• Anonym (arga mamman)

varför är alla utan barn såna uppfostringsexperter??!

jag blir så less. Jag har ett barn på 2år, och jag har en "kompis" som har både de ena å de andra att säga om våran uppfostran. Eller snarare, hur HON skulle ha gjort.  Hon anser att on kan ALLT eftersom hon fick en lillasyster när hon var 10 år, det gjorde henne till färdig förälder tydligen. Hon har klaomål på precis alla hon känenr som har barn, om allt dom gör fel (då pratar vi inte om onyttig mat eller sånt, utan över sovtider, sovrutiner, vad barnet kan förstå, hur mycket egentid föräldrarna får ta sej osv osv osv en bekant till oss fick 2 barn väldigt tätt, så nu i sommar har hon festat lite medans pappan varit hemma. Hon råkade festa 4 helger i rad. visst, inget att rekomendera kanske, MEN hon hde inte varit ut på 3 år och detta var dom ända gångerna hon gick ut, de råkade bara bli i rad helt enkelt. Då är hon övertygad om att denna person ångrar att hon skaffade barnen tätt.

även om någon skaffar fler barn kan hon säga "duger inte den dom har eller??"
    hennes kompis fick missfall, hon sade till mej "ja men vilken tur, så slipper jag lyssna på mer barnskrik när jag försöker prata i telefon med henne"

Om jag inte kan/vill följa med någonstans, säger hon på engång "men vaddå, har ungen ingen pappa som kan ta hand om henne elelr??" eeh, jo, men han är inte hemma, jag sa att han kunde sticka eftersom jag ä'r trött å bara ville ta en lugn kväll med en film, å han ville fiska med några kompisar, därför är han inte hemma.

hon tyckte jag skulle sätta henne på dagis en extra dag, för hon ville ha sällskap av mej å schoppa, men hon vill inte ha mitt barn med.

För HON vill inte ha barn än. nä tack, för de första har jag hört det 15455168 gånger, och jag bryr mej fortfarande inte för JAG VILL och min sambo vill, därför skaffar vi barn.
    Hon kan även sitta och säga till mej att om man skaffar barn så mister man så mycket, vi har ju all tid i världen, varför vill man låsa sej, man måste ju vara dum i huvudet osv osv. fast jag har barn!!!!

Hon klagar på föräldrar som lägger sina barn redan kl 19. För det är då för tidigt. Jag har då försökt förklarat för henne att vi lägger vårat barn kl 19, eftersom hon är trött och VILL lägga sej då, och hon sover sen till närmare 8 på morgonen, hon behöver alltså alla dom timmarna. men nej, de tar hon ändå inte. 

jag har nu sagt till henne att "den dag du skaffar egna barn, då kan du uppfostra dom som du vill, men du kanske ska läsa på lite innan, detta är mitt barn och jag gör det jag anser är bäst för henne" 

jag hoppas denna människa inte får barn. för hon anser att barn som är 2 år ska kunna sitta stilla och vara tysta undertiden man har besök (!!!!!) och dom får absolut inte stöka ner eller smutsa ner.

jag behövde bara klaga av mej!!!

jag ju också påpeka att jag inte umgås med denna person speciellt mycket längre...

hon anser också att barn som är skrikiga och bråkiga är bara dåligt uppfostrade, visa vem som bestämmer med hårda nyper, så komemr dom att uppföra sej. 

• Svar på tråden varför är alla utan barn såna uppfostringsexperter??!
  • Anonym

Ja själv hade jag då tröttnat för längesedan på att lyssna på henne. Ni har vitt skilda liv, vilket ofta händer när en har fått barn men inte den andra.
    Vissa människor ger inte energi utan bara tar. Spill inte ditt liv på såna.

• Anonym (arga mamman)

mmm, hon sa tillåmed åt mej en gång för ca 1 år asen att inte bli gravid igen, för jag behövde då inte ta dom tätt eftersom den första faktiskt var oplanerad.

När jag skulle berätta att jag var gravid igen så var jag faktiskt nervös, för jag visste helt ärligt inte om hon skulle bli glad eller säga nåt elakt.  

• Dripknot

Usch!

Med såna vänner behöver man sannerligen inga fiender. Lägg inte mer energi på henne. Sen kan hon stå där och trampa om nåt år o undra vart alla tog vägen.

Jag är också trött på alla barnlösa som är proffs på det som kallas verklighet för oss småbarnsföräldrar. Vad vet dom?

INTE ETT JÄVLA SKIT. ;D

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Jesper f

Jag undrar om inte det är precis samma avart,som dom som skaffar sig ett helt "fotbollslag" och inte ens kan hålla ordning på sig själva, och vart familjen än kommer ser det ut som en mindre tornade har dragit fram å alltid skrik, skrän, gråt och tandagnislan. Allt från ungar till morsa genomskitigt och trasiga kläder.

• Dripknot
    Jesper f skrev 2011-01-23 14:55:41 följande:
    Jag undrar om inte det är precis samma avart,som dom som skaffar sig ett helt "fotbollslag" och inte ens kan hålla ordning på sig själva, och vart familjen än kommer ser det ut som en mindre tornade har dragit fram å alltid skrik, skrän, gråt och tandagnislan. Allt från ungar till morsa genomskitigt och trasiga kläder.
    Ja det finns anledning att undra över sådana människor också. Nu handlade inte trådstarten om det. Den handlade om en barnlös föräldraexpert med tråkig attityd gentemot sina vänner. Ska vi hålla oss till det kanske?
    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Glass

Du har en kompis utan barn som är sån och då anser du att alla utan barn är det, eller hur tänkte du då du skrev rubriken?

Jag tror personligen att det finns de som anser att de är experter på barn oavsett de har barn eller inte har barn, men man får inte tro att alla är såna 

• Anonym (mmm)
    Glass skrev 2011-01-23 18:08:26 följande:
    Du har en kompis utan barn som är sån och då anser du att alla utan barn är det, eller hur tänkte du då du skrev rubriken?

Jag tror personligen att det finns de som anser att de är experter på barn oavsett de har barn eller inte har barn, men man får inte tro att alla är såna 
    eller hur! Tala om att dra alla över samma kam...

De flesta besserwisser experter jag träffat att själva föräldrar. De vet ALLT...
  • vinterblomma

Jag har inte barn och har aldrig påstått att jag är någon "uppfostringsexpert".  Och av ren självbevarelsedrift aktar jag mig noga att någonsin kommentera andras barn. Vet mycket väl att det är den största dödssynden av dom alla. (utom då de i min närhet som ser mig som en bra moster/barnvakt/vän och som litar på mig med deras barn. Där kan jag ha åsikter och komma undan med det)

Men allvarligt talat, din fd kompis verkar trist och en smula småkorkad. Varför ödsla energi på henne alls? Ignorera brukar fungera bäst.

Glad för det mesta!!!
  • lövet2

Din kompis har skaffat sig en massa teorier och har ännu inte blivit motbevisad. Trösta dig med att hon kanske blir lite mer ödmjuk när hon själv fått barn. Å andra sidan kanske hon inte blir det ...
    Personligen skulle jag inte umgås med en människa som beter sig som hon!

• justja

vet flera som är sånna ........ men jag var faktiskt lite elak då.....

eftersom jag hade ställt upp så mycket på personen i fråga innan så fick den personen som var en sån expert på barn sitta barnvakt....... o nej det var inte så lätt för henne och hon insåg själv att allt hon trodde inte stämde helt och hållet.

• fucktard

Alla som inte har barn?

Njaaa.
    Visst kan jag ha tankar och åsikter, som jag kan lufta i exempelvis ett forum, men jag skulle inte vilja påstå att jag pratar med mina vänner om deras sätt att uppfostra. Vi kan diskutera - men jag säger aldrig "Såhär ska du göra". Skulle aldrig falla mig in.

Såvida det inte anses fel att jag säger till min guddotter när hon gör något jag vet att hon inte får om inte föräldrarna ser eller det skulle kunna bli farligt?

• Anonym (arga mamman)

oj vad med svar!!

min "vän" ger sig inte i sina åsikter heller, hon HAR RÄTT enligt henne och även fast jag säger att alla barn är olika tex, så ger hon sej inte. tex om hon hör en unge skrika i en affär, då är det bortskämda snorungar som skulle behöva en örfil. typ. sen spelar det ingen roll att barnet är en 1 åring typ.

jag ber om ursäkt om någon tycker jag drar alla över smama kam, inte så jag menade, jag var bara så irriterad när jag skrev! klart jag träffar dom som inte anser sej vara experter också!!

hon ringde förut, mitt barnm skrek, hon undrade, jag citerar: "vad i helvete är de med din unge, kan hon inte hålla käften så du kan prata i telefonen??" då stod jag å gjorde middag, som blivit lite sen pga olika saker, och hon var hungrig och trött. 2 år. inte så konstigt att hon skrek med andra ord. jag svarade inte i telefonen först, men hon ringde typ 3 gånger så jag svarade ändå för de kanske var nåt viktigt. jag blir så ledsen bara. och inne på facebook får jag enligt henne inte skriva nåt om mitt barn "för de är ändå ingen som är intresserad av henne"

när hon frågade vad jag fått i julklapp lade hon till "men är de nå barnprylar behöver du inte nämna dom" jag blir så sårad bara, jag har försökt säga de till henne, men då svarar hon typ bara att hon har rätt till sin åsikt. men konstigt nog ska jag ställa upp å lyssna på hennes babbel om inredning, trots att hon vet att jag inte är ett dugg intresserad. 

• h8him
    Anonym (arga mamman) skrev 2011-01-23 21:30:00 följande:
    oj vad med svar!!

min "vän" ger sig inte i sina åsikter heller, hon HAR RÄTT enligt henne och även fast jag säger att alla barn är olika tex, så ger hon sej inte. tex om hon hör en unge skrika i en affär, då är det bortskämda snorungar som skulle behöva en örfil. typ. sen spelar det ingen roll att barnet är en 1 åring typ.

jag ber om ursäkt om någon tycker jag drar alla över smama kam, inte så jag menade, jag var bara så irriterad när jag skrev! klart jag träffar dom som inte anser sej vara experter också!!

hon ringde förut, mitt barnm skrek, hon undrade, jag citerar: "vad i helvete är de med din unge, kan hon inte hålla käften så du kan prata i telefonen??" då stod jag å gjorde middag, som blivit lite sen pga olika saker, och hon var hungrig och trött. 2 år. inte så konstigt att hon skrek med andra ord. jag svarade inte i telefonen först, men hon ringde typ 3 gånger så jag svarade ändå för de kanske var nåt viktigt. jag blir så ledsen bara. och inne på facebook får jag enligt henne inte skriva nåt om mitt barn "för de är ändå ingen som är intresserad av henne"

när hon frågade vad jag fått i julklapp lade hon till "men är de nå barnprylar behöver du inte nämna dom" jag blir så sårad bara, jag har försökt säga de till henne, men då svarar hon typ bara att hon har rätt till sin åsikt. men konstigt nog ska jag ställa upp å lyssna på hennes babbel om inredning, trots att hon vet att jag inte är ett dugg intresserad. 
    Ts, du verkar inte tycka så mycket om denna "vän". Varför fortsätter du umgås och prata med henne?
  • Anonym (arga mamman)
    h8him skrev 2011-01-23 21:38:03 följande:
    Ts, du verkar inte tycka så mycket om denna "vän". Varför fortsätter du umgås och prata med henne?
    därför att jag vågar inte bryta med henne, andra har gjort det och jag vet hur hon har pratat skit med dom och på allvar ställt till problem för dom, och jag vet att hon skulle göra samma sak med mej. dessutom vet hon saker om mej, som jag då vet att hon skulle berätta för ansdra, då hon gjort så förut. Så jag vågar faktiskt inte..!!!
  • justja
    fucktard skrev 2011-01-23 20:20:05 följande:
    Alla som inte har barn?

Njaaa.
    Visst kan jag ha tankar och åsikter, som jag kan lufta i exempelvis ett forum, men jag skulle inte vilja påstå att jag pratar med mina vänner om deras sätt att uppfostra. Vi kan diskutera - men jag säger aldrig "Såhär ska du göra". Skulle aldrig falla mig in.

Såvida det inte anses fel att jag säger till min guddotter när hon gör något jag vet att hon inte får om inte föräldrarna ser eller det skulle kunna bli farligt?
    det anses verkligen inte fel att säga till sin guddotter om hon gör nåt hon inte får.... sånt uppskattas av mig iallafall... på så sett kan barnet förstå att det inte bara är mamma och pappa som säger så....

men sånna som vet ALLT för att dom kolla på tv och där efter är experter är ganska jobbiga.... :S
  • Anonym (Ränder)

Tyvärr går ränderna aldrig ur. Min syster var likadan innan hon fick barn. Jag trodde hon skulle förändras efter att hon fått barn men hon är ännu värre besserwisser nu. Hon saknar självinsikt och tycker att hon är den perfekta mamman. Hon ser inte sina egna fel bara andras.

• justja
    Anonym (Ränder) skrev 2011-01-23 22:44:51 följande:
    Tyvärr går ränderna aldrig ur. Min syster var likadan innan hon fick barn. Jag trodde hon skulle förändras efter att hon fått barn men hon är ännu värre besserwisser nu. Hon saknar självinsikt och tycker att hon är den perfekta mamman. Hon ser inte sina egna fel bara andras.
    sånt är trist... blir så anstängt då...

tror alla mammor har brister jag vet att jag har mina .
  • Skogsflickan

Kan du inte bara be din vän fara dit solen aldrig skiner? Där skulle hon platsa perfekt!

Det du tycker om mina åsikter torkar jag röven med...
Svar på tråden varför är alla utan barn såna uppfostringsexperter??!