Ska man hålla ihop kärnfamiljen till varje pris?
Motivera ditt svar...
Motivera ditt svar...
Nej, självklart inte. Däremot skulle många kunna vänta lite längre med att ge upp ...
Den jag får barn med tänker, jag kämpa med näbbar och klor, för att det ska fungera.
Jag tror verkligen på kärnfamiljen, men det krävs att båda tror på den och inte bara den ena.
Jag tycker att man gifter sig för snabbt idag och skiljer sig för lätt.
Det är synd!
Nej det tycker jag inte
Förekommer det tex våld i familjen så far barnen väldigt illa och då tycker jag att man ska separera. Sen kan det vara svårt för kvinnan (om det är hon som misshandlas) att lämna mannen, hon kan behöva mycket stöd och hjälp utifrån. Men jag tycker absolut inte man ska stanna "för barnens skull" i en sån situation,
Däremot så tycker jag inte att man ska ge upp ett förhållande för att man inte längre är nykär och så. Att få ett förhållande att funka innebär ju lite jobb och det får vara lite "vardag" så att säga. Men är man jätte olycklig så mår ju inte barnen bra av det.
Så summa sumarum, har man barn så tycker jag man ska utgå ifrån va de mår bäst av. Klart barn helst vill att deras föräldrar bor ihop, men inte till varje pris!
Intressanta synpunkter. Jag tror också att folk är lite väl snabba på att gifta sig/skaffa barn och skilja sig. Och skaffa nya osv. Samtidigt tror jag många lever i en kärnfamilj de egentligen inte alls mår bra av att leva i, bara för att det ska vara så helt enkelt... Och det mår ju ingen bra av.
Nej. Jag tror inte på kärnfamiljen, faktiskt, trots att jag lever i en för tillfället.
Absolut inte. Däremot tror jag inte att man ska förvänta sig att allt är rosa skimmer och förälskelse hela tiden, och skilja sig så fort det är lite motigt. Om man har flyttat ihop efter moget övervägande så får man väl tänka länge och väl innan man skiljer sig också - och försöka hitta en lösning som är så bra som möjligt för både vuxna och barn.
Men om det gäller våld eller missbruk så BÖR man nog upplösa kärnfamiljen så fort man kan, om inte annat för att skydda ev inblandade barn.
Nej absolut inte!
Men jag tycker att det känns som att många idag "ger upp" för fort . Man får barn och då blir det lite jobbigt och då ska man skiljas och så börjar man om...har man barn med 3-4 olika partners kanske man ska börja tänka efter lite?
Man måste hela tiden jobba på sin relation för att få den att fungera, inte är det lätt alla gånger inte.
Men att hålla ihop till varje pris är inte rimligt!