Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Musikpappan

Varning! Undvik Bugaboo Cameleon

Vi fick vårt första barn för drygt två år sedan och jag ägnade då en del tid för att hitta bästa möjliga barnvagn för oss och vårt barn. Vi tittade runt i butiker och läste tester och kommentarer på nätet.
    Vi var ute efter en vagn som var praktisk, liten, lätt och med bra kvalitet.
    Till slut föll valet för oss, precis som för många andra här i Sthlm på Bugaboo Cameleon.
    Priset på 10 000 kr tyckte jag kändes högt men den lilla smidiga vagnen med alla sina praktiska lösningar imponerade på mig.
    Så här två år senare tycker jag fortfarande att den är liten och lätt och att lösningarna är hyfsat genomtänkta.
    Kvaliteten däremot är under all kritik och jag vill därför verkligen varna för vagnen!

Efter två års normalt användande har vi fått byta ut följande medan garantin gällde:
    Nytt chassie, eftersom det första började glappa. Ny plastram till suffletten som gick sönder i konstruktionen. Nytt bärhandtag, eftersom låset hakade upp sig på den gamla.
    Dessutom har sedan garantitiden gått ut följande gått sönder:
    Inställningen för att luta sitsen är trasig. Packväskan under vagnen har gett upp och lossnat i sina fästen. De massiva gummihjulen är helt slut och ser ut som mögliga ostar med hål i. Sömmarna i axelremmen till bältet har gått upp. Hjulens alla infästningar är genomrostiga. Hjullagren på framhjulen är så rostiga att det ena trillat bort och hjulet rullar på snedden. Det andra hjulets hjullager har också rostat sönder så att hjulet nu totalt låst sig. Dessutom har själva gummibeläggningen släppt från ena hjulet.
    Till detta kommer att vagnen hade fyra månaders leveranstid. Vi hade blivit utlovade en vagn med tre månaders leveranstid. Vi beställde vagnen i maj och vår dotter föddes i augusti, men först en bit  in i september fick vi vagnen.

Vi är enormt besvikna på denna vagns totalt undermåliga kvalitet och korta livslängd. Det finns ingen som hellst koppling mellan pris och kvalitet i det här fallet. Följ ett gott råd och låt bli att köpa Bugaboo Cameleon.

• Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon
  • Amazina

Oj, det låter ju inte bra! Jag är dock jättenöjd med vår. Har bytt ut bromsvajern en gång och fick tygkorgen under vagnen utbytt då en söm hade gått upp, men annars har den verkligen funkat bra! Skulle ärligt talat bara vilja rekommendera den efter mina erfarenheter. Jag hade även "tur" med leveranstiden. Det sades att det skulle ta 8 veckor men vi fick den redan efter 3.

• Amazina
    Amazina skrev 2011-01-24 22:23:38 följande:
    Oj, det låter ju inte bra! Jag är dock jättenöjd med vår. Har bytt ut bromsvajern en gång och fick tygkorgen under vagnen utbytt då en söm hade gått upp, men annars har den verkligen funkat bra! Skulle ärligt talat bara vilja rekommendera den efter mina erfarenheter. Jag hade även "tur" med leveranstiden. Det sades att det skulle ta 8 veckor men vi fick den redan efter 3.
    Min dotter är 2 år kanske jag ska tillägga och jag tror den lät kommer at hålla för nästa barn med...
  • Minxy

Oj vad olika det kan vara!
    Vi köpte vår Cameleon när vi fått vårt första barn (2008). Älskade vagnen då och gör det än - den används nu av vårt andra barn som föddes vintern 2009!    Vårt första barn är ju 3 år gammalt nu, men det händer att han får åka lite i buggan när lillasyster vill gå och det går så bra så.

Vi har inte bytt NÅGONTING på vagnen! Det är hel och ser jättefin ut och är underbar att köra.

• Musikpappan

Jovisst, man kan ha otur med måndagsexemplar och förstås vice versa med ovanligt fina ex, men det verkar vara fler på det här forumet med reklamationer och klagomål på Bugaboo än tvärt om tyvärr. Önskar att så inte var fallet.

• Saaaraa

Jag känner fler som har fått lämna in sin cameleon flertalet gånger, och inte ens försäljaren(!!) rekomenderade den till mig när jag velade mellan den och en annan vagn. Just pga att Bugaboo har många reklamationer.

M 071208. H 100227. Bebis BF 111015 <3
  • annroll

Men är de inte så med allt?! Asså nu förtiden är det mkt som är Dåligt.. Tycker ts haft otur med sin vagn men de skulle lika gärna kunna varit en kronan som en bugga. Kanske har buggan mer reklamationen för att den sålts mer av än tex brio go. Man måste tänka så med. O nej, jag jobbar inte för Buggabo. ;) Men anser att man inte alltid kan va nöjd o alla ät olika o alla hanterar saker olika osv.

• Musikpappan

Det är absolut olika kvalitet på olika prylar även om det inom en och samma produkt kan finnas variationer. Jämför med bilprovningen och deras resultat på olika bilmärken.
    Statistiken skiljer enormt. Nu finns det så vitt jag vet ingen officiell statistik över barnvagnar och dess reklamationer. Kanske borde det finnas en barnvagnsprovning också ; 0)

Om en fabrikant tillverkar en vara som inte är bra tycker jag de kan få reda på det, så att de förhoppningsvis, kan förbättra sin produkt. Det gagnar både konsumenter och tillverkare i långa loppet.
    Självklart kan man inte alltid ha tur med sina inköp och ägodelar, men man borde kunna förvänta sig mer av en två år gammal vagn för 10 00 kr än vad jag beskrivit ovan. Vi är alla olika i hanteringen av våra saker. För egen del brukar jag ta hand bra om mina grejer. 

• Musikpappan

10 000 kr skulle det vara förstås.

• Musikpappan

För övrigt är det mycket som är bra nuförtiden också! Glad Den här vagnen hör dock inte till den gruppen... 

• Dr Mupp

Här säljer affären bärhandtag och framhjul mest till bugorna. De slits, men annars verkar vagnarna hålla. Våran buga är från 2004 (limited edition denim) och går som en klocka. Till den är framhjulen utbytta (har camhjul) och bärhandtaget. Att bärhandtaget är bytt beror på att bebisen som hade den innan hade tuggat på bärhandtaget.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Varning! Undvik Bugaboo Cameleon