harmoniserande" massage. Lätta strykningar under behagliga former. Ponera att massösen/massören har en erotisk framtoning (lite osäker hur en massör har en sån...anyway) men.....massageterapeuten vidrör aldrig könsorganet på kunden (eller brösten). Men kunden smeker själv sitt könsorgan och når orgasm. Låt oss säga att kunden tillåts onanera under massagen för en extra avgift. Är detta brottsligt?

2) Ett regelrätt sexköp genomförs. Rena sexuella tjänster (samlag, oralt osv) mot överenskommen taxa. Och tjänsten levereras. Men......
    Kunden, mottagaren av tjänsten, betalade inte. Utan han/hon fick den i gåva av en kompis. Alltså...köpet, och betalningen, görs av en 3e person som "en gåva". Vem åker dit i det här fallet? 
    Varför ta extra betalt om det är en del av behandlingen?
  • Anonym (nyfiken)

Jag har en fråga till massören i tråden som är relevant: Hur upplever du masserandet själv? Får du ut något sexuellt eller upphetsande av det? Jag var nämligen häromdagen och masserade mig. Hon såg rätt bra ut massören och jag är vältränad sedan mycket regelbunden boxning, simning och fotbollsträning i snart 25 år. Jag är alltså inte bodybuilder biff utan mer den "normala" muskulösa killen. Och jag kände när hon masserade hur hon tog tag i hela muskelgrupper och lät dem glida genom händerna. Som mina flickvänner har gjort i helt andra sammanhang när man varit inoljad Hur funkar det för dig? Har du koll på vad andra massörer tycker? Är det upphetsande att massera vissa individer och i så fall varför?

• Anonym (bröstmassage)

Ett litet tilägg gällande massage av bröst. Var i somras på semester i Dubai, där jag besökte ett mycket fint spa. Fick helkroppsmassage av två stycken kvinnor. De knådade sig igenom precis hela kroppen (INTE könet), blev lite chockad då de frågade - breast massage madame? öh... eh.. vad svarar man på det? Ja okej visst kör på. Detta fick jag veta senare är helt normalt och ingår i massage där. Stora muskelfästen som annars inte blir masserade. Det var skönt precis som resten av kroppen men hade inget av sexuellt värde för mig. Snarare tvärtom spände jag mig mer och det kändes lite skumt. Men hade jag varit förberedd på det hade man kanske kunnat slappna av mer och njuta av det också, precis som resten av massagen. Japp tack för mig - Haj! :)

• Pappa i sthlm

Jag mins ett Seinfeldavsnitt där Jerry Seinfeld själv började dejta sin unga snygga städerska. Dom hade sex när hon ändå var inbokad på sitt städpass hos honom. Men det blev mindre och mindre tid för städning. Men han betalade ju ändå städfirman samma taxa. Hur hade detta exempel klarat vår svenska sexköpslagstiftning?

• Flickanx2

Hoppla;) Jag har aldrig fått massage men när man läser detta så kanske det är något man skulle prova.. ;)

128
  • Anonym (inte köpa)

Du kan ju alltid säga att du masserar könet/bröst gratis :) Bara klienten betalar för den normala massagen. På detta sätt så säljer du inte sexuella tjänster, du gör det gratis och det borde ju inte vara ett brott, eller?

Vill du runka av någon och denna någon vill bli avrunkad så är det ju lagligt.. Sen att han/hon betalar dig för att du ska massera axlarna är ju inet olagligt heller.

Om kunden köper tjänsten avrunkning så är det ju olagligt :) 

Svar på tråden Är det olagligt med happy endings?