• Hjärtefröjd

Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......

NinaCamilla skrev 2011-01-25 09:27:52 följande:
    Hej Loa,
    Vi fick precis bekräftelse för väntelista i Huddinge. Det står att kö är nuvarande 1-2 år och cirka 8-10 månader om man har en egen donator. Tydligen kan man nte tillämpa vårdgaranti här dvs. 3 månaders regel. De kan erbjuda endast en behandling pga.brist på donatorer. Kvinnan får inte ha fyllt 40 år vid något behandlingstillfälle. För min egen del har är jag 39 år gammal och kommer aldrig hinna till Huddinge.

Estra, vet du någon som har fått ersättning från F-kassan? Tanken slog mig att dom skriver ju att vårdgarantin gäller inte. Då kan de hävda att 1-2 år är rimlig tid att vänta. Ava Åbo tar 7400 EUR per behandling samt 1000 EUR för nerfrysning.
    I mina papper för IVF från Huddinge stod det också att vårdgarantin inte gällde (även min läkare sa att så var fallet). När jag sedan ringde Vårdgarantikansliet så visade der sig att vårdgarantin visst gällde och jag fick tid i Linköping några veckor senare.

Så ring Vårdgarantikansliet ock dubbelkolla vad som gäller vid äggdonation!
  • Hjärtefröjd
    plupp06 skrev 2011-01-25 09:54:54 följande:
    Vad knäppt att de skriver att vårdgarantin inte gäller vid IVF när det faktiskt gör det, visst har reglerna ändrats för detta nyligen?

Kan däremot inte tänka mig att det skulle gälla vid ÄD, finns ju inga privata kliniker som utför ÄD i Sverige som patienter kan slussas till. Men håller med, det skadar ju inte att ringa till vårdgarantikansliet och höra efter. De kanske även har koll på vad som gäller med ersättning för behandling utomlands?!!
    Reglerna för IVF och vårdgarantin ändrades 1 juli 2010, då vårdgarantin skrevs in i hälso- och sjukvårdslagen.

Enligt den nya lagen är det ganska få saker som inte omfattas att garantin. I istan över undantag finns inte äggdonation med.

Fråga på Vårdguiden: Finns det undantag?

Svar: Praktiskt taget alla medicinskt motiverade besök och behandlingar omfattas av garantin. De undantag som gäller är:
    Utredning förutom neuropsykiatriska utredningar, dyslexiutredningar och minnesutredningar Samordning Funktionell kompensation. (Det vill säga utprovning och tillhandahållande av hjälpmedel. Undantaget är endast utprovning av hörapparat som ingår i vårdgarantin.) Information och undervisning Administrativ handläggning
    Läs mer här: www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Vardgaranti/Fragor-och-svar-om-vardgaranti/&sa=3862

Tyvärr vet jag inget om ersättning för behandling utomlands...
  • Hjärtefröjd
    Loa74 skrev 2011-01-25 16:41:17 följande:
    Hej Hjärtafröjd!

Hur länge fick du vänta innan du fick svar från Huddinge? Och innan du tog kontakt med Linköping? Man kan ju undra varför dom inte kan skicka över lite ägg från landsting som har lite till övers om nu kön är så lång i SthlmFlört 
    Kul för er om ni nu får hjälp!! 
    Nu handlade det ju om IVF i mitt fall och inte om äggdonation, men jag ringde Vårdgarantikansliet tre veckor efter min remiss skickats till Huddinge och blev då erbjuden att stå i Linköpingskön istället för i Huddingekön. Efter två veckor fick vi sedan en tid för infosamtal i Linköping.

Nu blir det ju lite annolunda vid äggdonation eftersom det görs på så få ställen i Sverige. Men som jag fattat det har man rätt att få hjälp utomlands om inte något landsting i Sverige kan erbjuda vård inom 3 månader.

Någon som pratat med Vårdgarantikansliet om vad som gäller vid äggdonation?
  • Hjärtefröjd
    Flisan86 skrev 2011-01-25 17:42:42 följande:
    Här kommer jag, äd-forumets kill-joy, med info. Äggdonation omfattas inte av vårdgarantin. (källa) Det är lång kö överallt. Huddinge har nog kortast kö av alla sjukhusen när det gäller ÄD i alla fall.
    Fast enligt Huddinge så omfattas ju inte IVF heller av vårdgarantin, och det gör det ju...

Nåja, jag litar ju på att Flisan 86 har koll... men jag tycker det är märkligt om det inte omfattas från 1 juli 2010, då undantagen är extremt få och nämns i inlägg #14.
Svar på tråden Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......