• Loa74

Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......

Hej!Glad

Jag fick för ett år sedan reda på att jag endast kan få barn genom äggdonation. Vilket kom som en stor chock, som jag nu har bearbetat. Min gynekolog är precis i "görningen" att skriva remiss till Huddinge, det enda vi väntar på är min killes provsvar om hur fantastiskaFlört hans spermier är, eller inte är... innan hon kan skriva remissen.
    Jag har läst runt lite i olika trådar och jag undrar om någon nyligen varit på Huddinge och vet hur lång väntetid det är just nu. På deras hemsida står det 1½år. Det känns så otroligt länge......Speciellt när jag börjar bli till åren, har precis fyllt 37år.
    Hoppas någon vänlig själ härinne har tid och lust att svara!
    Tack!

• Svar på tråden Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......
  • Nidra

Hej!

Jag skulle råda dig att ställa dig i kö i Sverige (Huddinge) så att du enligt din journal är berättigad till äggdonation. Sedan tycker jag att du åker utomlands och får behandlingen gjord utan lång väntetid (högst några månader), du får behandlingen betald av försäkringskassan eftersom du har rätt till behandlingen i Sverige. Dessutom tycker jag att vården/behandlingen på utländska kliniker är mycket bättre än vad den är i Sverige. Tyvärr ligger Sverige LÅNGT efter när det gäller äggdonationsbehandlingar eftersom det är relativt nytt här och donatorerna är få.

Lycka till!

• alfonspalfons

Hej!

Detta var "intressant" läsning... Så man kan få sin ÄD betald av f-kassan om man gör den utomlands om man står i kö i Sverige? Har jag fattat rätt? Hur det är det då om man gör ÄD i Sverige som inte lyckats...och man vill gå vidare och testa utomlands. Kan man få det betalt med? Jag står i ÄD-kö i Sverige för tillfället... Har stått i kö i ca 9 månader nu.

• Loa74

Tack Nidra för svaret!!!
    E det verkligen så att man kan få behandlingen betald av försäkringskassan?! Trodde man var tvungen att betala privat utomlands. Det e ju helt galet att det e så lång väntetid i Sverige, men det e väl inte så många som vet att man kan donera ägg här hemma, därför blir ju efterfrågan större än "utbudet"
    Tack än en gång!Glad 

• Loa74

Alfonspalfons, måste få fråga, står du i kö här i Stockholm? I så fall, när dom fått remissen, tar det långt tid tills man blir kallad till ett första besök? jag vet att det är lång kö...tyvärr

• plupp06
    Loa74 skrev 2011-01-23 16:59:05 följande:
    Alfonspalfons, måste få fråga, står du i kö här i Stockholm? I så fall, när dom fått remissen, tar det långt tid tills man blir kallad till ett första besök? jag vet att det är lång kö...tyvärr

Jag stod i kö i Stockholm, vi blev kallade efter ca 1,5 år efter remissen skickats till Huddinge, sedan fick vi göra behandlingen några månader senare.

Japp, det stämmer som andra skrivit i tråden att du kan få din ÄD bekostad utomlands, detta under förutsättning att du är berättigad att få göra ÄD i Sverige. Finns blanketter på försäkringskassans hemsida att skriva ut, tror de heter vård utomland eller något liknande. Ersättningen betalas ut i efterhand. 

Kram och lycka till!

• plupp06

Glömde visst säga att när jag gjorde ÄD så var köerna längre än vad de är i dagsläget. Har hört att det numera tar ca 1 år totalt innan behandling kan göras.

• Loa74

Estra, du får ursäkta om jag e lite trögSkäms, jag skriver här för första gången idag....
    Jag har som sagt nästintill obefintliga äggreserver, trots att jag har mens regelbundet, måste bara fråga om du vet vem som "godkänner" att jag är berättigad till äggdonation, är det min gynekolog eller Huddinges fertilitetsklinik? Du gjorde alltså äggdonation här i Sverige?

Kram 

• plupp06
    Loa74 skrev 2011-01-23 17:51:21 följande:
    Estra, du får ursäkta om jag e lite trögSkäms, jag skriver här för första gången idag....
    Jag har som sagt nästintill obefintliga äggreserver, trots att jag har mens regelbundet, måste bara fråga om du vet vem som "godkänner" att jag är berättigad till äggdonation, är det min gynekolog eller Huddinges fertilitetsklinik? Du gjorde alltså äggdonation här i Sverige?

Kram 
    Vågar inte svara på det exakt vem som godkänner att du är berättigad, jag skulle slå en pling till försäkringskassan eller Huddinge och höra med dem om jag var du, de borde ju kunna svara på det. Men eftersom du inte fyllt 39 samt har obefintlig äggstocksreserv så kan man ju förmoda att du uppfyller kriterierna för ÄD här i Sverige.

På huddinge har man rätt till 3 försök, så du borde kunna göra 3 försök utomlands och få ersättning för dessa. Men förhoppningsvis så ska du inte behöva göra 3 försök utan bli gravid på det första!

Jag gjorde behandlingen i Sverige, funderade på om vi skulle åka till ex Åbo men i samma veva blev vi kallade till nybesök och då struntade vi i det.
  • Loa74

Tack snälla Estra för svaren! Å grattis till dig/er i efterskottGlad

• NinaCamilla

Hej Loa,
    Vi fick precis bekräftelse för väntelista i Huddinge. Det står att kö är nuvarande 1-2 år och cirka 8-10 månader om man har en egen donator. Tydligen kan man nte tillämpa vårdgaranti här dvs. 3 månaders regel. De kan erbjuda endast en behandling pga.brist på donatorer. Kvinnan får inte ha fyllt 40 år vid något behandlingstillfälle. För min egen del har är jag 39 år gammal och kommer aldrig hinna till Huddinge.

Estra, vet du någon som har fått ersättning från F-kassan? Tanken slog mig att dom skriver ju att vårdgarantin gäller inte. Då kan de hävda att 1-2 år är rimlig tid att vänta. Ava Åbo tar 7400 EUR per behandling samt 1000 EUR för nerfrysning.

Svar på tråden Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......