• Ami755

IKEA-världens största varuhus godtar inte reklamation..

Jag har för 2 veckor sedan köpt en Rationell Återvinningsväska. Råkat tvätta kvittot och det var såklart fel på min väska.. Den ska kunna stå för sig själv- det kan inte min! Gick till IKEA igår och förklarade vad som hänt, men fick ett blankt nej. För en vara som kostar 99:- och jag vill bara köpa en ny inga pengar tillbaka.

Jag jobbar själv inom butik, och jag jämför med många andra stora kedjor, tycker det var lite sniket! Detta är ju ändå IKEA- eller är det jag som är knasig? Det står ju IKEA i deras produkter- inte så att jag kommer med RUSTA saker o försöker få några pengar.. Störigt jag har inte behov av en väska som inte står av sig själv..

Hmm nån som har ett kvitto o dela med sig  

• Svar på tråden IKEA-världens största varuhus godtar inte reklamation..
  • Mariohn
    mimsan01 skrev 2011-01-24 10:20:37 följande:
    Köp en ny och lämna tillbaka den trasiga på det nya kvittot?
    Haha
  • Ami755

Rutinerna förstår jag tycker bara att när man är en sån stor kedja... Vi har oxå krav på kvitton när det gäller större saker, men om det skulle vara att en kund saknar(jobbar på Panduro) en bit tyg en penna eller nåt ur en sats så är vi inte kinkiga utan försöker få kunden nöjd och erbjuder dem att få ersätta det som saknas. Det var ju en felaktig vara det är det som stör mig- vill ju ha en fungerande produkt att använda. De kunde tittat efter om det gick att få en extra del?

mimsan01 skrev 2011-01-24 10:20:37 följande:
    Köp en ny och lämna tillbaka den trasiga på det nya kvittot?
    Hmm tänkte inte på det

Men alla kan ju inte jobba på samma sätt!
  • 201201232

Jag har köpt en prydnadskudde som enligt tvättinstruktionerna tål att tumlas med två prickar. Skiten smälte i tumlaren. Mailade Ikea och erbjöd mig att skicka in bilder samt skrev produktnamn. Men även där godtar de inte reklamation utan kvitto. Köpte ett madrasskydd som även det smälte i tumlaren trots tumling enligt tvättråd. Där orkade jag inte släpa tillbaka det till butik trots kvitto. 

Jag orkar inte bry mig längre, Ikea säljer skit och jag tänker inte handla mer där!

(Tumlar annars all tvätt även syntetplagg och bh:ar och har aldrig haft problem med att något annat har smält i tumlaren.) 

• mimsan01

Jag tror att IKEAs storlek faktiskt kanske kan vara till nackdel i det här fallet. Jag tror att de inte bara kan ge ut en ny väska, utan de måste antingen ge dig kontanter eller sätta in pengar på ditt kontokort, och det är väl därför de behöver kvitto.
    Dvs, kassan är så kapitalt skild från återlämningen att de måste ha såna rutiner. Det är ingen som har möjlighet att bara springa in bland hyllorna i butiken lite snabbt och plocka fram en ny väska att ge dig.

sen kan det ju kanske även finnas de rutinerna av vissa lagar som jag inte har koll på, men jämför med den amerikanska SOX-lagen. ALLA transaktioner ska dokumenteras och måste kunna gå att styrka. Skulle det komma en kontroll och man inte kan verifiera en överföring med kvitto eller annan dokumentation så kan företaget helt mista sina rättigheter att göra affärer i USA.

Men visst är det otroligt retsamt när det handlar om en sketen väska för 99:-!

• ViVäntarLois

Jag tror som mimsan att IKEAs storlek faktiskt kan vara en nackdel för dem. Jag tror att när man driver ett så stort företag så har man svårare för att vara flexibel.

Personalstyrkan på ett IKEA-varuhus är enorm och då måste man kanske ha väldigt strikta regler eftersom man inte har möjlighet att personligen hålla koll på att all personal sköter sig? Dvs. man skapar ett datasystem som förhindrar att personalen tummar "för mycket"?

Om man vill en mer flexibel service så ökar nog chanserna för det om man söker sig till lite mindre butiker där man får en mer "personlig relation" till butiken och personalen. Tyvärr innebär ju det oftast dyrare varor... 

IKEA gör ju inget fel/olagligt genom att kräva kvitto så egentligen har man väl inte "rätt" att klaga men jag håller med om att det är väldigt frustrerande! Hade jag varit du så hade jag nog varit väldigt tjurig på den stackars expediten som fick mig som reklamationskund... :p (men självklart förklarat att jag inte är arg på honom/henne personlig, tycker det är väldigt viktigt)

lillalois.blogg.se

• Ami755

Då jag vet hur det är o hantera sura kunder...så var ja ändå schysst mot honom- är ju inte hans fel . klart alla butiker har sina rutiner är bara frustrerad

• 201201232

Förövrigt krävs inte kvitto för reklamation, man måste bara som kund bevisa att varan är köpt i butiken och ungefär när. Eftersom IKEA har eget sortiment handlar det knappast om att varan kan vara köpt någon annanstans och därmed behöver man bara bevisa att den inte är äldre än tre år. Om IKEA var ute efter att ge en bra service skulle de kunna titta på när produkten introducerades i sortimentet och således förmodligen kunna se att återvinningsväskan som TS hade köpt inte var tre år gammal och att den saknar stabilitet måste kunna anses vara ett tillverkningsfel. Så IKEA hade all chans att göra rätt för sig i TS fall, men valde att vara besvärliga och kräva kvitto.

(Jag antar nu att den väskan och färgen inte har funnits i sortimentet över tre år, vilket är rimligt då IKEA byter ut sina småprylar ganska ofta.) 

• JPT

Jag har bara bra erfarenheter när det gäller att reklamera saker på IKEA. Har själv fått byta utan kvitto... 

• levandecharader
    levandecharader skrev 2011-01-24 17:28:54 följande:
    Jag skulle göra som nån annnan skrev, köpt en ny och lämnat tillbaka den trasiga på nya kvittot. Det är bara att åka tillbaka till ikea igen ts tvi den som ger sig
    Kom på att det heter skam den som ger sig...(tror jag)
Svar på tråden IKEA-världens största varuhus godtar inte reklamation..