Jegs skrev 2011-01-31 23:08:57 följande:
Hej,
Har inte riktigt kommit så långt som till ÄD, hoppas på att få chans till IVF en gång iaf, trots uselt AMH-värde...
Kan dock inte låta bli att fundera på ÄD och dessa långa köer... Vad beror köerna på? Hinner läkarna inte med eller finns det för få donatorer?
För tre veckor sedan så hade jag i princip inte hört talats om ÄD, vet tjejer/kvinnor i Sverige om att man kan donera? Borde det inte ordnas någon marknadsföring i frågan om köerna beror på få donatorer? Både min syster och en vän som jag har hunnit prata med sa spontant att de skulle kunna donera, i första hand till mig... men det verkar man inte få göra... sedan är min syster 42 år och min kompis har diabets, så det är kanske kört för dem iaf...
Som sagt jag är ny i frågan och tanken, kanske finns marknadsföring som gått mig förbi... ???
// Jegs
Jag hörde från AVA clinic i Åbo att eftersom de är privata, får de också marknadsföra sig själva. Jag har aldrig sett något sånt i Sverige. Jag tror att eftersom de inte kan marknadsföra, får de få donator. Samtidigt är det förbjudet att privata kliniker erbjuder ÄD. Då har vi bara Huddinge i hela Stockholms län och de måste ta alla par som har problem. 15%-20% av alla par behöver hjälp med detta. Konstigt att det släpps inte utan måste vara så svårt att hitta och få hjälp.
Läkaren i AVA sa också att de gör undersökningar om donators släk samt sjukdomshistorik. Man får inte äta några mediciner regelbundet samt har ärfliga sjukdomar etc.