• pluvdo

4 månaders som får välling

Jag har hört att rekommendationerna säger välling från sex månader istället för fyra eftersom det annars finns risk för att folk låter bli att amma eller gee ersättning och istället ger välling. För att det är mer mättande eller något. Och att gröt finns från fyra månader eftersom det inte är lika stor risk att målen ersätts med den eftersom gröt inte är lika lätt att ge till bebisar.

Jag jämförde innehållet i välling (från sex månader) och innehållet i gröt (från fyra månader) med varandra en gång och hittade inte några direkta skillnader... Minns dock inte vilka märken.

• pluvdo
    Queenie70 skrev 2011-01-23 22:13:49 följande:
    Jaha. Men jag tror du har fel i att anledningen är att den inte ska konkurrera ut amningen. Många har ju flaska redan från början, och rekomendetionerna kvarstår ju ändå. Efter vad jag förstått så beror det på att välligen har en helt annorlunda sammansättning, och många barns magar är inte redo att ta emot vällingen.
    Om barn får ersättning och alltså redan dricker ur flaska så kanske rekommendationen ändå står kvar eftersom risken annars finns att folk ger välling istället för ersättning eftersom barnet blir mättare på det?
Svar på tråden 4 månaders som får välling