zainett skrev 2011-01-24 08:04:04 följande:
hej,
har själv en liten på 4 månader. Jag har börjat med fast föda, typ bara smakportioner på dagarna,men det är inget hon blir riktigt mätt på.
Jag har ett barn till på 2 år som forfarande behöver ha mycket hjälp och så och känner mig oftast helt slut på kvällarna och jag verklikgen BEHÖVER sova under nätterna, så jag börjat att göra gröt till den lilla när hon var 3,5 månader och blanda med mjölkersättningen, i rätta proportioner alltså.
Hon blir mätt och glad och sover 21.00 till 07.00 varje natt. Jag har själv blivit mycket mer glad och pigg eftersom jag är utvilad. Rekommenderar starkt.
Jag ger inte välling, det är en svensk grej som inte finns i andra länder, själv kommer jag från tjeckien och har aldrig hört talas om välling innan jag kom hit, så det är nånting jag inte är van vid. Annars tycker jag att det inte är någon större skillnad mellan gröten och vällingen. Jag tror du kan ge 6månaders välling om du spär ut den med lite extra vatten när hon nu är så liten.
Rekommendationer i all ära, men även de ändrar sig genom tiderna och det som gäller idag gällde inte för 10 år sen och kommer inte att gälla om några år.
Jag kollade lite på nätet hur och med vad man matade bebisar genom tiderna och upptäckte att man alltid (och då pratar vi om många hundra år) började ge de ganska vanlig mat väldigt tidigt. Skulle mänskligheten överleva på att men helammar första sex månader hade vi dött ut för länge sen.
Så min personliga åsikt är att man kan ge bebisen gröt och välling om man känner för det när de är så här små, det ska bara du avgöra. Prata inte om det för mycket annars blir du attackerad från alla håll och det är det sista man behöver som en mamma.
många gröt och välling kramar....
z.
Tack för den texten =)
Hur blandade du ersättning och gröt då? Blir det inte ganska tjockt? Dottern fick en flaska majsvälling igår kväll igen, vid 22 tiden och sover så glatt än och lär nog göra i alla fall ett par timmar till. Vi har två sömntutor till barn.
Äldsta dottern ska jag snart väcka för att dra iväg till dagis, kommer bli många sura miner ;) Förresten, hon ska få välling hon å, Haha ;)