• Loa74

Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......

Hej!Glad

Jag fick för ett år sedan reda på att jag endast kan få barn genom äggdonation. Vilket kom som en stor chock, som jag nu har bearbetat. Min gynekolog är precis i "görningen" att skriva remiss till Huddinge, det enda vi väntar på är min killes provsvar om hur fantastiskaFlört hans spermier är, eller inte är... innan hon kan skriva remissen.
    Jag har läst runt lite i olika trådar och jag undrar om någon nyligen varit på Huddinge och vet hur lång väntetid det är just nu. På deras hemsida står det 1½år. Det känns så otroligt länge......Speciellt när jag börjar bli till åren, har precis fyllt 37år.
    Hoppas någon vänlig själ härinne har tid och lust att svara!
    Tack!

• Svar på tråden Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......
  • Loa74

Tack Nidra för svaret!!!
    E det verkligen så att man kan få behandlingen betald av försäkringskassan?! Trodde man var tvungen att betala privat utomlands. Det e ju helt galet att det e så lång väntetid i Sverige, men det e väl inte så många som vet att man kan donera ägg här hemma, därför blir ju efterfrågan större än "utbudet"
    Tack än en gång!Glad 

• Loa74

Alfonspalfons, måste få fråga, står du i kö här i Stockholm? I så fall, när dom fått remissen, tar det långt tid tills man blir kallad till ett första besök? jag vet att det är lång kö...tyvärr

• Loa74

Estra, du får ursäkta om jag e lite trögSkäms, jag skriver här för första gången idag....
    Jag har som sagt nästintill obefintliga äggreserver, trots att jag har mens regelbundet, måste bara fråga om du vet vem som "godkänner" att jag är berättigad till äggdonation, är det min gynekolog eller Huddinges fertilitetsklinik? Du gjorde alltså äggdonation här i Sverige?

Kram 

• Loa74

Tack snälla Estra för svaren! Å grattis till dig/er i efterskottGlad

• Loa74
    NinaCamilla skrev 2011-01-25 09:27:52 följande:
    Hej Loa,
    Vi fick precis bekräftelse för väntelista i Huddinge. Det står att kö är nuvarande 1-2 år och cirka 8-10 månader om man har en egen donator. Tydligen kan man nte tillämpa vårdgaranti här dvs. 3 månaders regel. De kan erbjuda endast en behandling pga.brist på donatorer. Kvinnan får inte ha fyllt 40 år vid något behandlingstillfälle. För min egen del har är jag 39 år gammal och kommer aldrig hinna till Huddinge.

Estra, vet du någon som har fått ersättning från F-kassan? Tanken slog mig att dom skriver ju att vårdgarantin gäller inte. Då kan de hävda att 1-2 år är rimlig tid att vänta. Ava Åbo tar 7400 EUR per behandling samt 1000 EUR för nerfrysning.
    Hej NinaCamilla!

Va tråkigt att du inte kan få hjälp här hemma...att åldern ska sätta stopp för det. Jag kan förstå om man e 60år men kom igen 39 el 40 e ju ingen ålder. Funderar ni att åka utomlands istället?

Ringde till Huddinge idag för att vi har fortfarande inte fått svar på min killes spermieprov som han lämnade den 18dec!!! Dom har inte ringt tillbaka än....Sen ringde jag även till fertilitetskliniken och frågade hur lång tid det tar innan man blir kallad. Hon sa minst 1-1½år innan man ens blir kallad!! Man blir ju helt knäckt Rynkar på näsan 
    Nu när man börjar bli äldre (jag e 37år) så har man ju inte så mkt spelrum och vänta på och sköterskan sa att man får ju inte förtur även om man är äldre. Usch! Känns inge kul. Det e ju bara och bege sig utomlands om man vill ha barn inom rimlig tid. 

Livet e inte lätt alla gånger.... 
  • Loa74
    Hjärtefröjd skrev 2011-01-25 09:44:31 följande:
    I mina papper för IVF från Huddinge stod det också att vårdgarantin inte gällde (även min läkare sa att så var fallet). När jag sedan ringde Vårdgarantikansliet så visade der sig att vårdgarantin visst gällde och jag fick tid i Linköping några veckor senare.

Så ring Vårdgarantikansliet ock dubbelkolla vad som gäller vid äggdonation!
    Hej Hjärtafröjd!

Hur länge fick du vänta innan du fick svar från Huddinge? Och innan du tog kontakt med Linköping? Man kan ju undra varför dom inte kan skicka över lite ägg från landsting som har lite till övers om nu kön är så lång i SthlmFlört 
    Kul för er om ni nu får hjälp!! 
  • Loa74
    Jegs skrev 2011-01-31 23:08:57 följande:
    Hej,
    Har inte riktigt kommit så långt som till ÄD, hoppas på att få chans till IVF en gång iaf, trots uselt AMH-värde...

Kan dock inte låta bli att fundera på ÄD och dessa långa köer... Vad beror köerna på? Hinner läkarna inte med eller finns det för få donatorer?

För tre veckor sedan så hade jag i princip inte hört talats om ÄD, vet tjejer/kvinnor i Sverige om att man kan donera? Borde det inte ordnas någon marknadsföring i frågan om köerna beror på få donatorer? Både min syster och en vän som jag har hunnit prata med sa spontant att de skulle kunna donera, i första hand till mig... men det verkar man inte få göra... sedan är min syster 42 år och min kompis har diabets, så det är kanske kört för dem iaf...

Som sagt jag är ny i frågan och tanken, kanske finns marknadsföring som gått mig förbi... ???

// Jegs 
    Hej Jegs!

Köerna här i Stockholm, beror på att de är få som donerar ägg, så det är brist på donatorer, vilket gör att köerna är långa. Läkare finns det nog gott om, men det är just äggen......sorgligt för oss som verkligen behöver för att ens ha en chans att genomgå en graviditet.

Svar på tråden Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......