• Ziitoo

4 månaders som får välling

Min dotter bidde 4 månader den 21 januari och vi har börjat introducera majsvälling till henne. Blandat hälften ersättning hälften välling några omgångar och så igårkväll fick hon en full flaska majsvälling. Nu skiter hon lite mer än innan, då lite löst och ljust, grynigt bajs. Ska jag ta det som att hon inte tål majsvällingen och backa lite?

Vet att man egentligen inte ska ge fören vid 6 månader men finns från 4 månader i Finland och i Sverige med andra märken.

Hon får Nestles.

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Svar på tråden 4 månaders som får välling
  • Ziitoo
    Hanna36 skrev 2011-01-23 22:05:53 följande:
    Har du läst mitt svar??
    Ja, behövde jag svara? Läs då det jag skrev till johanna 77 här ovan ;)
  • Hanna36
    Ziitoo skrev 2011-01-23 22:07:57 följande:
    Ja, behövde jag svara? Läs då det jag skrev till johanna 77 här ovan ;)
    Nä, men jag tänkte bara eftersom du skriver att välling rekommenderas från 6 månader pga att det kan konkurrera ut amningen? vad har du fått det ifrån? Borde vara samma med tillägg då, den risken finns ju alltid så fort man inför flaska?
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Ziitoo
    Hanna36 skrev 2011-01-23 22:10:36 följande:
    Nä, men jag tänkte bara eftersom du skriver att välling rekommenderas från 6 månader pga att det kan konkurrera ut amningen? vad har du fått det ifrån? Borde vara samma med tillägg då, den risken finns ju alltid så fort man inför flaska?
    Det är rekommendationer från WHO för dom tycker att man ska HELAMMA i 6 månader pga att det är bra för barnet! Men ersättningen är fasiken lika bra den och ofta om man ammar kanske man ibland behöver ge tillägg i form av ersättning, inge konstigt alls och det är inte alla som råkar ut för att det konkurrerar ut det andra.
  • Queenie70
    Ziitoo skrev 2011-01-23 22:00:48 följande:
    Alltid ;) Nej men allvarligt, det är bara rekommendationer, inget man måste följa och då gör vi inte det. Anledningen till att välling är från 6 månader är ju just för att det inte ska konkurrera ut amningen, svårare än så är det inte. Och därmed mitt svar ;)
    Jaha. Men jag tror du har fel i att anledningen är att den inte ska konkurrera ut amningen. Många har ju flaska redan från början, och rekomendetionerna kvarstår ju ändå. Efter vad jag förstått så beror det på att välligen har en helt annorlunda sammansättning, och många barns magar är inte redo att ta emot vällingen.
  • pluvdo

Jag har hört att rekommendationerna säger välling från sex månader istället för fyra eftersom det annars finns risk för att folk låter bli att amma eller gee ersättning och istället ger välling. För att det är mer mättande eller något. Och att gröt finns från fyra månader eftersom det inte är lika stor risk att målen ersätts med den eftersom gröt inte är lika lätt att ge till bebisar.

Jag jämförde innehållet i välling (från sex månader) och innehållet i gröt (från fyra månader) med varandra en gång och hittade inte några direkta skillnader... Minns dock inte vilka märken.

• pluvdo
    Queenie70 skrev 2011-01-23 22:13:49 följande:
    Jaha. Men jag tror du har fel i att anledningen är att den inte ska konkurrera ut amningen. Många har ju flaska redan från början, och rekomendetionerna kvarstår ju ändå. Efter vad jag förstått så beror det på att välligen har en helt annorlunda sammansättning, och många barns magar är inte redo att ta emot vällingen.
    Om barn får ersättning och alltså redan dricker ur flaska så kanske rekommendationen ändå står kvar eftersom risken annars finns att folk ger välling istället för ersättning eftersom barnet blir mättare på det?
  • Lindreas

Jag pratade med en dietist om det här att ge välling före sex månaders ålder, och hon sa att det är bättre att ge gröt eller mat i stället för välling. Så det kanske vore något? Är det något särskilt som gör att ni vill ge välling?

• Hanna36
    Ziitoo skrev 2011-01-23 22:13:01 följande:
    Det är rekommendationer från WHO för dom tycker att man ska HELAMMA i 6 månader pga att det är bra för barnet! Men ersättningen är fasiken lika bra den och ofta om man ammar kanske man ibland behöver ge tillägg i form av ersättning, inge konstigt alls och det är inte alla som råkar ut för att det konkurrerar ut det andra.
    Kan du visa källa??
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • zainett

hej,
    har själv en liten på 4 månader. Jag har börjat med fast föda, typ bara smakportioner på dagarna,men det är inget hon blir riktigt mätt på.

Jag har ett barn till på 2 år som forfarande behöver ha mycket hjälp och så och känner mig oftast helt slut på kvällarna och jag verklikgen BEHÖVER sova under nätterna, så jag börjat att göra gröt till den lilla  när hon var 3,5 månader och blanda med mjölkersättningen, i rätta proportioner alltså.
    Hon blir mätt och glad och sover 21.00 till 07.00 varje natt. Jag har själv blivit mycket mer glad och pigg eftersom jag är utvilad. Rekommenderar starkt.
    Jag ger inte välling, det är en svensk grej som inte finns i andra länder, själv kommer jag från tjeckien och har aldrig hört talas om välling innan jag kom hit, så det är nånting jag inte är van vid. Annars tycker jag att det inte är någon större skillnad mellan gröten och vällingen. Jag tror du kan ge 6månaders  välling om du spär ut den med lite extra vatten när hon nu är så liten.

Rekommendationer i all ära, men även de ändrar sig genom tiderna och det som gäller idag gällde inte för 10 år sen och kommer inte att gälla om några år.
    Jag kollade lite på nätet hur och med vad man matade bebisar genom tiderna och upptäckte att man alltid (och då pratar vi om många hundra år) började ge de ganska vanlig mat väldigt tidigt. Skulle mänskligheten överleva på att men helammar första sex månader hade vi dött ut för länge sen.

Så min personliga åsikt är att man kan ge bebisen gröt och välling om man känner för det när de är så här små, det ska bara du avgöra. Prata inte om det för mycket annars blir du attackerad från alla håll och det är det sista man behöver som en mamma.

många gröt och välling kramar....
    z.

• Ziitoo
    zainett skrev 2011-01-24 08:04:04 följande:
    hej,
    har själv en liten på 4 månader. Jag har börjat med fast föda, typ bara smakportioner på dagarna,men det är inget hon blir riktigt mätt på.

Jag har ett barn till på 2 år som forfarande behöver ha mycket hjälp och så och känner mig oftast helt slut på kvällarna och jag verklikgen BEHÖVER sova under nätterna, så jag börjat att göra gröt till den lilla  när hon var 3,5 månader och blanda med mjölkersättningen, i rätta proportioner alltså.
    Hon blir mätt och glad och sover 21.00 till 07.00 varje natt. Jag har själv blivit mycket mer glad och pigg eftersom jag är utvilad. Rekommenderar starkt.
    Jag ger inte välling, det är en svensk grej som inte finns i andra länder, själv kommer jag från tjeckien och har aldrig hört talas om välling innan jag kom hit, så det är nånting jag inte är van vid. Annars tycker jag att det inte är någon större skillnad mellan gröten och vällingen. Jag tror du kan ge 6månaders  välling om du spär ut den med lite extra vatten när hon nu är så liten.

Rekommendationer i all ära, men även de ändrar sig genom tiderna och det som gäller idag gällde inte för 10 år sen och kommer inte att gälla om några år.
    Jag kollade lite på nätet hur och med vad man matade bebisar genom tiderna och upptäckte att man alltid (och då pratar vi om många hundra år) började ge de ganska vanlig mat väldigt tidigt. Skulle mänskligheten överleva på att men helammar första sex månader hade vi dött ut för länge sen.

Så min personliga åsikt är att man kan ge bebisen gröt och välling om man känner för det när de är så här små, det ska bara du avgöra. Prata inte om det för mycket annars blir du attackerad från alla håll och det är det sista man behöver som en mamma.

många gröt och välling kramar....
    z.
    Tack för den texten =)

Hur blandade du ersättning och gröt då? Blir det inte ganska tjockt? Dottern fick en flaska majsvälling igår kväll igen, vid 22 tiden och sover så glatt än och lär nog göra i alla fall ett par timmar till. Vi har två sömntutor till barn.
    Äldsta dottern ska jag snart väcka för att dra iväg till dagis, kommer bli många sura miner ;) Förresten, hon ska få välling hon å, Haha ;)
Svar på tråden 4 månaders som får välling