Inlägg från: Anonym (opad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (opad)

Ni som fixat åderbråck...

hej
    Jag har hemska åderbråck på båda benen. Jag fick beviljat operation via landstinget. På ena benet togs hela vena saphena magna (tror jag den heter) och de värsta utbuktande skadade och hemska kärlen. Jag fick ett 8 cm långt snitt i ljumsken. Ett 3 cm mitt på insida lår samt fyra mindre snitt mellan knä och vrist. Just ovan fotknöl ett 5 cm långt snitt pga väldigt stor ansamling blodkärl och blödning där.
    Benet såg hemskt ut efteråt. Blått och sårigt med stygn överallt. Tog mig nästan en månad innan smärtan var under kontroll. Benet såg dock okej ut rent "åderbråcksmässigt".
    Planen var att operera det andra benet efteråt.

Men resultet efter första operationen blev kortvarigt. Jag opererades i feb 2010. Redan 4 måander senare hade nya fula åderbråck trängt fram. Ett år efteråt, alltså nu i feb, fick jag dessutom blodpropp i det opererade benet pga att jag har helt urkasst vensystem med dåliga klaffar som inte orkar pressa blodet uppåt tillbaka till hjärtat. Efter proppen trängde ännu fler åderbråck fram ovanför proppen där blodet hindrades.

Kort och gott. Jag är en kvinna på 28 som fött tre barn. Medan andra klagar över mage, rumpa, lår, tuttar och bristningar så skrattar jag bara åt det. Jag har allt det, men DET i sig bekommer mig inte. Mina ben ser så förjävliga ut, även fötterna, så jag går aldrig utan stödstrumpor plus långbyxor. Jag har aldrig varit på badhuset med mina barn. Jag visar mig inte gärna ens för min man.

Jag skulle gärna åka till stockholm som någon ovan skrev om. En vanlig kirurg gjorde mitt ena ben. Jag kan inte utsätta mig för så mycket operationsärr och så lång tid efteråt för att läka med tre små barn hemma. Dessutom blir det kanske många operationer under livet och det blir mycket ärr.

Känner mig deprimerad pga detta samt att jag har svullna, ömma, trötta ben. Kan inte arbeta fullt ut. Svettas i lårhöga stödstrumpor året runt.

Ibland önskar jag nästan att jag inte hade skaffat barn. Säkert hade jag fått detta ändå pga ärftliga faktorer men kanske inte lika illa.

Svar på tråden Ni som fixat åderbråck...