• Jegs

Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......

Hej,
    Har inte riktigt kommit så långt som till ÄD, hoppas på att få chans till IVF en gång iaf, trots uselt AMH-värde...

Kan dock inte låta bli att fundera på ÄD och dessa långa köer... Vad beror köerna på? Hinner läkarna inte med eller finns det för få donatorer?

För tre veckor sedan så hade jag i princip inte hört talats om ÄD, vet tjejer/kvinnor i Sverige om att man kan donera? Borde det inte ordnas någon marknadsföring i frågan om köerna beror på få donatorer? Både min syster och en vän som jag har hunnit prata med sa spontant att de skulle kunna donera, i första hand till mig... men det verkar man inte få göra... sedan är min syster 42 år och min kompis har diabets, så det är kanske kört för dem iaf...

Som sagt jag är ny i frågan och tanken, kanske finns marknadsföring som gått mig förbi... ???

// Jegs 

• Jegs

Hej och tack för svar!

Mitt förslag är att "Någon" får trycka på politiken så att även privata kliniker får göra ÄD och sedan får "någon" skriva ihop ett bra "marknadsföring-mail" "Sverige behöver Äggdonatorer" "Är du en frisk kvinna i dina bästa år" och skicka till alla i sin mailbox/facebook även med uppmaningen att de ska skicka det vidare, så kanske fler strömmar till... 

// Jegs 

• Jegs
    NinaCamilla skrev 2011-02-02 08:21:16 följande:
    Jätte bra förslag! Det finns en namnsamling nånstans här på familjeliv.

Min kompis hade velat hjälpa mig med korsdonation men när hon fick veta att hon måste lämna sina personuppgifter, backade hon. För henne var det endast en cell, en ägg och ingenting annat och hon jämförde det med att donera nån annan organ. Synd att man har lagstadgat att barnet har rättighet att veta. Jag känner att jag kommer bära barnet, är alltså mamma till barnet. Säkert finns det något gott att donator register finns, men jag inte kan säga nu vad skulle det vara. Både donator och mottagaren vet inte vem den andra är. ..hmmh
    Jag tycker nog att det är rätt att barnet kan få chans att veta vem donatorn är, jag tror att alla som föds via donator förr eller senare funderar... och skulle man inte få veta kan nog funderingen gå över till man inte mår bra... Sedan om jag skulle välja ÄD, så ser jag det som viktigt att barnet få veta på det natruligt sätt... Kanske ha barnböker om ämnet och att man pratar om det... Inte att vi när ungen är typ 15 år berättar från ingenstans...
    Jag och min sambo såg filmen Easy A för en tid sedan och där var det några scener hur familjen hanskades med att sonen var adopterad, vet inte hur jag ska återberätta på ett bra sätt, men det var lite roligt och framför allt en skön stämning... Hittade bara en kort länk 
    ">

Kanske inte riktigt samma sak med ÄD, men iaf...  
Svar på tråden Väntetid för äggdonation i Stockholm? Hjälp......