• plupp06

Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......

Loa74 skrev 2011-01-23 16:59:05 följande:
    Alfonspalfons, måste få fråga, står du i kö här i Stockholm? I så fall, när dom fått remissen, tar det långt tid tills man blir kallad till ett första besök? jag vet att det är lång kö...tyvärr

Jag stod i kö i Stockholm, vi blev kallade efter ca 1,5 år efter remissen skickats till Huddinge, sedan fick vi göra behandlingen några månader senare.

Japp, det stämmer som andra skrivit i tråden att du kan få din ÄD bekostad utomlands, detta under förutsättning att du är berättigad att få göra ÄD i Sverige. Finns blanketter på försäkringskassans hemsida att skriva ut, tror de heter vård utomland eller något liknande. Ersättningen betalas ut i efterhand. 

Kram och lycka till!

• plupp06

Glömde visst säga att när jag gjorde ÄD så var köerna längre än vad de är i dagsläget. Har hört att det numera tar ca 1 år totalt innan behandling kan göras.

• plupp06
    Loa74 skrev 2011-01-23 17:51:21 följande:
    Estra, du får ursäkta om jag e lite trögSkäms, jag skriver här för första gången idag....
    Jag har som sagt nästintill obefintliga äggreserver, trots att jag har mens regelbundet, måste bara fråga om du vet vem som "godkänner" att jag är berättigad till äggdonation, är det min gynekolog eller Huddinges fertilitetsklinik? Du gjorde alltså äggdonation här i Sverige?

Kram 
    Vågar inte svara på det exakt vem som godkänner att du är berättigad, jag skulle slå en pling till försäkringskassan eller Huddinge och höra med dem om jag var du, de borde ju kunna svara på det. Men eftersom du inte fyllt 39 samt har obefintlig äggstocksreserv så kan man ju förmoda att du uppfyller kriterierna för ÄD här i Sverige.

På huddinge har man rätt till 3 försök, så du borde kunna göra 3 försök utomlands och få ersättning för dessa. Men förhoppningsvis så ska du inte behöva göra 3 försök utan bli gravid på det första!

Jag gjorde behandlingen i Sverige, funderade på om vi skulle åka till ex Åbo men i samma veva blev vi kallade till nybesök och då struntade vi i det.
  • plupp06
    NinaCamilla skrev 2011-01-25 09:27:52 följande:
    Estra, vet du någon som har fått ersättning från F-kassan? Tanken slog mig att dom skriver ju att vårdgarantin gäller inte. Då kan de hävda att 1-2 år är rimlig tid att vänta. Ava Åbo tar 7400 EUR per behandling samt 1000 EUR för nerfrysning.
    Jag har haft kontakt med en tjej som fått ersättning från försäkringskassan för äggdonationsbehandling utomlands. Har för mig att hon motiverade det hela med något i stil att att hon inte ville vänta flera år på behandling och beslutet gick igenom. Detta var några år sedan så jag vet inte om försäkringskassan bedöming har ändrats på något vis. Man kan få ersättning för själva behandlingen, flygresor och boende får bekostas ur egen ficka.

Tråkigt att du inte hinner komma fram i tid på huddinge Rynkar på näsan Ska du söka ersättning för ÄD utomlands så får nog inte heller ha fyllt 40 år för att vara berättigad?
  • plupp06
    Hjärtefröjd skrev 2011-01-25 09:44:31 följande:
    I mina papper för IVF från Huddinge stod det också att vårdgarantin inte gällde (även min läkare sa att så var fallet). När jag sedan ringde Vårdgarantikansliet så visade der sig att vårdgarantin visst gällde och jag fick tid i Linköping några veckor senare.

Så ring Vårdgarantikansliet ock dubbelkolla vad som gäller vid äggdonation!
    Vad knäppt att de skriver att vårdgarantin inte gäller vid IVF när det faktiskt gör det, visst har reglerna ändrats för detta nyligen?

Kan däremot inte tänka mig att det skulle gälla vid ÄD, finns ju inga privata kliniker som utför ÄD i Sverige som patienter kan slussas till. Men håller med, det skadar ju inte att ringa till vårdgarantikansliet och höra efter. De kanske även har koll på vad som gäller med ersättning för behandling utomlands?!!
Svar på tråden Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......