• Ziitoo

4 månaders som får välling

Min dotter bidde 4 månader den 21 januari och vi har börjat introducera majsvälling till henne. Blandat hälften ersättning hälften välling några omgångar och så igårkväll fick hon en full flaska majsvälling. Nu skiter hon lite mer än innan, då lite löst och ljust, grynigt bajs. Ska jag ta det som att hon inte tål majsvällingen och backa lite?

Vet att man egentligen inte ska ge fören vid 6 månader men finns från 4 månader i Finland och i Sverige med andra märken.

Hon får Nestles.

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Svar på tråden 4 månaders som får välling
  • Queenie70

Finns det nån särskild orsak till att du bortser ifrån rekomendationerna?

• Ziitoo
    Queenie70 skrev 2011-01-23 21:39:23 följande:
    Finns det nån särskild orsak till att du bortser ifrån rekomendationerna?
    Det är bara rekommendationer. Anledning: WHO tycker man ska helamma i 6 månader! Det råder amningshysteri!
  • Queenie70
    Ziitoo skrev 2011-01-23 21:40:49 följande:
    Det är bara rekommendationer. Anledning: WHO tycker man ska helamma i 6 månader! Det råder amningshysteri!

Återigen...finns det nån anledning till att ni frångår rekomendationerna?
    Vore det inte lämpligare med ersättning istället för välling om du inte vill amma?
  • johanna 77

hej
    Förmodar att du vill att hon skall bli mättare.... eller??? och vill börja ge henne lite fastare föda....

När våran lilla var 4 månader hade jag i lite grötpulver i ersättningen för att göra det matigare...  (då har jag tagit gröt som är till 4 månaders... )  - Det finns väl kanske en anledning till varför de rekomenderar det från en viss older... tror det är för att det kan vara kännsligt för magen.  Kan ju var dummt att köra ngt som kan förstöra magen på henne....

Lycka till

• Smultronbaby
    Ziitoo skrev 2011-01-23 21:40:49 följande:
    Håller med dig, och det var just rekommendationer  !!

Om dottern inte har ont i magen eller verkar få utslag eller dyl tror jag nog inte du behöver oroa dig.

Vi gav våran tjej gröt från det hon var 3 månader, inga större problem med magen och majsvälling ska ju vara mildare mot magen så kör på du  
    Emil 030128 & Molly 100728
  • Hanna36
    http://www.semperbarnmat.se/semper-svarar/mitt-barn-blir-inte-matt-kan-jag-ga-over-till-valling-for-aldre-barn-tidigare-an-vad-d
    Fråga: 

Mitt barn blir inte mätt. Kan jag gå över till välling för äldre barn tidigare än vad det står på paketet?

Answer: 

Åldersrekommendationerna för vällingen är anpassade efter barnets näringsbehov och utveckling som ju förändras efter hand som månaderna går. Därför skiljer näringsinnehållet och sammansättningen mellan olika produkter. En skillnad är t ex att fiberhalten är högre i välling för äldre barn. Det kan hända att barnets mage inte är mogen för den högre fiberhalten eller att barnet genom sin övriga mat äter relativt mycket fibrer. Använd därför inte välling från en viss ålder förrän ditt barn är så gammalt, utan att rådgöra med BVC.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Ziitoo
    Queenie70 skrev 2011-01-23 21:43:35 följande:
    Återigen...finns det nån anledning till att ni frångår rekomendationerna?
    Vore det inte lämpligare med ersättning istället för välling om du inte vill amma?
    Hon har fått ersättning från födseln och varför jag inte vill amma hör inte hit. Och jag bad aldrig om att någon skulle sätta mig på plats och fråga om rekommendationer hit och dit!
    johanna 77 skrev 2011-01-23 21:46:14 följande:
    hej
    Förmodar att du vill att hon skall bli mättare.... eller??? och vill börja ge henne lite fastare föda....

När våran lilla var 4 månader hade jag i lite grötpulver i ersättningen för att göra det matigare...  (då har jag tagit gröt som är till 4 månaders... )  - Det finns väl kanske en anledning till varför de rekomenderar det från en viss older... tror det är för att det kan vara kännsligt för magen.  Kan ju var dummt att köra ngt som kan förstöra magen på henne....

Lycka till
    Yes, precis det. Fröken Bubbah(som hon har som som smeknamn) vill nämligen typ äta jämt. Men hur blandade du i grötpulver i ersättningen? Blir det inte tjockt då?

Välling finns från 4 månader i Finland, både i Nestle och Semper men inte i Sverige just pga WHO. Så känsligt är det kanske men ändå inte...
    Smultronbaby skrev 2011-01-23 21:47:05 följande:
    Håller med dig, och det var just rekommendationer  !!

Om dottern inte har ont i magen eller verkar få utslag eller dyl tror jag nog inte du behöver oroa dig.

Vi gav våran tjej gröt från det hon var 3 månader, inga större problem med magen och majsvälling ska ju vara mildare mot magen så kör på du  
    Precis!! =) Tack för uppbackning!!

Hon verkar inte ha ont i magen, bara skita lite löst men är ju en omställning också så kanske inte bör oroa mig?

Har provat gröt innan hon blev 4 månader, var nog 3½ men dög inte, hon bara hulka ;) Ska prova gröt igen nästa helg tror jag.
    Majsvälling ska ju just vara milt, därför vi kör på det. Och det mättar ju mer.
  • Queenie70
    Ziitoo skrev 2011-01-23 21:51:59 följande:
    Hon har fått ersättning från födseln och varför jag inte vill amma hör inte hit. Och jag bad aldrig om att någon skulle sätta mig på plats och fråga om rekommendationer hit och dit!
    johanna 77 skrev 2011-01-23 21:46:14 följande:
    hej

Lycka till
    Yes, precis det. Fröken Bubbah(som hon har som som smeknamn) vill nämligen typ äta jämt. Men hur blandade du i grötpulver i ersättningen? Blir det inte tjockt då?

Välling finns från 4 månader i Finland, både i Nestle och Semper men inte i Sverige just pga WHO. Så känsligt är det kanske men ändå inte...Precis!! =) Tack för uppbackning!!

Hon verkar inte ha ont i magen, bara skita lite löst men är ju en omställning också så kanske inte bör oroa mig?

Har provat gröt innan hon blev 4 månader, var nog 3½ men dög inte, hon bara hulka ;) Ska prova gröt igen nästa helg tror jag.
    Majsvälling ska ju just vara milt, därför vi kör på det. Och det mättar ju mer.
    Om det inte vore kväll skulle jag nu fråga om du vaknat på fel sida? Jag har inte frågat varför du inte ammar och har ingen åsikt i frågan. Det jag undrade över var om det fanns nån särskild orsak till att du gått emot rekomendationerna att ge ersättning vid den åldern och istället valt att ge välling? Det var en fråga helt utan värderingar.
  • Ziitoo
    Queenie70 skrev 2011-01-23 21:57:47 följande:
    Om det inte vore kväll skulle jag nu fråga om du vaknat på fel sida? Jag har inte frågat varför du inte ammar och har ingen åsikt i frågan. Det jag undrade över var om det fanns nån särskild orsak till att du gått emot rekomendationerna att ge ersättning vid den åldern och istället valt att ge välling? Det var en fråga helt utan värderingar.
    Alltid ;) Nej men allvarligt, det är bara rekommendationer, inget man måste följa och då gör vi inte det. Anledningen till att välling är från 6 månader är ju just för att det inte ska konkurrera ut amningen, svårare än så är det inte. Och därmed mitt svar ;)
  • Hanna36
    Ziitoo skrev 2011-01-23 22:00:48 följande:
    Alltid ;) Nej men allvarligt, det är bara rekommendationer, inget man måste följa och då gör vi inte det. Anledningen till att välling är från 6 månader är ju just för att det inte ska konkurrera ut amningen, svårare än så är det inte. Och därmed mitt svar ;)
    Har du läst mitt svar??
    ~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden 4 månaders som får välling