• Ziitoo

4 månaders som får välling

Min dotter bidde 4 månader den 21 januari och vi har börjat introducera majsvälling till henne. Blandat hälften ersättning hälften välling några omgångar och så igårkväll fick hon en full flaska majsvälling. Nu skiter hon lite mer än innan, då lite löst och ljust, grynigt bajs. Ska jag ta det som att hon inte tål majsvällingen och backa lite?

Vet att man egentligen inte ska ge fören vid 6 månader men finns från 4 månader i Finland och i Sverige med andra märken.

Hon får Nestles.

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Svar på tråden 4 månaders som får välling
  • camillaoadde

Det finns välling i något märke, kommer inte ihåg vilket och det är från 4-5 månader. Enda stället jag sett den på är på Ica Maxi.. så det kanske inte är alla affärer som använder det märket. Men de va min BVC sköterska som sa att det var nåt nytt... kanske ska prova de istället för att chocka din bebis mage med 6 månaders välling? Jag vet en som gav 1 års gröt till sin 6 månaders tror jag de var och hon kunde inte förstå varför bebisen var så lös i magen, och de sa min bvc att det hade med fullkornen att göra, kanske är samma sak med din bebis? Fast det är iof inte fullkorn i 6månaders vällingen, men det kanske blir fört stark med välling för en 4 månaders bebis ändå? Men stämmer det verkligen att man kan ge välling från 4 månader där? Gröten rekomenderar dom ju från 5 månader och de är ju "våran" 4 måanders gröt. (semper)

• camillaoadde

Såg nu att du visste att det fanns välling i andra märken från 4 månader, missade de :P

• hemljuvahem

Jag har sett att de haft välling från 5 månader i finland men inte tidigare.. Vilken välling syftar du på?
    En vitare avföring innebär oftast att maten gått igenom för fort och därav har kroppen inte fått så mycket näring. Du bör vänta ett tag med vällingen.

Vill du mätta bebis, pröva med gröt. Jag har bekanta som hade barn som vägrade ersättning och fick då gröt alla mål om dagen; Enligt deras bvc är det mycket lättare för magen och gick att ta istället för ersättning.

ps.. välling handlar inte om att konkurrera ut amningen utan deras magar är helt enkelt inte redo ds.

• La Lola
    hemljuvahem skrev 2011-01-24 08:56:04 följande:
    ps.. välling handlar inte om att konkurrera ut amningen utan deras magar är helt enkelt inte redo ds.
    Fast gröt o välling är ju samma sak.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Skogsmamman
    hemljuvahem skrev 2011-01-24 08:56:04 följande:
    En vitare avföring innebär oftast att maten gått igenom för fort och därav har kroppen inte fått så mycket näring.
    Är inte det grön avföring??
  • Skogsmamman
    Ziitoo skrev 2011-01-23 22:13:01 följande:
    Men ersättningen är fasiken lika bra den och ofta om man ammar kanske man ibland behöver ge tillägg i form av ersättning,
    Ersättnig kan ju inte vara bättre en amning som fungerar bra. barn som ammas får bättre lungor än flaskbarn, då ammande barn får suga hårdare. så flaskbarn har större risk att få astma. tycker inte att man kan säga att ersättning e lika bra som bröstmjölk, bröstmjölken är ju anpassad för sitt egna barn. ammande barn får dessutom bättre immunförsvar.

hoppas du inte får någon uppfattnig av att jag "ser" ner på dom som ger flaska för det gör jag inte, i vissa fall kanske flaskan är ett bättre alternativ.

i vilken undersökning har du läst att man ofta ger tilläg när man ammar??
  • Abby76
    La Lola skrev 2011-01-24 09:18:58 följande:
    Fast är 4-månaders gröt och 6-månaders välling verkligen samma sak? Jag kan tänka mig att gröt och välling från samma ålder är i princip identiskt.
  • merenwen
    zainett skrev 2011-01-24 08:04:04 följande:
    Rekommendationer i all ära, men även de ändrar sig genom tiderna och det som gäller idag gällde inte för 10 år sen och kommer inte att gälla om några år.
    Jag kollade lite på nätet hur och med vad man matade bebisar genom tiderna och upptäckte att man alltid (och då pratar vi om många hundra år) började ge de ganska vanlig mat väldigt tidigt. Skulle mänskligheten överleva på att men helammar första sex månader hade vi dött ut för länge sen.
    Jo, mänskilgheten har överlevt. Men det är ju lite skillnad på att överleva och att leva...

Kanske du skulle ta med hur barn mådde, hur friska de var, samt barndödligheten i din jämförelse också...?

OT...men ändå... Flört
  • merenwen
    Ziitoo skrev 2011-01-23 22:13:01 följande:
    Men ersättningen är fasiken lika bra den och ofta om man ammar kanske man ibland behöver ge tillägg i form av ersättning, inge konstigt alls och det är inte alla som råkar ut för att det konkurrerar ut det andra.
    Ersättning är bättre än en icke fungerande amning, d.v.s. om du inte kan amma. Men det är inte bättre än en amning som fungerar. Men det är ju bra att det finns ersättning för de som inte kan amma.
  • La Lola
    Abby76 skrev 2011-01-24 11:26:49 följande:
    Fast är 4-månaders gröt och 6-månaders välling verkligen samma sak? Jag kan tänka mig att gröt och välling från samma ålder är i princip identiskt.
    Vad tror du skillnaden är?
    Möjligen finns det fler näringsämnen i nåt av de men på det stora hela är det ju samma sak....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Queenie70
    merenwen skrev 2011-01-24 11:43:20 följande:
    Ersättning är bättre än en icke fungerande amning, d.v.s. om du inte kan amma. Men det är inte bättre än en amning som fungerar. Men det är ju bra att det finns ersättning för de som inte kan amma.
    Eller för de som inte vill....
  • zainett

hej igen
    jag lagar 1dl gröt enligt anvisningar och 120ml ersättning enligt anvisningar och blandar ihop i en nappflaska.
    Gott och enkelt.
     kramar.

• Abby76
    La Lola skrev 2011-01-24 12:01:24 följande:
    Möjligen finns det fler näringsämnen i nåt av de men på det stora hela är det ju samma sak....
    Men i alla fall har jag upplevt att 6-månaders gröten är grövre i konsitensen än 4-månaders gröten. Jag skulle tro att en portion 4-månaders gröt är en mindre portion dvs. innehåller mindre mängd mjöl t.ex. än 6-månaders alternativet. Följer man doseringsanvisningen blir ju 6-månaders alternativet tjockare och själva pulvret är ju grövre. Därför tror jag att en hel portion 6-månaders välling bättre överensstämmer med en portion 6-månaders gröt än en portion 4-månaders gröt.

Välling märkt med från 6-månader kan nog därför bli för mycket och för kraftigt för en 4-månaders om man ger en hel portion.  
  • hemljuvahem
    La Lola skrev 2011-01-24 09:18:58 följande:
    La Lola skrev 2011-01-24 12:01:24 följande:
    More or less.. fast det finns ingen rek. välling här i sverige from 4 mån, däremot gröt.
    Sen finns det gröt för 4, 6 mån och det skiljer nämnvärt för deras små magar. OM det nu vore samma sak så hade dem inte delat upp dem i 75 olika åldersgrupper.

Gröt och välling bör endast ges 3ggr/dag och om välling ska ersätta ev brösmjölk/ersättning så blir det lite mycket. Jag förstår inte varför man MÅSTE ge välling vid 4månader? Verkar barnet må bra och inte får förstoppning så är det väl okej.. men vi har bra ersättningsproduker idag.
    Skogsmamman skrev 2011-01-24 11:04:41 följande:
    Är inte det grön avföring??
    Could be också.. det med avföring är så olika. Jag googlade på ljus avföring när min lilla hade kittfärgad en gång och då fick jag det svaret.

Tjejen hade grön avföring i 2månader medan hon gick på mjölkfri kost .. alla reagerar olika på allt :)  Det är först när avföringen börjar se blodig ut som man bör bli oroad.
  • zainett
    merenwen skrev 2011-01-24 11:38:06 följande:
    Jo, mänskilgheten har överlevt. Men det är ju lite skillnad på att överleva och att leva...

Kanske du skulle ta med hur barn mådde, hur friska de var, samt barndödligheten i din jämförelse också...?

OT...men ändå... Flört
    barndödlighet är låg idag tack vare kännedom om hygien, mediciner och vaccination, rent dricksvatten och allmänt hög levnadstandard.
    Däremot har vi fått allergier av alla slag.

Barn har i alla tider, genom krig och svält överlevt på väldigt lite och de generationer är inte speciellt klena och sjuka, har inte heller mindre gnista och levnadsglädje.
    Tycker själv att amning är det bästa men inte för varje pris. Det finns väldigt bra mat för små bebisar idag, bara tidan man ska böjra med den ändras hela tiden. Tror inte att det spelar någon större roll om du börjar med den vid 3,4 eller 5 månader, bara att din bebis är mätt och glad, går upp i vikt och du känner dig trygg och lugn som mamma.

kramar.
  • Ziitoo
    Skogsmamman skrev 2011-01-24 11:14:05 följande:
    Ersättnig kan ju inte vara bättre en amning som fungerar bra. barn som ammas får bättre lungor än flaskbarn, då ammande barn får suga hårdare. så flaskbarn har större risk att få astma. tycker inte att man kan säga att ersättning e lika bra som bröstmjölk, bröstmjölken är ju anpassad för sitt egna barn. ammande barn får dessutom bättre immunförsvar.

hoppas du inte får någon uppfattnig av att jag "ser" ner på dom som ger flaska för det gör jag inte, i vissa fall kanske flaskan är ett bättre alternativ.

i vilken undersökning har du läst att man ofta ger tilläg när man ammar??
    Men snälla du, ersättningen är fasiken nästan lika bra som bröstmjölken! Jag har flaskmatat bägge mina barn och dom är då aldrig sjuka så sämre immunförsvar för att jag inte ammar har dom då fasiken inte fått!
    zainett skrev 2011-01-24 13:04:36 följande:

hej igen
    jag lagar 1dl gröt enligt anvisningar och 120ml ersättning enligt anvisningar och blandar ihop i en nappflaska.
    Gott och enkelt.
     kramar.

Tack då ska jag prova och ge henne det senare kanske =) Se hur hon reagerar.

Och till er som gaggar och håller på. Majsvälling finns från 4 månader i Finland, anledning? WHO tycker att man ska helamma här i Sverige i 6 månader för att det är bäst för barnet! Det har jag både läst, hört och fått hörta av både folk här och där så! End of the story!
  • Uliise

Fast nu tycker jag du är ute och cyklar.

Välling = I princip utspädd gröt.

Ersättning = Innehller allt ditt barn behöver i näringsväg.

Man ska aldrig ersätta ersättning med välling eftersom det är två helt olika saker.

Majken 100421
  • Ziitoo
    Uliise skrev 2011-01-24 18:01:15 följande:
    Fast nu tycker jag du är ute och cyklar.

Välling = I princip utspädd gröt.

Ersättning = Innehller allt ditt barn behöver i näringsväg.

Man ska aldrig ersätta ersättning med välling eftersom det är två helt olika saker.
    Har aldrig sagt att jag ska ersätta ersättningen med välling heller, så dum är jag inte!
Svar på tråden 4 månaders som får välling