Inlägg från: Musikpappan |Visa alla inlägg
  • Musikpappan

Varning! Undvik Bugaboo Cameleon

Vi fick vårt första barn för drygt två år sedan och jag ägnade då en del tid för att hitta bästa möjliga barnvagn för oss och vårt barn. Vi tittade runt i butiker och läste tester och kommentarer på nätet.
    Vi var ute efter en vagn som var praktisk, liten, lätt och med bra kvalitet.
    Till slut föll valet för oss, precis som för många andra här i Sthlm på Bugaboo Cameleon.
    Priset på 10 000 kr tyckte jag kändes högt men den lilla smidiga vagnen med alla sina praktiska lösningar imponerade på mig.
    Så här två år senare tycker jag fortfarande att den är liten och lätt och att lösningarna är hyfsat genomtänkta.
    Kvaliteten däremot är under all kritik och jag vill därför verkligen varna för vagnen!

Efter två års normalt användande har vi fått byta ut följande medan garantin gällde:
    Nytt chassie, eftersom det första började glappa. Ny plastram till suffletten som gick sönder i konstruktionen. Nytt bärhandtag, eftersom låset hakade upp sig på den gamla.
    Dessutom har sedan garantitiden gått ut följande gått sönder:
    Inställningen för att luta sitsen är trasig. Packväskan under vagnen har gett upp och lossnat i sina fästen. De massiva gummihjulen är helt slut och ser ut som mögliga ostar med hål i. Sömmarna i axelremmen till bältet har gått upp. Hjulens alla infästningar är genomrostiga. Hjullagren på framhjulen är så rostiga att det ena trillat bort och hjulet rullar på snedden. Det andra hjulets hjullager har också rostat sönder så att hjulet nu totalt låst sig. Dessutom har själva gummibeläggningen släppt från ena hjulet.
    Till detta kommer att vagnen hade fyra månaders leveranstid. Vi hade blivit utlovade en vagn med tre månaders leveranstid. Vi beställde vagnen i maj och vår dotter föddes i augusti, men först en bit  in i september fick vi vagnen.

Vi är enormt besvikna på denna vagns totalt undermåliga kvalitet och korta livslängd. Det finns ingen som hellst koppling mellan pris och kvalitet i det här fallet. Följ ett gott råd och låt bli att köpa Bugaboo Cameleon.

• Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon
  • Musikpappan

Jovisst, man kan ha otur med måndagsexemplar och förstås vice versa med ovanligt fina ex, men det verkar vara fler på det här forumet med reklamationer och klagomål på Bugaboo än tvärt om tyvärr. Önskar att så inte var fallet.

• Musikpappan

Det är absolut olika kvalitet på olika prylar även om det inom en och samma produkt kan finnas variationer. Jämför med bilprovningen och deras resultat på olika bilmärken.
    Statistiken skiljer enormt. Nu finns det så vitt jag vet ingen officiell statistik över barnvagnar och dess reklamationer. Kanske borde det finnas en barnvagnsprovning också ; 0)

Om en fabrikant tillverkar en vara som inte är bra tycker jag de kan få reda på det, så att de förhoppningsvis, kan förbättra sin produkt. Det gagnar både konsumenter och tillverkare i långa loppet.
    Självklart kan man inte alltid ha tur med sina inköp och ägodelar, men man borde kunna förvänta sig mer av en två år gammal vagn för 10 00 kr än vad jag beskrivit ovan. Vi är alla olika i hanteringen av våra saker. För egen del brukar jag ta hand bra om mina grejer. 

• Musikpappan

10 000 kr skulle det vara förstås.

• Musikpappan

För övrigt är det mycket som är bra nuförtiden också! Glad Den här vagnen hör dock inte till den gruppen... 

• Musikpappan

Vagnen har vi förvarat inomhus, men vi bor ju som bekant i ett land med snö och regn ibland och infästningarna på hjulen och hjullagren var uppenbarligen inte rostfria. Det skulle tillverkaren lätt kunna ändra på.
    Mina gratulationer till er som haft problemfria Bugaboo!

• Musikpappan

För det första, Sjukhus Mamman, så hade jag varken beskyllt Bugaboo för klen kvalitet eller ens skrivit här om en trasig vagn om jag hade behandlat vagnen oaktsamt på något sätt. Men felen har ju uppkommit trots att vi använt vagnen normalt, förvarat den inomhus och skött underhållet på den. Om du läser mina inlägg så ser du ju att jag har skrivit om det tidigare också.
    För det andra är jag tacksam för alla tips om reklamationer. Finns här någon som har erfarenhet av reklamationer efter att garantitiden löpt ut? Eftersom vi verkar ha fått ett måndagsex där allt gått sönder undrar man om de försöker laga den eller erbjuder sig att byta ut den. I slutändan blir det ju samma sak...

• Musikpappan

Tack, Kitty Shark! Ska skriva till dem och hoppas också att jag får återkomma här med samma erfarenhet.

• Musikpappan

Trevligt att höra att så många här ändå har positiva erfarenheter av sina vagnar. Om det är ett representativt urval av kunder eller inte som skriver här vet vi dock inget om.

Också trevligt att höra att Bugaboo är generösa vid reklamationer. Jag kommer att höra av mig till dem och hoppas att jag sedan kan få återkomma här och bekräfta att de lever upp till sitt rykte.

Till er som frågar er, (eller mig), hur vi har behandlat vagnen för att få den i detta skick:
    - Ja, jag kan väl förstå att ni undrar, men med min erfarenhet skulle jag lika gärna vända på frågan och fråga hur ni har behandlat vagnen för att den inte få den i ett liknande skick. Förvarat den i luftfuktighetsreglerad glasmonter eller? Nä skämt och sido, jag börjar tröttna lite på frågan. Gå upp i tråden och läs mina svar i stället.
    Nu ska jag ge ett sista svar på den frågan en gång för alla:
    Om ovarsam behandling av vagnen innebär att man sätter barn i den ibland, förvarar den inomhus, kör med den utomhus, fäller upp och ned sufletten då och då, packar ett par blöjor och barnskor i korgen under och ibland fäller ihop vagnen och kör den i bilen, då är den inte värd att kallas vagn.
    SJÄLVKLART skulle jag väl inte skrivit den här tråden om vagnen hade behandlats omilt av oss. Vad skulle jag då vara förvånad över? Hela besvikelsen beror ju på att i använt vagnen normalt och ändå fått skrot kvar.
    Har aldrig varit med om något liknande med någon av våra andra ägodelar, som vi också underhåller och sköter normalt.

• Musikpappan

Ha, ha! Uppenbarligen, och antagligen alla i hela produktionskjedjan inklusive leverantören.

• Musikpappan

Så här står det på Bugaboos hemsida, det lär bli svårt att få någon hjälp av dem efter två år:

Bugaboo (as manufacturer) warrants consumers that the product shall be free from material and manufacturing defects and warrants a normal functioning under normal conditions, according user manuals and technical specifications for a period of 2 years after the original date of purchase. 

This warranty is valid all over the world except for United States of America and Canada.

The warranty may consist of:
    • Repair sets that can be easily used by the consumer or the retailer
    • Replacement parts

Bugaboo will only provide parts and service sets that have been thoroughly tested and can easily be assembled with or without instructions.

Bugaboo will only replace like for like. Nevertheless, Bugaboo reserves the right to discontinue a model, colour, fabric or accessory, and therefore will replace the consumer, during the warranty period with an equivalent product, colour or fabric.

Any replacement will not give the right for the warranty period to be extended

Bugaboo does not cover under warranty any defects if the Bugaboo product has been purchased second hand or from an unauthorized reseller.
    Bugaboo is only obliged to offer warranty services to consumers who can present proof of the original date of purchase.

What is covered by Warranty?

The warranty is applicable to all Bugaboo products and covers the following:
    • All manufacturing faults on the chassis, seat frame, and wheels
    • All manufacturing faults on adapters (seat frame and car seats adapters)
    • Zippers
    • All parts of the harness of your Bugaboo stroller
    • Fabric seams
    • Touch fasteners
    • Colour fastness

What is not covered by Warranty?

• Normal wear and tear
    • Corrosion or rust on the wheels and chassis due to extreme environmental conditions, including high humidity, salt spray, ice or snow or due to insufficient maintenance
    • Incorrect assembly or the installation of a third party part or accessory not compatible with the original design
    • Accidental or intentional damage, abuse or neglect
    • Improper storage/care of the product
    • Damage to handle bar grips or fabrics as a results as a result of normal handling and daily use
    • Tire punctures
    • If purchased second hand or from an unauthorized reseller
    • When the product has not been used for normal use and in accordance with the manufacturer's instructions
    • If a repair or modification has been carried out by an unauthorized party or if the product has been dismantled with no authorization from Bugaboo
    • Airline/Transport damage: check carefully your Bugaboo product after it has been handled by the airline (or other transporters) and submit the claim directly to them. 
    • Consumer dissatisfaction with the product in terms of disliking the fit, weight, functionality, colour or style

register your bugaboo product

• Musikpappan

En utskrift från Dagens Nyheters nätupplaga, DN.se, 2011-04-13 10:18:26

Artikelns ursprungsadress: www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/bugaboo-ger-agarna-nya-hjul-gratis

Bugaboo ger ägarna nya hjul gratis

Sittvagnstillverkaren Bugaboo erbjuder alla som köpt en Bugaboo Cameleon en nydesignad hjuluppsättning utan kostnad efter den 15 april. Dessutom förlängs garantitiden på de svängbara hjulen från två till tre år. Det meddelar barnvagnsföretaget på sin hemsida, www.bugaboo.com.

Rubriken är "Stroller test in Sweden" och syftar på DN Konsuments test tidigare i år där den nämnda vagnen underkändes eftersom hjulen lossnade.

Testet som gjordes i samarbete med undersökningsföretaget Copnsumer content utfördes av Sveriges povnings- och forskningsinstitut, SP.

Artikeln väckte häftiga reaktioner. DN fick mejl och samtal från såväl tillverkaren som flera ägare till vagnen. De hävdade att testet måste vara fel. Så var dock inte fallet, testet följde internationell standard.

På två punkter var dock testet anpassat efter skandinaviska förhållanden. Det gällde plastens hållbarhet i kyla (i stället för rumstemperatur) samt varukorgens belastning. Bugaboo ska klara en maxbelastning på 21 kilo, varav varukorgen svarar för fyra kilo. I testet var maxbelastningen 20 kilo, men här hade vi kravet att själva varukorgen klarade fem kilo.

Bugaboo säger nu att de nya hjulen ska vara anpassade efter skandinaviska förhålladen. Men de gamla hjulen är fortfarande säkra, understyrker företaget. Man vill helt enkelt bara ge sittvagnsägarna en möjlighet att byta.

• Musikpappan

En utskrift från Dagens Nyheters nätupplaga, DN.se, 2011-04-13 10:18:08

Artikelns ursprungsadress: www.dn.se/ekonomi/bristande-sakerhet-i-dyraste-sittvagnen

Bristande säkerhet i dyraste sittvagnen

Att köpa barnvagn i virrvarret av utbud kan vara en prövning. Marika Bergengren kollar barnvagnar på Baby Planet. Försäljaren Annika Wahlin berättar om vårens sortiment.

Paul Hansen Att köpa barnvagn i virrvarret av utbud kan vara en prövning. Marika Bergengren kollar barnvagnar på Baby Planet. Försäljaren Annika Wahlin berättar om vårens sortiment.

Sittvagnen har blivit en dyr statussymbol. Men att betala 8.700 kronor är ingen garanti för en bra och barnsäker vagn visar ett test som DN Konsument låtit göra. Två av de åtta testade vagnarna underkändes helt.

Utvecklingen på barnvagnsfronten går snabbt. Nya modeller avlöser varandra och priserna skjuter i höjden. Småbarnsföräldrar är en lättlockad kundgrupp och många är också beredda att betala en hel del för att få en snygg, lättkörd vagn där barnet sitter säkert. Den ska också vara praktisk, slitstark, ha ett visst lastutrymme och gå lätt att fälla ihop.

Dagens färggranna sittvagnar har ofta tre hjul med pumpade däck, stötdämpare, parkeringsbroms och handbroms. I vissa går stolen att vända och i andra går sittdelen att byta ut mot en liggdel. En ext­ra varukorg hör i regel också till standarden förutom medföljande regnskydd, myggnät, pump och fotpåse.

Men vad hjälper alla finesser och den vackra färgen om vagnen måste släpas baklänges genom grus och snö och endast med svårighet går att dra uppför en trappa? Eller som tappar skruvar, gnisslar och blir ranglig efter ett tag.

Allra allvarligast är dock vagnar med inbyggda risker för att barnet ska klämma sig, fastna eller skadas på annat sätt.

DN har tillsammans med undersökningsföretaget Consumer content låtit testa åtta olika sittvagnar med tanke på säkerhet, kvalitet och hanterbarhet. Sex av vagnarna är trehjulingar och två - Stokke Xplory och Bugaboo Camelon - är fyrhjuliga med svängbara framhjul. På de sistnämnda sitter de två framhjulen så nära varandra att vagnen i sin funktion ligger mycket nära trehjulingen.

De omfattande testen utfördes av Sveriges provnings- och forskningsinstitut, SP, i Borås.

Bugaboo är testets dyraste sittvagn med ett cirkapris på 8.700 kronor, Graco Expedition är billigast och har cirkapris på 1.600 kronor. Båda dessa vagnar underkändes i testet. 

På den dyra Bugaboo kollapsade framhjulens upphängning i uthållighetstestet; brott i plasten ledde till att hjulen lossnade. I Gracos fall var det chassit som brakade ihop.

Två andra vagnar, Travel Jogger och Chicco hade problem med fotbromsen. Vagnarna kunde börja rulla trots att bromsen - till synes - var aktiverad. På Brio Tridem gick plastspännet som ska hålla barnet på plats sönder, i Travel Joggers vagn kan fingrarna fastna vid säkerhetsbågens fästen och bottenplattan i lastkorgen sprack. I Urban Jungle utgjorde utformningen av suffletten en klämrisk.

Ingen vagn klarade sig helt utan anmärkning, men Karin Lundh, handläggare på SP, ser trots allt en viss förbättring jämfört med tidigare test av barnvagnar. Framför allt har trehjulingen blivit mer stabil, den klarar den europeiska standardens stabilitetskrav och välter inte i första taget.

- Qvinny Freestyle klarade sig bäst i testet, den är säkrast. Men att bruksanvisningen inte är på svenska är förstås en brist, men det är ju lätt att åtgärda för importören. Vi får väl hoppas det, säger Karin Lundh. Men säkerheten gör den också tyngre än de övriga som testats. Därför är hanterbarheten sämre, den är trög" att köra.

Urban Jungle, testets näst lättaste, fick det klart bästa betyget när det gäller användarvänlighet. Den är lättkörd oavsett underlag och är lätt att svänga. Den är stadig, följsam, har greppvänligt handtag och bra lastutrymme. Svajighet i sidled och trasiga remmar bakom ryggstödet drar ned betyget.

Chico och Travel fick bra betyg för att de kunde fällas ihop i tre moment och därmed ta liten plats i exempelvis bilens bagageutrymme.

Testets sämsta sittvagn - bortsett från de två som underkändes - är Stokke Xplory, som fick lågt betyg på det mesta.

Enligt Kerstin Csiffàry, avdelningsdirektör på Konsumentverket, finns det inga krav på att vagnar i likhet med hjälmar och bilbarnstolar ska vara testade och godkända.

- Men farliga vagnar får givetvis inte säljas. Det regleras i produktsäkerhetslagen. konsumentverket kan utfärda säljstopp, kräva att vagnar som är farliga återkallas antingen från butikerna eller från konsumenterna. Hur det är med de här vagnarna är svårt att säga eftersom vi inte studerat resultatet.

Okke van Mourik, kvalitetschef hos tillverkaren av testets underkända Bugaboo, är förvånad över resultatet.

- Vi tar mycket allvarligt på resultatet och ska undersöka och se om det är något generellt fel, säger han till Consumer content.

• Musikpappan

Ovanstående två artiklar gav mig vatten på min kvarn...

• Musikpappan

En utskrift från Dagens Nyheters nätupplaga, DN.se, 2011-04-13 10:34:24

Artikelns ursprungsadress: www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/lasarreaktioner-pa-barnvagnstestet

Läsarreaktioner på barnvagnstestet

Förra lördagens artikel om sittvagnar har väckt häftiga reaktioner på sina håll. Inte minst från ett företag som står för en av de vagnar, Bugaboo, som fick underkänt i testet.

Från företaget har DN fått brev och samtal där man påstår att testerna från Sveriges provnings- och forskningsinstitut, SP, inte gjorts som man ska och att deras vagn fått godkänt i två andra tester i ett laboratorium i Tyskland.

Men SP har med sitt ackrediterade laboratorium följt en europeisk standard, EN 1888:2003, när vagnarna testats. SP har gjort åtskilliga vagntester genom åren och kan sin sak. Som DN skrev anpassades två av testmomenten till skandinaviska förhållanden. Det ena gällde att testa handtaget i kyla i stället för i rumstemperatur, eftersom vissa plaster går sönder när de kyls ner. Det har förekommit allvarliga olyckor där handtaget gått sönder då vagnen dragits uppför trappor i samband med kyla.

Den andra punkten gäller belastningen av varukorgen. Under testet ska vagnen belastas med femton kilo "docka" i sitsen samt maxlast i lastkorg enligt tillverkarens instruktioner, dock minst två kilo. Vissa tillverkare anger ingen maxlast och korgen ska då provas med endast två kilo.

Många skandinaver tycker att två kilo är för lite jämfört med vad de behöver ta med sig. Därför valde DN:s samarbetspartner, undersökningsföretaget Consumer Content, att fylla korgen med den maxlast som tillverkaren anger, men minst fem kilo. Fem av de åtta vagnarna har en rekommenderad maxlast på fem kilo eller mer.

Det innebär att den underkända vagnen testades med en totallast på 20 kilo (15 + 5). Enligt Bugaboos bruksanvisning ska deras vagn dock klara en totallast om 21 kilo (17 + 4).

I ett inledande rullbandstest med gupp ska vagnen rulla i 72.000 cykler. Ett av de små hjulen gick sönder på Bugaboo efter ca 1.500 cykler. Bugaboo informerades om detta och erbjöds ett omtest med nya hjul. Efter hjulbytet gick båda hjulen sönder samtidigt efter ca 3.000 cykler.

Bugaboo besökte SP och studerade hur testet gjorts. Företaget sa då att det genomförts enligt standardens föreskrifter bortsett från vikten i lastkorgen.

I några läsarmejl framförs misstankar om att de små hjulen var låsta under testet eller användes på ett sätt som strider mot bruksanvisningen. Det är helt fel, inte heller Bugaboo har framfört något sådant.

En helt annan kommentar DN fått gäller sittvagnen som sådan. Flera läsare upprörs över att framvända sittvagnar gör att barnet inte får den viktiga ögonkontakten med sin förälder.

- Barnet får inte en chans att i lugn och ro betrakta sin förälders ansikte. Nya intryck störtar emot den lilla varelsen. Den som har sett ett stelt och tyst litet ansikte och en paralyserad, nästan fasttryckt kropp i en framåtriktad barnvagn förstår vad jag menar, skriver Kerstin Påvall Ragab.

- Det finns ett litet plastfönster i suffletten där den vuxne kan kolla vad barnet gör. Några blickar mellan vuxen och barn kan inte mötas. Ofta ligger en jacka över fönstret.

Kanske också något att tänka på i valet av vagn. I DN:s artikel hade tre av de åtta vagnarna vridbara stolar.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.

• Musikpappan

Sjukhus Mamman,

Ovanstående artiklar kallas helt enkelt faktaunderlag. Om du inte förstår kan du ju fortsätta fundera på hur du ska tolka inläggen.
    Det är fritt fram för alla att med hjälp av sitt förstånd tolka olika texter. Om det beredde dig nöje så var ju det bra för dig!
    Sedan kan man ju bara undra varför du väljer att så idogt kommentera och försvara den här vagnen? Det kan ju vara möjligt att du får betalt av någon för att skriva här eller så kanske du har för lite jobb om dagarna...
    Jag föreslår att du bara ser det som det är, jag har fått en vagn med dålig kvalitet och jag varnar andra föräldrar för den på det här forumet. Om du tycker att samma vagnsmodell är toppen så skriv det i en annan tråd. Jag lovar att jag inte kommer gå i polemik med dig i den tråden. Det har jag varken tid eller lust med. Och om du har en Bugaboo som har funkat bra för dig, så grattis!

• Musikpappan

För att skriva det så att alla kan förstå:

Det är bra om ett företag kan sköta sina reklamationer. Men, det är fortfarande förkastligt att man släpper ut produkter på en marknad för barn som är farliga och uppenbarligen har företaget inte testat sina produkter innan de kom ut på marknaden. Om detta är fem år sedan spelar mindre roll. Det ger ändå en fingervisning om ett varumärke.
    För er som tycks efterfråga senare inlägg finns ett på den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-20-52/m52765612.html

Undrar fortfarande vad som driver er att kommentera andras inlägg som ni gör?
    Hur orkar man? 

• Musikpappan

Förstår din ståndpunkt Lillstroem, men håller inte riktigt med dig.
    Sedan tycker jag att kalla det för smutskastningskampanj är ett överord som för stå för dig.
    Nu har jag ett jobb att sköta.
    Och återigen, om ni är nöjda med era vagnar, så grattis! 

Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon