• Hanna36

4 månaders som får välling

http://www.semperbarnmat.se/semper-svarar/mitt-barn-blir-inte-matt-kan-jag-ga-over-till-valling-for-aldre-barn-tidigare-an-vad-d
    Fråga: 

Mitt barn blir inte mätt. Kan jag gå över till välling för äldre barn tidigare än vad det står på paketet?

Answer: 

Åldersrekommendationerna för vällingen är anpassade efter barnets näringsbehov och utveckling som ju förändras efter hand som månaderna går. Därför skiljer näringsinnehållet och sammansättningen mellan olika produkter. En skillnad är t ex att fiberhalten är högre i välling för äldre barn. Det kan hända att barnets mage inte är mogen för den högre fiberhalten eller att barnet genom sin övriga mat äter relativt mycket fibrer. Använd därför inte välling från en viss ålder förrän ditt barn är så gammalt, utan att rådgöra med BVC.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Ziitoo skrev 2011-01-23 22:00:48 följande:
    Alltid ;) Nej men allvarligt, det är bara rekommendationer, inget man måste följa och då gör vi inte det. Anledningen till att välling är från 6 månader är ju just för att det inte ska konkurrera ut amningen, svårare än så är det inte. Och därmed mitt svar ;)
    Har du läst mitt svar??
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Ziitoo skrev 2011-01-23 22:07:57 följande:
    Ja, behövde jag svara? Läs då det jag skrev till johanna 77 här ovan ;)
    Nä, men jag tänkte bara eftersom du skriver att välling rekommenderas från 6 månader pga att det kan konkurrera ut amningen? vad har du fått det ifrån? Borde vara samma med tillägg då, den risken finns ju alltid så fort man inför flaska?
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Ziitoo skrev 2011-01-23 22:13:01 följande:
    Det är rekommendationer från WHO för dom tycker att man ska HELAMMA i 6 månader pga att det är bra för barnet! Men ersättningen är fasiken lika bra den och ofta om man ammar kanske man ibland behöver ge tillägg i form av ersättning, inge konstigt alls och det är inte alla som råkar ut för att det konkurrerar ut det andra.
    Kan du visa källa??
    ~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden 4 månaders som får välling